Het is nu do maart 28, 2024 11:46 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Waar? Beetje waar? Complete onzin? 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Waar? Beetje waar? Complete onzin?
Ik zat vanavond te praten met een man die toch behoorlijk wat bagage met betrekking tot WO 2 in huis had
en deze verraste me met deze bijzondere stelling die ik zo goed mogelijk zal proberen te verwoorden.

De Duitsers zagen het Jodendom als geloof, niet als ras, en Joden die zich lieten bekeren tot het christendom
werden niet vervolgd, heel kort door de bocht: Als de Joden zich voor en tijdens de oorlog massaal hadden laten
bekeren tot christen had de Holocaust nooit plaatsgevonden.



Ik was stellig van mening dat de Duisters "de Jood" omschreven hadden als ras in de Neurenberger rassenwetten en daar ook
specifieke kenmerken aan gekoppeld hadden.

Maar goed, deze man is zeer belezen dus ga er vanuit dat er minimaal een kern van waarheid in zijn verhaal zit.

Wat vinden jullie van zijn betoog?


di jun 05, 2012 11:04 pm
Harro
Bericht Re: Waar? Beetje waar? Complete onzin?
Je geeft het antwoord zelf al: de rassenwetten van Neurenberg gingen uit van "Joods bloed" en hadden geen boodschap aan wel of niet belijden van het geloof. Het draaide allemaal rond het sociaal-darwinisme en dat ging over raciale scheidslijnen. Wat jouw belezen gesprekspartner beweert is dus pertinente onzin.


di jun 05, 2012 11:08 pm
koos24
Bericht Re: Waar? Beetje waar? Complete onzin?
Harro schreef:
Je geeft het antwoord zelf al: de rassenwetten van Neurenberg gingen uit van "Joods bloed" en hadden geen boodschap aan wel of niet belijden van het geloof. Het draaide allemaal rond het sociaal-darwinisme en dat ging over raciale scheidslijnen. Wat jouw belezen gesprekspartner beweert is dus pertinente onzin.


Dat dacht ik dus ook Harro, ik meen dat ze zelfs lijsten met Joodse namen e.d. aanlegden die dan zouden moeten duiden op Joodse afkomst.


di jun 05, 2012 11:14 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Waar? Beetje waar? Complete onzin?
Dit klinkt meer als het standpunt van de Bekennende Kirche en de katholieke kerk: bekeerde Joden moesten gelijk behandeld worden als niet-Joodse christenen en behoed worden voor deportatie. De protesten vanuit deze religieuze kringen waren tevergeefs, want de nazi's maakten dit onderscheid niet. Denk bijvoorbeeld aan de heilgverklaarde zuster Edith Stein, die vanwege haar Joodse afkomst werd weggehaald uit het klooster in Echt en vermoord in Auschwitz.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jun 06, 2012 11:08 am
Profiel WWW
Stephanvw
Bericht Re: Waar? Beetje waar? Complete onzin?
Ik ben het er ook niet mee eens. Het lijkt mij niet dat Joden die zich bekeerden tot Christen niet vervolgd zouden worden. Vele Joden die niets met het geloof deden (en zelfs Joden die niet eens wisten dat ze Joods waren) zijn ook vervolgd en omgekomen.


wo jun 06, 2012 1:13 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group