Het is nu vr maart 29, 2024 3:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Rol van vrouwen in de Holocaust groter dan gedacht 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Rol van vrouwen in de Holocaust groter dan gedacht
Danny Jouwe schreef:
“The Nazi killing machine was undoubtedly a male-dominated affair. But according to new research, the participation of German women in the genocide, as perpetrators, accomplices or passive witnesses, was far greater than previously thought.”
(New York Times)

Ilse Koch en Irma Grese waren weliswaar beruchte kampwachten. Maar de deelname van vrouwen aan de Holocaustmachine werd toch altijd als een uitzondering gezien. Nieuwe onderzoeksbevindingen laten zien dat het toch ietsje anders lag. Wendy Lower, een Amerikaanse onderzoekster die in München woont, heeft de aandacht gevestigd op bijvoorbeeld gewone Duitse vrouwen die uit eigen beweging naar de bezette gebieden in het oosten gingen, waar openlijk genocide bedreven werd. ‘Duizenden zou een conservatieve schatting zijn,’ aldus Lower. De meesten kregen geen bloed aan hun handen, maar de daden van degenen die dat wel kregen lijken des te perverser omdat ze opereerden buiten het concentratiekampsysteem, op eigen initiatief. In vooraanstaande literatuur werden vrouwen tot nu toe niet genoemd.

Erna Petri was bijvoorbeeld getrouwd met een SS-officier die in Polen een soort plantage runde compleet met huis in koloniale stijl en slaven. Zij bekende dat ze zes Joodse kinderen in de leeftijden van 6 tot 12 vermoord had. Ze kwam ze tegen terwijl ze in haar rijtuig uit rijden was. Zelf was ze op dat moment een 25-jarige moeder van twee kinderen. De bijna naakte Joodse kinderen waren ontsnapt uit een trein naar Sobibor. Petri nam ze mee naar huis, gaf ze te eten, bracht ze naar het bos, en schoot ze één voor één dood. ‘Ze tartten onze notie van wat normaal vrouwelijk gedrag is. Maar het nazisysteem zette alles op z’n kop,’ aldus Lower.


Tekst overgenomen van Sargasso.nl

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jul 19, 2010 4:44 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Ik was al langer (vanuit interesse) op de hoogte van het (onderschatte) aandeel van vrouwen in de Holocaust. Vaak waren vrouwen zelfs nog harder en moordlustiger dan mannen.
Er zijn genoeg sites op het net te vinden die dieper ingaan op wat vrouwen hebben uitgespookt..


ma jul 19, 2010 6:06 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Hmm ja, maar dat zijn de bekende namen. Als je wat BDM literatuur doorleest valt het wel op dat ze de zustertjes van de H-jugend waren even geindroctineerd als hun broertjes. Ben wel nieuwsgierig, maar vermoed dat ze wat open deuren intrapt.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jul 19, 2010 6:23 pm
Profiel
Mia
Bericht 
Tsja, dit is een waarheid, onderschat nooit iemand zowel vrouwen als mannen in wat voor situatie dan ook, nu dus in de omgekeerde richting. De geschiedenis leert het. Het zijn de feiten.


ma jul 19, 2010 7:26 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Dit is een van de vele onderwerpen van WO2 die ik dus niet kan snappen: vrouwen, het geslacht wat kinderen voortbrengt, vermoorden andere levens. Het lijkt volkomen tegennatuurlijk

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


ma jul 19, 2010 10:40 pm
Profiel
muncio
Bericht 
Ik verbaas me bij het Derde Rijk in WO II nergens meer over!. Iedereen werd geindoctrineerd en opgezet tegen de Joden en andere vijanden.
Dat men zo opgezet kan worden vind ik nog altijd niet te begrijpen.


ma jul 19, 2010 10:42 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Kuddedieren zijn we Muncio.

Ik herinner mij in dit verband nog een grapje uit zo'n beetje het eerste WO2-boek wat ik ooit las: Reis door de nacht.
Daarin stond: de oude Germanen waren mensen in beestenvellen. En de nieuwe Germanen zijn beesten in mensenvellen

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


ma jul 19, 2010 11:31 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Toevallig las ik enkele weken terug nog over de daden (en toch verschrikkelijke dood) van Jenny-Wanda Barkmann. Of het enkel om indoctrinatie draaide weet ik zo net nog niet. Ik heb de indruk dat het voor een deel ook te maken had met een politiek systeem waarin perfide geesten hun gang konden gaan. Wreedheden die vaak veel verder gingen dan sec de opdracht.


ma jul 19, 2010 11:59 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Lynndie England staat uiteraard nog vers in ons geheugen. Geef mensen vrijwel ongecontroleerde macht over personen die beschouwd worden als minderwaardig en je krijgt dergelijk wangedrag, waaraan mannen en vrouwen zich waarschijnlijk in gelijke mate schuldig kunnen maken.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 20, 2010 12:08 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Link:

http://papinga.bis.uni-oldenburg.de/bis ... nhalt.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


di jul 20, 2010 3:03 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Bedankt voor de link "HKBA44"!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 20, 2010 6:25 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group