Het is nu di maart 19, 2024 5:16 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
De geallieerden hadden oorlog moeten voorkomen! 
Auteur Bericht
David
Bericht 
De 1e Wereldoorlog werd omschreven als "de oorlog die een eind maakte aan alle oorlogen". Frankrijk en met name Engeland hebben een rijke historie op het gebied van oorlogsvoering. In de 20e eeuw was Engeland, tot 1939, al betrokken geweest bij verschillende conflicten. Waaronde de Boer-war en de 1e Wereldoorlog.
Vooral bij de Great War is er een hele generatie weggeslagen. Engeland zat gewoon niet te wachten op weer zo'n uitputtingsslag, en weer zoveel mannen te moeten verliezen. Daarom liet Chamberlain het allemaal op z'n beloop, mede omdat hij dacht dat iedereen wel z'n lesje had geleerd tijdens de vorige oorlog.

Alleen hij gaf Hitler één vinger, en die pakte gretig zijn hele hand...


wo jul 28, 2004 8:48 am
Hans
Bericht 
Juist David, kort samengevat wat ik al in eerdere berichten heb weergegeven. Alleen ben ik het er nog steeds niet mee eens dat de beschuldigende vinger alleen in de richting van Frankrijk en Engeland wordt gewezen, nota bene de landen die door de eeuwen heen het meest hebben geleden.


wo jul 28, 2004 8:52 am
David
Bericht 
Dat mag ook niet, maar het zijn toevallig wel de landen met de sterkste legers van Europa (met Duitsland). Als er iemand was die Duitsland kon stoppen waren het natuurlijk Engeland en Frankrijk.
De rest van Europa had òf geen sterk leger, òf had een niet-aanvalsverdrag afgesloten (rusland), òf was ook facistisch.


wo jul 28, 2004 9:02 am
Hans
Bericht 
Ja David, ik weet dat je in principe wel gelijk hebt, maar dit is natuurlijk niet reëel. Dit wil dan per definitie zeggen dat Engeland en Frankrijk (Duitsland uiteraard even buiten beschouwing gelaten in dit verhaal) altijd het voortouw hebben moeten nemen. Wel vrij goedkoop van de overige Europese landen, die met "hun koppen" in het zand zaten, om zo'n afwachtende houding te hebben. Goed dat er tegenwoordig zoiets als de Navo bestaat, niet janken en/of verschuilen maar allemaal evenredig meedoen !!!


wo jul 28, 2004 9:10 am
OmErta
Bericht 
David, nu spreek je al meteen over legers maar wanneer je je leger gebruikt heb je volgens mij al oorlog?? De andere landen moeten zich niet verschuilen achter het feit dat hun legers niet zo groot waren: om diplomatiek tussen te komen heb je nog altijd geen leger nodig hoor. Ze konden toch ofwel alleen ofwel gezamelijk Duitsland tot de orde roepen?

grtz alex


wo jul 28, 2004 9:11 am
Hans
Bericht 
Ja Alex, we hebben het in de laatste post inderdaad steeds over het eventueel inzetten van legers, maar de overige kleinere landen hadden toch ook 'bekwame' regeringsleiders genoeg om (gezamelijk) op tijd in te grijpen ?


wo jul 28, 2004 9:15 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
OmErta schreef:
David, nu spreek je al meteen over legers maar wanneer je je leger gebruikt heb je volgens mij al oorlog?? De andere landen moeten zich niet verschuilen achter het feit dat hun legers niet zo groot waren: om diplomatiek tussen te komen heb je nog altijd geen leger nodig hoor. Ze konden toch ofwel alleen ofwel gezamelijk Duitsland tot de orde roepen?

grtz alex

Hoe had men dan Duitsland op diplomatieke wijze tot de orde kunnen roepen? Naar mijn mening alleen door te dreigen met oorlog en daar zou Hitler zich weinig van aangetrokken hebben.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jul 28, 2004 10:11 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Ja, de Europese leiders hadden natuurlijk allemaal gezamelijk, en ik bedoel dan ook gezamelijk, kunnen dreigen met b.v. een oorlog. Of het geholpen zou hebben lijkt me heel sterk en dé oplossing zou het natuurlijk niet geweest zijn, maar je had dan in hemelsnaam iets gedaan en minimaal gezamelijk even je tanden laten zien.


wo jul 28, 2004 10:18 am
Erik_C
Bericht 
In de eerste jaren van het nazi-regime had dreiging met oorlog kunnen helpen. Duitsland was toen militair nog zwak. Hitler blufte; met veel succes. Op economisch gebied hadden ze Duitsland kunnen boycotten.

Waarom juist Frankrijk en Engeland? Zij waren de grootmachten, zij hadden genoeg gewicht in de schaal om Hitler te stoppen. Zij speelden toch ook de baas: Sudetenland werdt door Frankrijk en Engeland aan Hitler geschonken: Tsjechoslowakije was er niet bij, had niks in te brengen. Bovendien hadden Engeland en Frankrijk het verdrag van Versailles opgelegd en was het ook aan hun te controleren of het voldoende werdt nageleefd.


wo jul 28, 2004 5:50 pm
David
Bericht 
Natuurlijk ga je eerst diplomatieke wegen bewandelen om een eventuele oorlog te voorkomen, maar hierin hadden de "kleinere" landen ook geen groot aandeel in. Een sterk en machtig land met veel inwoners, een groot oppervlak, en een solide oorlogsindustrie had natuurlijk veel meer invloed op Hitler dan een land van pakweg Luxemburg.
ik bedoel niet te zeggen dat bijvoorbeeld Nederland en België zwakke landen waren maar ze hadden natuurlijk niets in te brengen, op dat moment, tegen Duitsland. Wat ze wel konden doen was, zoals eerder door anderen werd aangegeven, één gezamelijk front vormen tegen Duitsland. maar daar heb je ook weer initiatieve èn leidinggevende landen voor nodig, en op dat moment hadden Engeland en Frankrijk duidelijk en overtuigend het voortouw moeten nemen.

Er moest Hitler een halt worden toegeroepen door een massale Europese afkeer van Duitsland, maar mede door het zwakke politieke optreden van met name Engeland en Frankrijk is deze politiek nooit doorgegaan.


wo jul 28, 2004 7:05 pm
Hans
Bericht 
In principe hadden de Europese landen al meteen moeten ingrijpen toen ze ook maar het geringste vermoeden hadden wat de intenties van Duitsland op de lange duur waren.

Even voor alle duidelijkheid, het Verdrag van Versailles was natuurlijk niet voor niets opgemaakt ! Duitsland had zich aan de hele strenge regels van dit Verdrag te houden, heel simpel. Maar de inkt van dit Verdrag was nog niet opgedroogd, of Duitsland begon al met de uitbreiding van de herbewapening. Ze gingen veel meer en groter fabriceren dan was toegestaan om over de opbouw van het leger maar even te zwijgen. Juist op dít moment hadden de grootmachten in moeten grijpen en niet toen het te laat was, en eigenlijk diplomatiek én militair gezien niet meer kon.


wo jul 28, 2004 8:36 pm
Leo
Bericht 
Voor oppositie tegen nazi-Duitsland hadden Nederland en Belgie wel een serieuze blok aan hun been. Ze waren namelijk neutraal en de minste oppositie zou door Hitler worden aanzien als partijdig tegen Duitsland.
...-


wo jul 28, 2004 8:50 pm
Hans
Bericht 
Volgens mij was elk land in die beginfase nog neutraal. Ik weet dat o.a. Nederland en België op militair gebied zeer weinig voorstelden, maar ik blijf het nog steeds jammer vinden dat de beschuldigende vinger in dit verhaal naar alleen maar de twee grootmachten wordt gewezen. Ook de andere Europese landen, groot of klein, zagen de donkere bui al hangen en hadden toen gezamelijk in moeten, en volgens mij ook, kunnen grijpen.


wo jul 28, 2004 9:00 pm
David
Bericht 
hans, ik ben het met je eens dat Europa als één blok tegen Duitsland had moeten optreden. Allemaal!
Maar wat ik probeer te zeggen is dat de "grotere" landen, als bv Engeland en Frankrijk, hierin een leidinggevende rol hadden moeten nemen. Hieraan konden de kleinere landen zich aan optrekken en had het een serieus blok kunnen vormen tegen Hitler.


do jul 29, 2004 5:47 pm
Erik_C
Bericht 
Ik zal nog eens wat punten aanhalen m.b.t. de pacifistische houding, de concessies en de diplomatiek onbegrijpelijke houding van vooral Groot-Brittanië en Frankrijk welke Duitsland alleen maar meer aanmoedigde hun agressieve buitenlandse politiek op te voeren, hun werdt tenslotte nauwelijks een strobreed in de weg gelegd.

Nadat de Britten eerder al stilzwijgend akkoord gingen met de Duitse herbewapening en ze nauwelijks protesteerden tegen de herinvoering van de dienstplicht in Duitsland verbaasde ze helemaal vriend en vijand met het sluiten van het Brits-Duitse vlootakkoord in juni '35. Zonder onderhandelingen stemmen de Britten gelijk in met het voorstel van von Ribbentrop om de Duitse vloot op 35% van de sterkte van de Britse vloot te brengen. Hiermee schenden de Britse diplomaten ook nog eens de afspraak, twee maanden eerder met Frankrijk en Italië gemaakt, geen verdere breuk met 'Versailles' toe te staan.

Ondanks de fel anti-joodse politieke maatregelen en het anti-semitische geweld in Duitsland(buitenlandse pers spreek over pogroms) trekt geen enkel land zich terug voor de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn. Geen enkel land tekende zodoende protest aan en niet onlogisch dus dat de nazi's hierdoor nog sterker het idee kregen dat ze rustig hun gang konden gaan.

De grootste blunder beging men wel door Sudetenland aan Duitsland toe te wijzen. Sudetenland(dat voor 1938 nooit tot het Duitse rijk behoorde!) was het belangrijkste economische en militaire gebied van Tsjechoslowakije. Met de verdedigingswerken langs de Duitse grens en een van de sterkere legers van Europa had men zeer waarschijnlijk een Duitse aanval afgeslagen. Nu bepaalden de grote mogendheden het lot van dit gebied en moest Tsjechoslowakije het inclusief verdedigingswerken(die het niet mocht opblazen) en industrie aan Duitsland overdragen. Polen wilde ingrijpen en verzocht GB en Frankrijk om de tafel te gaan zitten maar dit verzoek werdt simpelweg genegeerd.

Op 23 maart 1939 werdt Memel(+achterland) Duits. Litouwen had na de Duitse eisen hieromtrent de Fransen, Britten en Polen om hulp gevraagd. Ook dit keer lieten zij Duitsland ongestoord hun gang gaan. Het zou de laatste van een lange reeks concessies aan Hitler zijn. Echter veel ellende had voorkomen kunnen worden wanneer Frankrijk en Groot-Brittanië eerder en harder hadden ingegrepen.


vr okt 01, 2004 10:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group