Het is nu do apr 18, 2024 11:15 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Nazi leiders en Holocaust 

Welke Nazi leider had de meeste invloed op de Holocaust?
Adolf Hitler 21%  21%  [ 9 ]
Heinrich Himmler 52%  52%  [ 22 ]
Herman Göring 0%  0%  [ 0 ]
Reinhard Heydrich 5%  5%  [ 2 ]
Adolf Eichmann 17%  17%  [ 7 ]
Rudolf Höss 0%  0%  [ 0 ]
Iemand anders - zie forum 5%  5%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 42

Nazi leiders en Holocaust 
Auteur Bericht
Mario
Bericht 
Zou Goebbels ook niet in het rijtje thuishoren ('t is maar een vraag die ik stel) ?


za jan 15, 2005 6:20 pm
Erik_C
Bericht 
Je kan deze vraag natuurlijk verschillend interpeteren. Een ander leider dan Hitler had misschien nooit toestemming gegeven tot een holocaust, dan was deze er nooit gekomen. Het idee ervoor werd dacht ik met name door Heydrich uitgewerkt, zonder hem had deze zich misschien in een heel andere vorm afgespeeld(massagraven, einsatzgruppen). Echter de man die het meest bij heeft gedragen aan het succes van de holocaust is zonder meer Adolf Eichmann, dus in zo verre kun je niet anders constateren dan dat hij er de meeste invloed op had, de anderen(uitgezonder Hoss en Goring) hebben voornamelijk bijgedragen aan het tot stand komen van deze massamoord.


za jan 15, 2005 6:30 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Erik_C schreef:
Wilde Himmler niet al kampen ontmantelen toen de oorlog steeds meer verloren leek te gaan worden? Ik kan het mis hebben hoor, maar meende laatst zoiets gelezen/gehoord te hebben.


Dat klopt slechts gedeeltelijk. Enerzijds wilde hij de concentratiekampen vernietigen om de sporen uit te wissen voor de geallieerden de kampen zouden bevrijden. Zover is het uiteindelijk niet gekomen. Anderzijds wilde hij, om bij de geallieerden op een goed blaadje te staan, KZ-gevangenen vrijlaten. Hij wilde op het laatst blijkbaar de grote beschermer én vredesapostel spelen. Himmler hoopte nl. als opvolger van Hitler benoemd te worden en redden wat er te redden viel. Ook dat is niet doorgegaan.

Goebbels is verantwoordelijk in die mate dat hij met zijn propaganda de haat tegenover de joden aanwakkerde en daardoor mee een kader creëerde waarbinnen de holocaust mogelijk was. Hij hielp de joden en anderen te ontmenselijken, waardoor het aanvaardbaar werd om deze met alle zonden te overladen en hard aan te pakken.

Het is de ideologie van Hitler en de uitvoering ervan door o.a. Himmler, Goebbels, Heydrich, Eichmann die verantwoordelijk zijn voor de holocaust. Wat mij betreft, is Hitler de man achter het idee van de jodenuitroeiing. De anderen zijn degenen die de uitvoering mogelijk gemaakt hebben.

Gerd


za jan 15, 2005 6:32 pm
Profiel
Erik_C
Bericht 
Ook wilde Himmler joden gebruiken als ruilmiddel. Hiervoor werden nog wel eens wat vooraanstaande joden 'gereserveerd' en ook de Hongaarse joden waren inzet van een eventuele ruil.


za jan 15, 2005 6:39 pm
Erik_C
Bericht 
Gerd schreef:

Goebbels is verantwoordelijk in die mate dat hij met zijn propaganda de haat tegenover de joden aanwakkerde en daardoor mee een kader creëerde waarbinnen de holocaust mogelijk was. Hij hielp de joden en anderen te ontmenselijken, waardoor het aanvaardbaar werd om deze met alle zonden te overladen en hard aan te pakken.



Wat dan te denken van Julius Streicher? Deze man was verantwoordelijk voor het meest verderfelijke anti-semitische propagandablad 'Der Sturmer'. Hierin greep hij week na week de gelegenheid aan om joden met de grootse onzin, leugens, beschuldigingen etc. te begiftigen.


za jan 15, 2005 6:42 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Dat is inderdaad correct. Der Stürmer was zeer anti-joods. Zelfs soms té volgens Himmler of Göring. Zij hebben bij Hitler aangedrongen om het blad te verbieden, wat Hitler uiteindelijk inwilligde in 1940. Hij beval Streicher om zich terug te trekken op zijn landhuis buiten Nürenberg, ontnam hem alle partijmandaten en verbood hem om nog toespraken te houden op lokale en nationale partijbijeenkomsten. Maar Der Stürmer bleef gewoon verder verschijnen tot aan het einde van de oorlog in 1945. Goebbels nam het regelmatig op voor Streichers Der Stürmer en eind 1942 schreef hij in zijn dagboek: "De Führer heeft me een briefje toegezonden waarin hij verzoekt om de verspreiding van Der Stürmer niet te verminderen noch de uitgave ervan stil te leggen. Ik ook geloof dat de propaganda omtrent de Joodse kwestie onverminderd moet doorgaan."

Zie http://users.pandora.be/amarcord/selys/index.html
en uiteraard op http://www.go2war2.nl/artikel/585

Gerd


za jan 15, 2005 7:44 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
wingco320 schreef:
Ik heb maar gestemd voor iemand anders omdat ze allemaal in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn. Hitler gaf uiteraard de orders maar Eichmann, Höss en anderen waren toch degenen die de orders uitvoerden. Wie is nou eigenlijk schuldig: degene die de orders geeft of degene die ze uitvoert. Een vraag van de kip of het ei.
ben ik het niet helemaal mee eens, als niemand de orders hadden gegeven waren ze ook nooit uitgevoerd.


za jan 15, 2005 8:33 pm
patrick k
Bericht 
Ik denk meer de groep samen! Hitler opdrachtgever en Himmler, Heydrich, Müller, Kaltenbrunner, Eichmann de uitvoerders/uitwerkers.


wo jun 21, 2006 10:38 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
patrick Keij schreef:
Hitler opdrachtgever

Dit wordt, volkomen begrijpelijk, altijd beweerd. Maar bij mij rijst de vraag altijd: waar, wanneer en hoe werd dit bevel gegeven?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo jun 21, 2006 11:36 pm
Profiel
Motorway
Bericht 
Egbert schreef:
patrick Keij schreef:
Hitler opdrachtgever

Dit wordt, volkomen begrijpelijk, altijd beweerd. Maar bij mij rijst de vraag altijd: waar, wanneer en hoe werd dit bevel gegeven?


Is dit nu van belang? Maar waarschijnlijk gaf hij wel een bevel:
http://www.nizkor.org/hweb/orgs/america ... tic-9.html


do jun 22, 2006 9:32 am
patrick k
Bericht 
Egbert schreef:
patrick Keij schreef:
Hitler opdrachtgever

Dit wordt, volkomen begrijpelijk, altijd beweerd. Maar bij mij rijst de vraag altijd: waar, wanneer en hoe werd dit bevel gegeven?


Ik denk dat het bewijs tot bevel zoveel mogelijk vernietigd is om de schuld bij Hitler vandaan te houden. Maar een misdaad in zo'n grote omvang kan haast niet zonder Hitlers ja woord ontstaan en uitgevoerd zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hitler#De_schuldvraag
http://www.go2war2.nl/artikel/673/29


do jun 22, 2006 10:44 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group