Het is nu do maart 28, 2024 4:20 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
[Code Talkers] Indianhead bij 101st AIrborne 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht [Code Talkers] Indianhead bij 101st AIrborne
In een mailwisseling met het Arnhemse Oorlogsmuseum 40-45 over de pop die zij in het museum hebben staan van een "Indianhead" airborne is een discussie ontstaan. Ik wil graag iedereen die hier bronnen over kan aandragen oproepen hier licht op te laten schijnen.

Mij is altijd duidelijk gemaakt (lees ik ook in historische bronnen over de 101st) dat een groepje militairen van de 101st hu haar kapten zoals de Irokezen, een strook haar over het midden van het hoofd, maar dat dit geen indianen waren.

In het museum wordt bij een pop beweerd dat deze militairen (met het Indianhead kapsel), wel Indiaanse codetalkers waren die bij de 101st waren gevoegd.

3 vragen
1. Waren de "Indianhead" 101st airbornes nu wel of geen indianen
2. Waren er codetalkers (indiaanse) toegevoegd aan de 101st Airborne
3. Waren er buiten de Pacific ("film "WIndtalkers") ook Indiaanse codetalkers tijdens Wo2 ingezet in Europa en waar.

Graag met bronnen omdat ander ik of het museum niet overtuigd zullen raken.
Wie o wie heeft de verlossende antwoorden?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 24, 2006 9:16 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Tijdens D-Day waren er een aantal para's die zich een Mohawk-kapsel aanmaten. Vaak ook versierden ze hun gezichten met oorlogskleuren.....An sich waren dit geen echte Indianen (al hadden enkle wel deels-indiaans bloed in hun aderen).
De mannen van de Filthy 13 waren hier ook bij.

Over codetalkers bij de Screaming Eagles is mij niets bekend. Ik zal het Mark Bando eens vragen..


wo mei 24, 2006 9:33 am
Johan WILLAERT
Bericht Re: [Code Talkers] Indianhead bij 101st AIrborne
1. Waren de "Indianhead" 101st airbornes nu wel of geen indianen

Ontegensprekelijk waren enkele GI's in de 101AB Div van Indiaanse afkomst, maar die werden niet in die zin gerekruteerd voor de 101AB Div...
De enkelingen met een Mohawk kapsel waren de GI's van het Demolition Platoon, Regtl HQ, 506Parachute Infantry en enkele van C/326Airborne Engineers die aan het 506PIR aangehecht waren.
Een mannequin met Mohawk kapsel is NIET! representatief voor de Paratroopers van de 101AB Div betrokken bij de drop in Normandie, aangezien er op die pakweg 5 tot 6.000 para's, maar een 20-tal waren die zo rondliepen...

Meer info hierover vind je in Mark Bando's "Vanguard of the Crusade" en "Screaming Eagles in Normandy"

2. Waren er codetalkers (indiaanse) toegevoegd aan de 101st Airborne

Neen

3. Waren er buiten de Pacific ("film "WIndtalkers") ook Indiaanse codetalkers tijdens Wo2 ingezet in Europa en waar.

Ja, er was een groep actief binnen het US Army Signal Corps in Europa (meer bepaald in Normandie). In Jonathan Gawne's "Spearheading D-Day" is er een hoofdstuk aan gewijd. Ik ken de info niet van buien en heb het boek niet bij de hand.


Johan


wo mei 24, 2006 9:58 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zover komt dit overeen met wat ik wist.
Ik kan dus vooralsnog concluderen dat mijn mening juist is dat de pop die in het Anrhems Oorlogsmuseum 40-45 te Schaarsbergen staat, waarbij beweerd wordt dat dit een Indiaanse Codetalker was zoals deze bij Market Garden waren toegevoegd aan de Amerikaanse 101st met als uitbeelding het Mohawk Kapsel, een onjuiste voorlichitng is door het museum?

Ik had dit namelijk bij het betreffende museum op de website www.oorlogsmusea.nl als recatie toegevoegd en wordt nu door een woordvoerder van de gidsen aangevallen, dat ik onjuiste kritiek geef.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 24, 2006 10:20 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Wat zijn eigen hun bronnen? De film "Windtalkers"? :?

In "De Langste Dag" van Cornelius Ryan, een boek dat iemand daar vast wel ter beschikking heeft, staat onder een foto van twee van deze 'indiananen':

Cornelius Ryan schreef:
"Parachutisten van de 'Screaming Eagles', de Amerikaanse 101ste Luchtlandingsdivisie, beschilderen elkaar vlak voor vertrek naar Frankrijk als krijgers van de Iroquois-Indianen. Mede door hun aangepaste haardracht werden de Duiters danig misleid, getuige een krantenbericht uit die dagen."


En dan het krantenbericht:

Cornelius Ryan schreef:
"Indianen als parachutisten Naar "Stockholm's Tidningen" uit London meldt, bevond zich onder de eerste in Normandië neergelaten valschermtroepen een groep Indianen van de Yaqui- en Irokeezenstammen, die speciaal voor vernietigingswerk zijn opgeleid. Deze Indianen gaan den strijd in met rood en zwart beschilderde gezichten en glad geschoren schedels. Bij hun ondernemingen hebben zij levensmiddelen alsmede dynamiet bij zich."


Dit museum laat zich dus op dezelfde manier misleiden als in dit krantenbericht óf men laat zich teveel meeslepen door Hollywood. Was het in "Band of Brothers" overigens ook niet te zien hoe de vork in de steel zit?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo mei 24, 2006 10:34 am
Profiel WWW
Johan WILLAERT
Bericht 
De kleuren waren trouwens zwart en wit en niet rood en wit.... Rood en wit halen ze uit een oude modelbouwdoos....

De verf gebruikt voor het schilderen van de aangezichten was dezelfde die gebruikt was voor het schilderen van de Invasion Stripes op de vliegtuigen...

Heel dit gedoe is één van de grootste mythes rond D-Day...

JOhan


wo mei 24, 2006 10:50 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dit is de bewuste foto:

Afbeelding

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo mei 24, 2006 10:50 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
En over de daadwerkelijke "Code Talkers" schrijft men op www.defenselink.mil het volgende:

Citaat:
In World War II in both major theaters of war, the U. S. Army used Indians in its signal communications operations. A group of 24 Navajos was assembled to handle telephone communications, using voice codes in their native tongue, between the Air Commander in the Solomon Islands and various airfields in the region. The U.S. Marine Corps also used Navajo code talkers extensively in the Pacific Theater. And in Europe, the 4th Signal Company of the Army's 4th Infantry Division was assigned 16 Comanches for employment as voice radio operators to transmit and receive messages in their own unwritten language.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo mei 24, 2006 10:54 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Ik gebruik de foto van de elkaar versierende Screaming Eagels als avatar op het Winters-forum.

De pop en de beschrijving in het Museum kloppen dus niet.


Vergeet niet dat Jake McNiece, de 'leider' van de Filthy 13 voor de helft Indiaans bloed had. Misschien dat dat de reden is geweest dat de (soms ook wel 12 of zelfs nog maar 3....) mannen zich op een indianen-manier tooiden tijdens DDay.
Het is niet zo dat het nummer 13 een star aantal personen was. Er sneuvelden wel eens mensen die dan weer werden vervangen. (De film Dirty Dozen is een slap aftreksel van dit verhaal).

Jake was echt een diehard en is ook bekend van mooie Pathfinder acties (4 combatjumps).

In totaal hebben er ongeveer 30 man in de Filthy 13 gezeten. Allemaal waren het zeer ruwe bolsters die niet verlegen waren om af en toe eens lekker op de vuist te gaan of zich tijden lang niet te wassen...Ook het (niet) salueren naar officieren leverde wel eens wat problemen op.....


Een mooi verhaal over McNiece en zijn maten staat hier:


http://www.historynet.com/wwii/blbastogne_christmas/


wo mei 24, 2006 11:09 am
John S.
Bericht 
The Filthy Thirteen, McNiece said, never had the resources to take prisoners.

"We didn't take prisoners. We killed all of them," he said. "We didn't have any way to take care of them. We didn't have any food for them. We couldn't guard them. We were fighting for our lives.

"When paratroopers jump in behind the lines, you kill everything between you and your objective. Paratroopers live like there is no tomorrow."


Volledige bron:

http://freepages.genealogy.rootsweb.com ... niece.html


wo mei 24, 2006 11:21 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De enige bron die zij aanhalen is hun eigen nieuws en wel te vinden:

http://www.arnhemsoorlogsmuseum.com/ind ... &Itemid=50

Ik wil dit echter vooral met argumenten en andere bronnen ontkrachten want ik vind het zeer slecht dat een museum dergelijke zaken beweerd en het ook nog ibj hoog en laag vol wil blijven houden. De meeste bronnen die hier door jullie worden aangedragen heb ik hen in het verleden ook aangedragen, maar daar hebben ze niet op gereageerd, anders dan de link die ik hier ook aangeef.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 24, 2006 12:12 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group