Het is nu vr apr 19, 2024 1:14 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
De pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet,USA vs. Duits 
Auteur Bericht
Sbf.Koch
Bericht 
Jawel, Hitler heeft er zeker voor gezorgd dat het anti-semitisme aan werd gewakkerd. Wat ik probeer te zeggen is dat anti-semitisme al eeuwen leefde en dat Hitler en de zijnen deze 'slapende haat' hebben wakker gemaakt en versterkt door complot-theorieën en dergelijke.


di jul 12, 2005 12:43 pm
Einstein
Bericht 
Nog even over de 'Buffalo' eenheden, hier zijn een aantal fraaie zw/w foto's:

http://www.army.mil/cmh-pg/topics/afam/buffalo.htm

:D


di jul 12, 2005 2:44 pm
IA002
Bericht 
Sbf.Koch nog even terug naar mijn vorige reply en jouw reactie daarop;

Citaat:
Niet dat ik het met je oneens ben over wat er in eigen land gebeurd, Pietje, maar ik zit momenteel bij mijn vriendin in Rotterdam, net als zoveel dagen/weken in de afgelopen 9 maanden, maar mij valt op dat men in het westen helemaal niet altijd zo 'tolerant' is. Niet voor niets is de meest controversiële partijen/personen op het gebied van 'buitenlanders' van de afgelopen jaren, de LPF/Leefbaar Rotterdam/Fortuyn, zo snel gegroeid in Rotterdam. Als er een stad is in Nederland waar het duidelijk merkbaar is dat er wederzijds respect deels of geheel ontbreekt, dan is het Rotterdam wel (en Amsterdam op een mooie tweede plaats). In mijn stad, Amersfoort, merk je daar veel minder van. Rotterdam is op het eerste gezicht inderdaad redelijk tolerant, maar toch merk ik veel spanningen.


Natuurlijk is niet iedereen, altijd tolerant... Dat weet ik ook wel. Overigens veel mensen stemden hier op Leefbaar Rotterdam en LPF (mede uit simpaty voor Fortuin na zijn moord) maar dat heeft niet zo zeer te maken met discriminatie of mensen achter willen stellen. De mensen stemde daar op omdat ze de partijen die destijds aan de macht waren te weinig deden en de stad verpauperde. Natuurlijk zijn er in een grote stad als Rotterdam meer problemen dan in een dorp, en de oude politiek liet die liggen (er is wel iets verbeterd denk ik, maar niet zo veel). Een streng beleid is niet slecht als dat voor een ieder geldt, en niet op basis van huidskleur of geloof. Als iemand controversioneel is of zelfs een hele partij, dan zegt dat niets over dat ze ook discrimineren of niet tolerant zouden zijn, ze hebben enkele een ander kijk op dingen...
De mensen in het westen staan m.i. wel meer open voor andere culturen en geloofsgroepen. Als je even bedenk dat hier meer dan 50% van allochtoonse afkost is dan gebeurt er eigelijk zeer weining.
Na de aanslag op Van Gogh waren het vooral mensen in b.v. kleinere gemeenten in Brabant waar qua bevolking nauwelijks alloctonen wonen die de meeste herrie maakte (scholen onder kliederen en in brand steken - gebedsruimtes in brand steken). Terwijl hier dus nauwelijks iets is gebeurt.
Ik zeg niet dat we hier in het westen heilig zijn, maar wel meer open staan. En waar meer mensen wonen, heb je automatisch ook meer spanningen, maar veel van die spanningen is dan vaak weer onder allogtonen onderling.
Ik ben vorige maand in noordlimburg geweest en heb daar weinig tot nauwelijks allochtonen gezien, maar ze kijken wel wat vreemd als ik met mijn gekleurde vrouw in de rij van de suppermarkt sta, helemaal als ik laat blijken dat we bij elkaar horen.

Citaat:
Verder vind ik het vreemd dat je roept dat we eerst naar eigen land/tijd moeten kijken, want we zitten niet voor niets op een forum over WO2. Als we echt allemaal het verleden zouden moeten laten rusten, zouden we hier niet meer moeten komen totdat de problemen opgelost zijn vandaag de dag.


Ik weet niet zo zeer wat er vreemd is om eerst de hand in eigen boezem te steken... Ik verbaasde me eigelijk meer over het feit dat Ernstjan kennelijk niet wist hoe er met anders gekleurde mensen werd (wordt) omgegaan. Ik zeg niet dat we het verleden moeten laten rusten, juist niet, maar we moeten niet Amerikanen gaan verwijten wat zij misschien meer dan 60 jaar geleden deden deden, terwijl het nu nog steeds dagelijks gebeurt dan mensen worden achtergestelt vanwege een geloof of huiskleur.

Citaat:
Ik zeg niet dat jij er een bent, maar het lijkt op het idee dat veel mensen hebben: Wat boeit die hele geschiedenis nou, we hebben zelf onze problemen. En juist daar gaan mensen de mist in, geschiedenis is onmisbaar in het leerproces, de manier van denken en het kunnen relativeren van de moderne mens.

Zo ook met de issue over zwarten in amerika ttv WO2 (en daarna/daarvoor). Juist de discussie over een land dat wij al zo lang bejubelen als onze 'bevrijders van het Fascistische kwaad' terwijl het land zelf op een aantal punten geen haar beter was, vind ik erg gezond en helemaal niet minderwaardig aan de discussie over de hedendaagse problemen.

Ik zeg niet dat de Discussie over de hedentendaagse problemen van minder belang is, ik onderstreep enkel hoe belangrijk de discussies als deze zijn. Zeker aangezien het in feite om hetzelfde draait (minderheden).


In de rest sta ik weer achter je! :D


di jul 12, 2005 4:44 pm
ErnstJan
Bericht 
Pietje, Ik vind het gewoon raar dat je je krijgsgevangen beter behandelt dan je eigen volk en dat was de reden dat ik dit topic oa begon. jouw verhaal over hoe het hedentenddage is is interesant en kan ik ook zeer onderstrepen maar heeft opzich niks met dit topic te maken en de reden waarom ik het begon :mrgreen:
Mag ik vragen uit welk land je vrouw oorspronkelijk komt?


di jul 12, 2005 5:36 pm
IA002
Bericht 
Dan zal ik het wel verkeerd hebben gelezen...

Citaat:
....dit ging door tot in de diepe jaren 60 en volgens mij in het diepe zuiden nog steeds.... wat vinden julie hier eigenlijk van?


Nog steeds... dus huidige tijd... en je wilt weten wat ik er van vind... Dat heb ik geschreven.

Waar mijn vrouw precies vandaan komt Ernstjan is niet zo relevant.


di jul 12, 2005 6:04 pm
Sbf.Koch
Bericht 
Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar Amersfoort is bepaald geen dorp :wink:

Ik heb het er met mijn vriendin nog eens over gehad, en zij wist het heel goed te omschrijven: Rotterdam (en daarmee het westen) is niet zozeer toleranter, maar is gewend aan allochtonen. Ook is nergens in nederland zo duidelijk te zien dat alloachtonen, gewild of ongewild, gaan 'kluiten' in bepaalde wijken. In Amersfoort zie je dit verschijnsel al aardig, maar in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam zie je echte zwarte wijken. Dit heeft natuurlijk meerdere oorzaken maar feit is dat men helemaal niet zo tolerant tegenover elkaar staat als het lijkt.

Wat dat betreft is het een zeer relevante discussie, omdat de ghetto-vorming in Amerika erg lijkt op wat wij nu beginnen mee te maken.

Ik pleit dan ook nog steeds voor verplichte menging van wijken, maar dat is een ander onderwerp :D


di jul 12, 2005 6:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Mogen we aub ontopic blijven? Dit heeft niets meer met Wo2 te maken en de oorspronkelijke vraag.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 12, 2005 7:15 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ben het compleet met Wilco eens, dit is een specifiek WO2 Forum en voor discussies met betrekking tot andere tijdvakken is hier dan ook geen plaats.

Zie hiervoor ook:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=2027

Niet WO2 gerelateerde posts zullen vanaf dit moment verwijderd worden...
...on-topic please!


di jul 12, 2005 7:26 pm
Profiel
IA002
Bericht 
Tsja het is hoe je het bekijkt natuurlijk.... er werd in 39-45 gestreden voor vrijheid die sommigen mensen thans nog niet kennen. Is de 'oorlog' dan wel voorbij?
De behandeling van gekleurde mensen toen en nu kan je niet vanaf augustus 1945 loskoppelen (maar hier kennelijk wel)...


di jul 12, 2005 7:31 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Pietje schreef:
Tsja het is hoe je het bekijkt natuurlijk.... er werd in 39-45 gestreden voor vrijheid die sommigen mensen thans nog niet kennen. Is de 'oorlog' dan wel voorbij?

Ja, dit Forum handelt specifiek over de Tweede Wereldoorlog en deze oorlog is voorbij.

Pietje schreef:
De behandeling van gekleurde mensen toen en nu kan je niet vanaf augustus 1945 loskoppelen (maar hier kennelijk wel)...

De originele vraagstelling had geen betrekking op de algemene behandeling van gekleurde mensen, maar op de behandeling van gekleurde mensen in het Amerikaanse leger ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Laten we ons hier vanaf nu dan ook bij houden.


di jul 12, 2005 7:37 pm
Profiel
IA002
Bericht 
dan kan jij niet lezen! in de orginele vraagstelling moet je de laatste regels maar eens lezen...

Citaat:
Waar zwarten nioet voor in de bus mogen zitten etc. etc.(dit ging door tot in de diepe jaren 60 en volgens mij in het diepe zuiden nog steeds.) wat vinden julie hier eigenlijk van?


....waar zwarten (nergens dus over specifieke zwarte mensen in WO2 in uniform) ...nog steeds .... en dat eindigd dus niet in 1945... en wat ik er van vind. dat weet je dus nu.

Maar van mij zul je geen last meer hebben....


di jul 12, 2005 7:44 pm
ErnstJan
Bericht 
Pietje schreef:
Dan zal ik het wel verkeerd hebben gelezen...

Citaat:
....dit ging door tot in de diepe jaren 60 en volgens mij in het diepe zuiden nog steeds.... wat vinden julie hier eigenlijk van?


Nog steeds... dus huidige tijd... en je wilt weten wat ik er van vind... Dat heb ik geschreven.

Waar mijn vrouw precies vandaan komt Ernstjan is niet zo relevant.


ik bedoelde het over de qoute sorry als het anders over kwam.


di jul 12, 2005 7:50 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Pietje schreef:
dan kan jij niet lezen! in de orginele vraagstelling moet je de laatste regels maar eens lezen...

Citaat:
Waar zwarten nioet voor in de bus mogen zitten etc. etc.(dit ging door tot in de diepe jaren 60 en volgens mij in het diepe zuiden nog steeds.) wat vinden julie hier eigenlijk van?


....waar zwarten (nergens dus over specifieke zwarte mensen in WO2 in uniform) ...nog steeds .... en dat eindigd dus niet in 1945... en wat ik er van vind. dat weet je dus nu.

Je hebt de exacte reden te pakken waarom dit topic zover van WO2 af is komen te staan. Enige niet WO2 gerelateerde zaken in de slotzin van de openingspost terwijl de rest van de post wel puur WO2 gerelateerd was.

Pietje schreef:
Maar van mij zul je geen last meer hebben....

Waarvoor mijn dank.

En back on-topic: de behandeling van gekleurde mensen in het Amerikaanse leger ten tijde van de Tweede Wereldoorlog...


di jul 12, 2005 7:54 pm
Profiel
Einstein
Bericht 
Tja, ik had daarboven ergens voordat de (overigens voor mij interessante, hoewel off-topic) discussie voor de zoveelste keer ontspoorde, wat aardige foto's gepost die volledig on-topic zijn. Ik breng ze nu (welllicht ten overvloede) nogmaals onder de aandacht:

http://www.army.mil/cmh-pg/topics/afam/buffalo.htm

@Pietje: Je zegt soms echt zinvolle dingen hier, laat je nu niet wegjagen, zou jammer zijn. Hoewel ik het eens ben met het feit dat dit het goede topic niet is, en ik het lang niet altijd met je eens ben: je hebt hier en daar wel een punt.

[off-topic, sorry] Overigens een mooie site waar mooie (hoge res!) foto's op staan, aanrader!

Hier is de hoofdpagina over de Tweede Wereld Oorlog:

Volgt nog, de site is nu slecht bereikbaar...


di jul 12, 2005 10:46 pm
Einstein
Bericht 
@Wilco_Vermeer:

Eerst een heel verhaal posten over het off-topic posten dat slechts voorbehouden is aan donateurs, en dan weer verwijderen??
Valt me op dat er wel vaker post op die manier 'verdwijnen', erg irritant als je daarvan dan een mail krijgt dat er gepost zou zijn, helemaal als je hem ook tijdelijk kunt lezen en dan wilt reageren...

Ik ga de rest van mijn post ook effe 'archiveren' :

...............Afbeelding
.
.
.


wo jul 13, 2005 11:31 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group