Het is nu do maart 28, 2024 4:27 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nazi leiders en Holocaust 

Welke Nazi leider had de meeste invloed op de Holocaust?
Adolf Hitler 21%  21%  [ 9 ]
Heinrich Himmler 52%  52%  [ 22 ]
Herman Göring 0%  0%  [ 0 ]
Reinhard Heydrich 5%  5%  [ 2 ]
Adolf Eichmann 17%  17%  [ 7 ]
Rudolf Höss 0%  0%  [ 0 ]
Iemand anders - zie forum 5%  5%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 42

Nazi leiders en Holocaust 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Nazi leiders en Holocaust
Welke Nazi leider heeft de meeste invloed gehad op de Holocaust?

Met andere woorden welke Nazi draagt de meeste verantwoording over het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van de Holocaust? Breng je stem uit en verklaar je stem eventueel op het forum.


vr apr 16, 2004 7:18 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Himmler was natuurlijk de "grote" man achter het de hele Jodenvraagstuk. In 1e instantie Hitler natuurlijk, maar die gaf zijn directe orders rechtstreeks aan Himmler. Die ging daarmee zorgvuldig aan de slag en gaf zijn officieren daarvoor de opdrachten en "oplossingen". O.a aan Heydrich en Eichmann.
Höss en Göring hadden daar direct niet zoveel over te beslissen.


vr apr 16, 2004 7:30 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Naar mijn mening Heinrich Himmler. Hij was degene die de Endlosung uitwerkte, maar hij was niet de uitvoerder. Dit was naar mijn mening Reinhard Heydrich.


vr apr 16, 2004 7:37 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Al de genoemde personen hebben hun eigen invloed gehad op de Holocaust, de één beleidsmatig en de ander uitvoerend.

Himmler had een belangrijke beleidsmatige invloed op de Holocaust maar ik denk toch dat Heydrich de verschrikkingen van de Holocaust grotendeels vorm heeft gegeven. Heydrich werd in 1942 vermoord en kan dus niet verantwoordelijk gesteld worden voor de laatste drie oorlogsjaren, anderen hebben toen echter zijn vreselijke plannen verder uitgevoerd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr apr 16, 2004 8:47 pm
Profiel WWW
Jurrie
Bericht 
Himmler regelde het, HITLER wilde het. Zonder Hitler was er misschien wel een Himmler maar geen Holocaust.

Jurrie


za apr 17, 2004 1:22 pm
Hans
Bericht 
Hitler was in mijn ogen degene die de opdracht gaf voor de 'Oplossing', Himmler de verdere planner en ontwikkelaar van dit voorstel en o.a. Heydrich en zijn consorten de uitvoerders van dit geheel. Dus, hoofdverantwoordelijke blijft voor mij dan toch Himmler.


za apr 17, 2004 1:27 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Een persoon die in de lijst misschien nog ontbreekt is de commandant van Dachau, Theodor Eicke. In zijn functie bepaalde hij het Duitse concentratiekampenbeleid en was zijn kamp een voorbeeld voor vele andere concentratiekampen. Ook was hij de leermeester van Höss en vele andere beruchte kampcommandanten, aangezien Dachau een opleidingscentrum was voor SS kampcommandanten.

Eicke werkte onder het motto "Toegeeflijkheid is zwakte" en werd later inspecteur van concentratiekampen. Hij was een belangrijke spil in de organisatie van de Holocaust en zijn invloed heeft gezorgd voor de verschrikkingen die in de kampen plaats vonden.


zo apr 18, 2004 7:37 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Ewoud

Geregistreerd:
vr apr 16, 2004 7:05 pm
Berichten: 1024
Woonplaats: Amsterdam
Bericht 
Tja, Hitler wou het... en Himler deed het...

_________________
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo apr 18, 2004 9:23 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Op de Wansee conferentie was Himmler niet aanwezig. Dit pleit hem absoluut niet vrij maar laat wel zien dat Heydrich en Eichmann ook een grote invloed hebben uitgeoefend op de ontwikkeling van de Holocaust.

Is het iemand bekend wat de exacte reden was van de afwezigheid van Himmler op de Wansee conferentie?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jun 14, 2004 10:13 pm
Profiel WWW
Erik_C
Bericht 
Wilde Himmler niet al kampen ontmantelen toen de oorlog steeds meer verloren leek te gaan worden? Ik kan het mis hebben hoor, maar meende laatst zoiets gelezen/gehoord te hebben.

Ik zeg zelf Eichmann. Hij zette zich zo fanatiek in voor het transport van de joden en bleek hierin ook nog eens bijzonder succesvol. Hij was niet de bedenker van het plan, maar in de uitvoering ervan wel de belangrijkste schakel.


ma jun 14, 2004 10:53 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik hou het op Heydrich.
Ondanks alle invloed van anderen, was hij de organisator achter de massamoorden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jun 15, 2004 9:04 am
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
voor mij is het toch eichman de stille man op de achtergrond, die voor het grootste gedeelte alles geplant heeft. Heydrich heeft mischein wel een grote vinger in de pap gehad maar werd naar mijn idee te snel vermoord om als hoofdverantwoordelijke gezein te worden. Consparity vond ik een hele goed enge film. Hoe koud ze daar over de endlossung praten gewoon huiveringwekkend.


di jul 06, 2004 11:38 am
marc
Bericht 
Jurrie schreef:
Himmler regelde het, HITLER wilde het. Zonder Hitler was er misschien wel een Himmler maar geen Holocaust.

Jurrie


Zo denk ik er ook over


wo jul 07, 2004 6:25 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
marc schreef:
Jurrie schreef:
Himmler regelde het, HITLER wilde het. Zonder Hitler was er misschien wel een Himmler maar geen Holocaust.

Jurrie


Zo denk ik er ook over

Het was inderdaad Hitler die aanleiding gaf tot de Holocaust: het was duidelijk dat hij in zijn Duitse Rijk de joden wilde verbannen, hoe hij dit wilde bereiken liet hij echter over aan anderen. Himmler sprak vaak met Hitler over zijn plannen maar de daadwerkelijke opdracht voor de Entlösung kwam van Göring af.

Hitler's directe invloed op de vormgeving van de Holocaust is in mijn ogen niet groot, het vormen van een beleid, het maken van plannen en de operationale uitvoering liet hij over aan Himmler, Heydrich, Eichman, Eicke, Höss en anderen. Zelf had hij het te druk al bevelhebber van het leger.


wo jul 07, 2004 6:35 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
wingco320

Geregistreerd:
do nov 04, 2004 3:11 am
Berichten: 1367
Woonplaats: Assen
Bericht 
Ik heb maar gestemd voor iemand anders omdat ze allemaal in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn. Hitler gaf uiteraard de orders maar Eichmann, Höss en anderen waren toch degenen die de orders uitvoerden. Wie is nou eigenlijk schuldig: degene die de orders geeft of degene die ze uitvoert. Een vraag van de kip of het ei.


za jan 15, 2005 6:12 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group