Het is nu di apr 23, 2024 9:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Finland 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het overstappen van Finland naar Geallieerde zijde werd door de Geallieerden juist nagestreeft. En is ook via de geheime diensten gestimuleerd. De Duitsers zagen het uiteraard als verraad. De bevolking over het algemeen als een bevrijding en politiek zorgde het voor een draai naar links, wat Finland tot op de dag van vandaag nog tot een zeer sociaal land maakt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 15, 2006 1:37 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Dus de Geallieerden hebben dit zelf gestimuleerd. In die hoedanigheid streden ze dus eigenlijk "zij aan zij" met hun vroegere vijand. Eigenlijk een zeer kromme situatie. De Russische inval was nog maar enkele jaren terug en zeker nog voelbaar bij de burgers.

Dit is echt heel vreemd, eerst strijden ze tegen de Russen samen met de Duitsers en verlaten uiteindelijk het zinkende schip om tegen hun vroegere bondgenoten, de Duitsers, te vechten...

Ook politiek gezien is er dus het één en ander veranderd.

Het is denk ik voor mij nodig om er een goed en helder boek over te lezen, want deze materie, die ongetwijfeld waar is, komt bij mij krom over...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di aug 15, 2006 1:44 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
En zo ging het ook met Vichy Frankrijk, Roemenie, Hongarije en later ook Duitsland (weliswaar na Wo2). Verder zijn er tijdens WO2 tal van minder betekenende landen overgegaan van de As-zijde naar de Geallieerden. Overigens was de Soviet-Unie de eerste. Nog maar enkele tientallen jaren eerder lagen de verhoudingen weer anders. Kijk maar eens naar de bondgenootschapen tijdens WO1. 20 jaar later lag het ineens anders. Politiek is vreemd en zal vreemd blijven. Overigens is het allemaal politiek.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 15, 2006 1:55 pm
Profiel WWW
Kees5
Bericht 
Om het geheel nog ingewikkelder te maken: ik meen me te herinneren dat Churchil in zijn memoires heeft geschreven dat Engeland sterk overwoog om de Finnen te helpen ( materieel) tijdens de winteroorlog.
De afstand en noodzakelijke doorgang over Zweeds grondgebied waren de belangrijkste redenen om af te zien van hulp aan de Finnen.
( :D Maar ik moet zeggen dat het lang geleden is dat ik zijn memoires gelezen heb.)


di aug 15, 2006 5:44 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
En zo ging het ook met Vichy Frankrijk, Roemenie, Hongarije en later ook Duitsland (weliswaar na Wo2). Verder zijn er tijdens WO2 tal van minder betekenende landen overgegaan van de As-zijde naar de Geallieerden. Overigens was de Soviet-Unie de eerste. Nog maar enkele tientallen jaren eerder lagen de verhoudingen weer anders. Kijk maar eens naar de bondgenootschapen tijdens WO1. 20 jaar later lag het ineens anders. Politiek is vreemd en zal vreemd blijven. Overigens is het allemaal politiek.

Wat je zegt klopt gedeeltelijk. Mij gaat het vooral om het feit dat ze eerst in oorlog waren met Rusland en binnen afzienbare tijd "zij aan zij" met hun vijand vechten. De andere landen werden niet eerst door Rusland zelf binnengevallen. Hoewel de aansluiting bij het Geallieerde kamp aangemoedigd werd, lijkt het me een stap waar de Russen niet met veel genoegen kennis van namen. De aansluiting van Finland bij de Geallieerden verhinderde Rusland om hun grondgebeid nog verder te vergroten.

Kees5, ik zal eens zoeken in de memoires!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di aug 15, 2006 6:11 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Vergeet niet dat SU ook Polen binnen viel en dat toen DUitsland de SU binnenviel veel in de SU zittende Poolse krijgsgevangenen ook ineens zij aan zij met de Soviets gingen vechten. De overstap van de Finnen naar het Geallieerde kamp werd juist toegejuigd door de Sovjets. Immers dit strookte met de Sovjet plannen voor de verspreiding van het Communisme naar haar buurlanden. Op deze wijze kon men immers de FInnen binnen de Sovjet invloedsfeer brengen. Althans dat was de opzet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 15, 2006 6:26 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht 
Wilco Vermeer schreef:
Citaat:
Vergeet niet dat SU ook Polen binnen viel en dat toen DUitsland de SU binnenviel veel in de SU zittende Poolse krijgsgevangenen ook ineens zij aan zij met de Soviets gingen vechten. De overstap van de Finnen naar het Geallieerde kamp werd juist toegejuigd door de Sovjets. Immers dit strookte met de Sovjet plannen voor de verspreiding van het Communisme naar haar buurlanden. Op deze wijze kon men immers de FInnen binnen de Sovjet invloedsfeer brengen. Althans dat was de opzet.

Ik heb ooit gelezen dat deze Polen in Siberie gevangen zaten. De degene die het overleefden werden dan naar de Geallieerden gestuurd om te vechten in Noord-Afrika en bij de slag om Monte Cassino.


di aug 15, 2006 6:55 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee, ze konden kiezen of ze naar de Westelijke Geallieerden gingen of in de SU bleven. Ook aan het Oostfront hebben Poolse troepen gevochten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 15, 2006 6:57 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht 
A ja sorry dat wist ik niet.


di aug 15, 2006 7:03 pm
Kees5
Bericht 
Egbert,
ik ben zelf ook even aan het zoeken geweest en gelukkig heb ik geen onzin uitgekraamd.

In deel 2: Hoofdstuk 11 worden de plannen beschreven.


di aug 15, 2006 10:10 pm
Floor
Bericht 
Vreemde houding maar aan de andere kant ook niet. Verglijk het met Zwitserland en Zweden. Deze landen waren welliswaar neutraal maar niet onpartijdig. De partijdigheid viel samen met de partij die de beste kaarte had/naar gelang de situatie.
Finland had de pech dat ze door de Russiche beer werden aangevallen en op deze manier in de oorlog werden betrokken.


za dec 02, 2006 1:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group