Het is nu wo jun 20, 2018 7:38 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
27 Januari - Holocaust Herdenkingsdag 
Auteur Bericht
Fiwi463PFA

Bericht 27 Januari - Holocaust Herdenkingsdag
Vandaag 27 Januari is het Holocaust Herdenkingsdag.

Een dankwoord aan iedereen die het mogelijk maakte deze moorddadige waanzin een halt toe te roepen.

Per Ardua Ad Astra
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Webmaster Airborne site about
101 Abn Infantry and Artillery.

do jan 27, 2011 1:26 pm
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Hoorde vanochtend in het radio 1 journaal een Johnny Weiss(weet niet of ik zijn naam goed spel) die als enig overgeblevene van zijn Roma familie, spreekt in de bondsdag vandaag over zijn ervaringen ter nagedachtenis dat het vandaag 66 jaar geleden is dat Auschwitz werd bevrijd. De man sprak zonder een spoortje van wraak op de radio. Wel over de pijn dat hij geen enkele relative meer had. De vergeten holocaust. Een half miljoen zijn er omgebracht van de zigeuners. En dan de mensen toe spreken zonder een spoor haat of wraak. Toen moest ik weer even denken aan wat mijn vader altijd zei: Onze lieve Heer maakt ook de tranen.
Daarmee wil ik met Filip instemmen: Een dankwoord en een diepe buiging aan allen die deze ellende een halt hebben toegeroepen.

do jan 27, 2011 1:40 pm
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar het dankwoord komt op mij wel wat dubbel over. De Holocaust werd echt pas in een heel erg laat stadium een halt toegeroepen. Natuurlijk hebben de geallieerden door het overwinnen van nazi-Duitsland nog erger kunnen voorkomen, maar zowel voor als tijdens de oorlog hadden ze maar heel weinig belangstelling voor het lot van de Joden. Er had zoveel meer voorkomen kunnen worden... Misschien is dat wel iets wat nog belangrijker is om op deze dag bij stil te staan.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo - de Berlijnse dierentuin en WO2
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar

do jan 27, 2011 4:25 pm
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Kevin, ieder onrecht wat een halt wordt toegeroepen, door wie of met welke achtergrond dan ook dient toch een saluut te brengen aan degenen die het stopten. We eren toch vandaag niet degenen die het lieten bestaan? Dan kun je net zo goed de hele mensheid eren, want de rotzooi in de wereld is er nog steeds. Volgens mij gedenken we op dit soort data degenen die gevallen zijn, eren we hen die erger hebben voorkomen en hopen we dat de mensheid leert van deze ellende.

Maar ja, zolang de heerszucht in de mens zit, zal het wel nooit beter worden.

Kijk naar wat er gebeurt op het Afrikaanse continent en wie er allemaal bezig zijn om het te stoppen. Als het je zo zwaar aan het hart gaat, had je er toch allang gezeten? De landen duvelen over elkaar heen na Tunesie. Niemand heeft het ooit gestopt. Kijk verder terug in de geschiedenis en de conflicten. Zelfs in ons geheugen ligt toch ook Ethiopie, Sudan en ik kan nog wel een uur verder timmeren.

Moeten we maar stoppen met gedenken? Zeker wij als STIWOT-ters, zijn toch voor het gedenken?

Je kunt ook niet gedenken en bij elke herdenking een kanttekening plaatsen, maar uiteindelijk hebben alleen de doden het einde van de oorlog gezien. (Plato)

do jan 27, 2011 5:07 pm
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

Bericht 
Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel, Comu. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat we niet moeten vergeten dat de Holocaust pas in een heel laat stadium gestopt is en dat het stoppen daarvan ook helemaal geen doel op zich was van de geallieerden. Voor de oorlog weigerde vrijwel de complete internationale gemeenschap om te zorgen voor voldoende onderdak voor de vele Joodse vluchtelingen en tijdens de oorlog werden alle waarschuwingen over het lot van de Joden genegeerd. Daarom plaats ik een kanttekening bij het gedenken van de mensen die de Holocaust gestopt zouden hebben. Ik denk dat deze dag veel meer bedoeld is om de slachtoffers te herdenken. Waarmee ik zeker de bijdrage van individuele bevrijders aan de overwinning op nazi-Duitsland niet wil bagatelliseren, maar gedenken we hen eigenlijk al niet op 4 en 5 mei?

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo - de Berlijnse dierentuin en WO2
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar

do jan 27, 2011 6:30 pm
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Ik denk dat we langs elkaar heen schrijven, Kevin. Ik snap wel wat je bedoelt. Ik weet dat de holocaust is gestopt in een erg laat stadium. Ook dat de intenties van de geallieerden niet het stoppen van de holocaust was. Maar het feit blijft dat het gestopt is! Als een agent in mijn huis een vent in elkaar timmert die aan mijn spullen staat te rommelen, geef ik de agent ook niet de schuld van de gebroken ruit die de inbreker heeft veroorzaakt.
Punt is dat we best mogen gedenken, DAT er een einde is gekomen aan deze ellende en dat we het "Dit nooit meer"wel eens wat vaker uit mogen dragen. Is nl. ook een gedachte terug.

"Wie altijd maar vooruit kijkt, verliest de weg terug." Mooie zin van Stef Bos.

vr jan 28, 2011 11:00 am
Profiel WWW
Fiwi463PFA

Bericht 
Amen.

Uiteraard gaan onze eerste gedachten naar de slachtoffers.

Feit is ook dat ik een paar mensen ken die een paar kampen hebben bevrijd in de buurt van Landsberg en Dachau en dat ik weet dat ze ook liever vroeger waren aangekomen, hadden ze dat gekund. Zoveel jaren later spookt het nog altijd door hun hoofd. Wat ze gezien hebben is onbeschrijflijke ellende. Als ze er aan denken krijgen ze de herinnering vooral aan de geur die ze opsnoven, ze zeggen dat ze dan diezelfde geur in de neus krijgen net alsof het gisteren was, de herinnering aan een geur is vele malen sterker dan om het even welke andere herinnering...

Per Ardua Ad Astra
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Webmaster Airborne site about
101 Abn Infantry and Artillery.

vr jan 28, 2011 1:41 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]