Het is nu di apr 16, 2024 9:52 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Aktion T4... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Terplekke bedoel je in Nederland mee?

Omdat dit een hoop weerstand zou opleveren onder de Nederlandse bevolking en die wilden ze juist als bondgenoten voor de Duitse zaak winnen. In het oosten ging het snel, effectief en er kraaide geen haan meer naar.


za dec 11, 2004 2:05 am
ErnstJan
Bericht 
sorry ik ga even heel flauw doen:

Citaat:
7.Auschwitz Dit is het meest beruchte concentratiekamp. Hier zijn vele honderdduizenden Joden vergast.Het kamp is nu een monument en ligt in Polen.

100.000-en of miljoenen? ligt volgens mij nogal een verschil tussen.(heb ik trouwens van de bovenste site)


za dec 11, 2004 2:06 am
ErnstJan
Bericht 
Gustav schreef:
Terplekke bedoel je in Nederland mee?

Omdat dit een hoop weerstand zou opleveren onder de Nederlandse bevolking en die wilden ze juist als bondgenoten voor de Duitse zaak winnen. In het oosten ging het snel, effectief en er kraaide geen haan meer naar.


dat bedoelde ik idd. en het komt op het zelfde neer als wat ik zei. alleen iets andere woorden toch?


za dec 11, 2004 2:07 am
Harro
Bericht 
Dat is overigens ook iets dat de Duitsers leerden van T4 (om weer terug on-topic te komen): dat de eigen bevolking ondanks de jarenlange zorgvuldige propaganda niet klaar was voor het accepteren van dergelijke massamoorden. Aktion T4 werd in augustus 1941 gestaakt omdat de onrust onder ouders die argwaan kregen groeide.


za dec 11, 2004 2:08 am
ErnstJan
Bericht 
maar ging wel door in de bezette gebieden?

Citaat:
Woensdag 20 januari 1943 kwamen 100 man van de Ordedienst van Westerbork aan bij Het Apeldoornsche Bosch. Diezelfde dag kwam iemand die bij de spoorwegen werkte, vertellen dat op het station van Apeldoorn een trein met 40 wagons klaar stond. Toen werd het duidelijk dat de inrichting ontruimd zou worden…………………

De volgende morgen kwamen soldaten met geweren het terrein bezetten. Niemand kon meer vluchten. Grote vrachtauto’s kwamen aanrijden en daarin werden de patiënten geladen. Op het station stonden goederenwagons klaar. De patiënten bleven rustig en verzetten zich niet. Ze liepen versuft de wagons binnen, een aantal van hen was naakt, anderen droegen dwangbuizen.Ook vijftig personeelsleden gingen mee, 20 gingen vrijwillig, 30 werden aangewezen.

Vrijdag 22 januari 1943 vertrok de trein met ruim 1200 mensen om 7.00 uur uit Apeldoorn in onbekende richting. Later bleek dat de trein naar het vernietigingskamp Auschwitz was gereden. Van de patiënten en het personeel werd nooit meer iets vernomen…………………………………….


za dec 11, 2004 2:10 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
ErnstJan schreef:
sorry ik ga even heel flauw doen:

Citaat:
7.Auschwitz Dit is het meest beruchte concentratiekamp. Hier zijn vele honderdduizenden Joden vergast.Het kamp is nu een monument en ligt in Polen.

100.000-en of miljoenen? ligt volgens mij nogal een verschil tussen.(heb ik trouwens van de bovenste site)


Ongeveer 1,5 miljoen joden kwamen om in Auschwitz (maar niet allemaal door vergassing). Vele honderdduizenden is dus een betere omschrijving dan miljoenen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za dec 11, 2004 2:10 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
ErnstJan schreef:
maar ging wel door in de bezette gebieden?

Het ging hier om een joodse inrichting. Dat was neem ik aan de hoofdreden dat deze mensen gedeporteerd werden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za dec 11, 2004 2:11 am
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
mmm, persoonlijk heb ik dan liever 1,5 miljoen zet je toch meer aan het denken. maar ik dacht dat het meer waren. duidelijk even eerst nadenken dan pas je mond opentrekken :oops: excuses daarvoor 8)


za dec 11, 2004 2:12 am
Harro
Bericht 
ErnstJan schreef:
maar ging wel door in de bezette gebieden?


Ja, en op beperktere schaal ook in Duitsland zelf. Overigens waren de bewoners van het Apeldoornsche Bosch Joden dus welke familieleden hadden argwaan kunnen krijgen en dit bekend kunnen maken?


za dec 11, 2004 2:14 am
ErnstJan
Bericht 
Kevin schreef:
ErnstJan schreef:
maar ging wel door in de bezette gebieden?

Het ging hier om een joodse inrichting. Dat was neem ik aan de hoofdreden dat deze mensen gedeporteerd werden.


ok, maar ik denk dat er in het algemeen meer weerstand was tegen zoiets dan tegen het wegvoeren van 'gewone' joden. Ik bedoel omdat ze gehandicapt waren. maar mischien zie ik het wel helemaal verkeerd.


za dec 11, 2004 2:15 am
ErnstJan
Bericht 
Gustav schreef:
ErnstJan schreef:
maar ging wel door in de bezette gebieden?


Ja, en op beperktere schaal ook in Duitsland zelf. Overigens waren de bewoners van het Apeldoornsche Bosch Joden dus welke familieleden hadden argwaan kunnen krijgen en dit bekend kunnen maken?


klopt zie mijn vorige post, maar dat word hiermee ook wel een beetje onderuit gehaald. denk dat het tijd voor mij is om mijn bed op te zoeken heb een zware dag gehad. ergens wel jammer vind het wel een interesant onderwerp dus zal der zeker dit weekend op terug komen


za dec 11, 2004 2:17 am
Harro
Bericht 
De kans op argwaan van de Nederlandse bevolking was natuurlijk groter. Wie zou geloven dat die gehandicapten in "het oosten" moesten werken? Dus dan kwamen de fabeltjes over prettige leefgemeenschappen in het oosten weer uit de kast.


za dec 11, 2004 2:17 am
ErnstJan
Bericht 
met als ideale vb: theresienstad waar zelf het internationale rode kruis een rad voor de ogen gedraaid werd.


za dec 11, 2004 2:19 am
Harro
Bericht 
Precies. Van dat werk.


za dec 11, 2004 2:21 am
ErnstJan
Bericht 
dat was toch het enige kamp in zijn soort? hoewel de behandeling daar wel daadwerkelijk humaner was als in andere kampen. want zover ik weet gingen hier de hogere joden heen en bv Joden die in WOI gevochten hebben als soldaat voor duitsland.(vraag me af wat er gebeurde met Joodse soldaten van voormalige vijanden maar goed)


za dec 11, 2004 7:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group