Het is nu vr maart 29, 2024 2:50 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Finland 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Finland
Het kwam zo plots in me op...

Eigenlijk heeft Finland vreemde situaties meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Zoals iedereen weet viel in de winter van 1939/1940 Rusland Finland binnen, de zogenoemde Winteroorlog. Het is dan ook aannemelijk dat ze aan de kant van de Duitsers tegen de Russen streden. Later hebben ze zich dacht ik weer aangesloten bij het Geallieerde kamp, een kromme en hulpeloze situatie voor een land en een volk.

Hoe reageerden andere landen op dit telkens verwisselen van 'gevechtspartner'? Werd dit niet gezien als een soort verraad? Heeft dit gevolgen gehad voor de politiek in Finland? Hoe reageerde de Finse bevolking hierop? Leefden er veel communisten in Finland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog?

Dat zijn allemaal vragen waar ik geen antwoord op kan vinden, kan iemand helpen?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma mei 22, 2006 4:15 pm
Profiel
panzerschreck
Bericht 
Hoezo krom? wel hulpeloos...
In september 44 moesten ze wel , ze hebben duidelijke afspraken met rusland gemaakt (ultimatum van september tot oktober daarna moesten alle duitse troepen finland verlaten hebben) russische commisarissen hebben er persoonlijk op toe gezien dat de finse soldaten daarnaast ook zo veel mogelijk de duitse terugtocht hinderden...

Alleen op die manier kon Finland zijn identiteit behouden, anders was het hetzelfde lot ondergaan als de baltische staten


ma mei 22, 2006 4:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Finland heeft twee oorlogen gevoerd tegen de Sovjet Unie, de Winteroorlog zonder Duitse steun en de Voortzettingsoorlog met Duitse steun. Pas aan het einde van de oorlog schaarde men zich aan Geallieerde kant. Men kreeg simpelweg de keuze om onafhankelijk de zijde van de Geallieerden te kiezen, of onder de voet te worden gelopen door de SOvjets. Heel logisch koos Finland voor de eerste optie.
Overigens deden ook Roemenie en Hongarije dat. Alleen die werden wel in het Warschau pact verweven en Finland niet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma mei 22, 2006 6:39 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Goede sites over Finland in Wo2:
http://hkkk.fi/~yrjola/war/finland/summary.html
http://peacecountry0.tripod.com/joronen.htm
http://www.kolumbus.fi/rastas/nyky/reasons_ww2.html
http://foreigndispatches.typepad.com/di ... _repu.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma mei 22, 2006 6:44 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
panzerschreck schreef:
Hoezo krom? wel hulpeloos...
In september 44 moesten ze wel , ze hebben duidelijke afspraken met rusland gemaakt (ultimatum van september tot oktober daarna moesten alle duitse troepen finland verlaten hebben) russische commisarissen hebben er persoonlijk op toe gezien dat de finse soldaten daarnaast ook zo veel mogelijk de duitse terugtocht hinderden...

Alleen op die manier kon Finland zijn identiteit behouden, anders was het hetzelfde lot ondergaan als de baltische staten


Wilco_Vermeer schreef:
Finland heeft twee oorlogen gevoerd tegen de Sovjet Unie, de Winteroorlog zonder Duitse steun en de Voortzettingsoorlog met Duitse steun. Pas aan het einde van de oorlog schaarde men zich aan Geallieerde kant. Men kreeg simpelweg de keuze om onafhankelijk de zijde van de Geallieerden te kiezen, of onder de voet te worden gelopen door de SOvjets. Heel logisch koos Finland voor de eerste optie.
Overigens deden ook Roemenie en Hongarije dat. Alleen die werden wel in het Warschau pact verweven en Finland niet.


Beiden bedankt voor de antwoorden. In principe had ik deze informatie al. Hoewel het natuurlijk begrijpelijk is dat ze de zijde van de Geallieerden kozen, ben ik benieuwd naar de motieven die daarbij een rol speelden. De houding van de andere landen ten opzichte van dit besluit. Kreeg met de keuze voorgesteld, of is men uit eigen beweging van 'partner' verwisseld? Welke gevolgen had dit voor de politiek in Finland? Vond daar een omwenteling plaats, of bleef het 'zoals het was'?

Dit stukje van Go2War2.nl is ook erg interessant om te lezen:

Tom Notten schreef:
Maar aan de andere kant scheelde het niet veel of deze oorlog had nog veel grotere gevolgen gehad. Als Finland het geallieerde aanbod aanvaard had, Britse en Franse troepen de Scandinavische neutraliteit geschonden hadden en deelgenomen hadden in de strijd tegen het Rode Leger, wie kan zeggen welke invloed dit dan gehad zou hebben op het verdere verloop van de Tweede Wereldoorlog? Gezien het optreden van de geallieerde troepen in Noorwegen, zou een ramp nauwelijks te voorkomen zijn geweest, terwijl de geallieerden bovendien misschien in oorlog geraakt zouden zijn met de Sovjetunie. De geallieerden mogen Finland daarom dankbaar zijn, dat het hen van dwaasheden heeft weerhouden.


Hoewel bovenstaande vermeld wordt onder het kopje 'Politieke gevolgen', lees ik daar jammer genoeg niets over de gevolgen in de binnenlandse politiek van Finland...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma mei 22, 2006 6:50 pm
Profiel
ik ben Michiel
Bericht 
De Finnen hebben met een heel slimme strategie de Russen in winteroorlog bevochten maar ze hebben toch verloren door een onuitputbare bron aan tanks manschapen enz... Ze stonden zelfs gedeeltelijk los van de Duitsers en de As omdat de Finnen ondanks veel aandringen van de As niet meegevochten hadden bij de slag om Leningrad want ze lagen immers ingegraven op de Karilische landlengte.


ma mei 22, 2006 7:22 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Egbert, Lees in het geval daarvan vooral
http://foreigndispatches.typepad.com/di ... _repu.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma mei 22, 2006 8:06 pm
Profiel WWW
druidebaron
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Overigens deden ook Roemenie en Hongarije dat. Alleen die werden wel in het Warschau pact verweven en Finland niet.


Groot verschil met deze twee genoemde landen is dat Finland, in haar eigen eigen ogen althans, nimmer op Russisch grondgebied heeft gevochten. De Finnen waren niet uit op verovering buiten de gebied die hun ontnamen waren in de Winteroorlog. Dit heeft ongetwijfeld een belangrijke rol gespeeld bij de coulante behandeling die Finland na de oorlog genoot.


ma mei 22, 2006 8:35 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Inderdaad Mannerheim zag al van bij het begin in dat de Duitsers de oorlog tegen de Sovjet-Unie niet konden winnen. Daarom heeft hij alleen verloren gebied heroverd ondanks veel aandringen van de As.


ma mei 22, 2006 9:12 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Egbert, Lees in het geval daarvan vooral
http://foreigndispatches.typepad.com/di ... _repu.html


Bedankt ga het doorlezen!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma mei 22, 2006 9:20 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
Moest Finland ook geen land inleveren na de oorlog?


di jun 13, 2006 10:36 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Wat ik mij herriner wel, maar..? :?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do jun 22, 2006 9:41 am
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht 
Ze moesten een schiereiland afgeven en de Karalische landlengte. Deze hebben ze in 1941 terug veroverd. Maar in 1944 werd deze terug veroverd door de Russen.


do jun 22, 2006 1:36 pm
gefreiter robin
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
...Maar in 1944 werd deze terug veroverd door de Russen.


Niet terug veroverd, ze moesten land afstaan als onderdeel van het verdrag van 1944. Een ander onderdeel van het verdrag was dat de Finnen er actief voor moesten zorgen dat de duitsers Finland verlieten. Zoals Wilco ook al ongeveer verwoordde. De russen zagen daar nauwgezet op toe door partij commissarissen bij elk Fins legeronderdeel te plaatsen met als gevolg dat de Finnen, die eerst jaren met de duitsers als 'broeders' naast elkaar hadden gevochten, nu ook gevechten leverde met de duitsers. Lees ook "black edelweiss" en "7 days in Januar" over de 6th SS gebirgsjager division 'Nord'.


do jun 22, 2006 2:13 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Finland
Egbert schreef:
Hoe reageerden andere landen op dit telkens verwisselen van 'gevechtspartner'? Werd dit niet gezien als een soort verraad? Heeft dit gevolgen gehad voor de politiek in Finland? Hoe reageerde de Finse bevolking hierop? Leefden er veel communisten in Finland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog?

Dat zijn allemaal vragen waar ik geen antwoord op kan vinden, kan iemand helpen?

Even bovenstaande weer onder de aandacht. Ik heb in de links die ik kreeg in dit topic ook geen heldere informatie gevonden.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di aug 15, 2006 11:49 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group