Johan,
Ik heb eens geGoogled naar M26 Pershing, dit is een interessante foto van de "craddle" of de "travel lock" die indirect het ongeluk heeft veroorzaakt:
http://ipmslondon.tripod.com/armourreferencearticles/id19.html. Jammer genoeg vind ik geen zijaanzicht van de M26, om te berekenen hoe hoog de monding van het kanon kan komen bij maximale elevatie van 20 graden; aan de hand van de foto's schat ik dit op 3,5 tot 4 m, daarbij opgeteld de hoogte van de dieplader kom je op een kleine 5 m. Het idee is dat we aan de hand van oude foto's van Alsdorf proberen om het ongeval te reconstrueren.
Wat me opvalt is dat de meeste bronnen over "first acceptance" van de M26 in november 1944 spreken: het moeten inderdaad spiksplinternieuwe tanks zijn geweest, en ze waren er al een paar weken, volgens het verhaal van Billy Melander. Ik zal hem (Joseph Balkoski is -nog- niet in dit verhaal betrokken) eens vragen hoe hij kon weten dat het tanks met 90 mm kanonnen waren. Als je ergens een zijaanzicht weet, dan houd ik mij aanbevolen. groet, Joost