Het is nu do maart 28, 2024 3:35 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Bezettings Politiek van Nazi Duitsland in Polen september 39 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Het antisemitisme in grote delen van het voormalige oostblok is ook niet iets van de 20ste eeuw. In vele gebieden, waaronder Polen, was het ant-joodse gedrag al vele eeuwen manifest in de samenleving. Sterker nog, zelfs de Joden wisten niet beter en hadden er mee leren leven (hoe erg dat ook is).


vr jun 15, 2007 8:39 pm
muncio
Bericht 
Ja hoorde ik ook van een kennis die in Polen is geweest.
Maar t is sowieso zorgwekkend richting Oosten van Europa.


vr jun 15, 2007 8:45 pm
muncio
Bericht 
De Polen stonden voor de Duitsers net iets hoger in rangorde dan de Joden.
Als je de verhalen kent vanuit de getuigen van Poolse Joden die terug naar Polen werden gestuurd dan is het voor de Poolse Joden en Joden niet makkelijk geweest om ook door de Polen schofterig met haat te worden behandeld.
Op den duur waren de Poolse mensen de vijand van de Duitsers, maar de Poolse mensen staken in de meeste gevallen (de goede Polen weggelaten) geen vinger uit.


ma okt 29, 2007 4:05 pm
vanmoerkerken
Bericht 
Laten wij het eerst hebben over welk moment van de Poolse geschiedenis. Voor de eerste wereldoorlog bestond Polen eigenlijk niet meer. En was het opgedeeld door de Russen, Oostenrijk en Duitsland. Daarnaast lag het overgrote gedeelde van het huidige Oekraine in Polen.

Nou wil ik niet zeggen dat ik een expert ben in de Poolse geschiedenis maar sinds mijn vrouw uit Polen komt ben ik mij toch er veel voor aan het interesseren.

De Joodse samenleving was ook in de samenleving opgenomen. Ze werden geroemd om hun muziek en hun handelswijze. Ik vind het jammer dat er nu vele woorden samenvallen over alleen Progroms en dergelijke. Ik denk wel dat het soms te negatief wordt gezien vanuit onze kant. En als je het weet van een concentratiekamp wat dan? Wat wil je doen tegen over macht? Wij hebben overigens ook nooit een kamp overvallen met ons verzet.


wo okt 31, 2007 7:46 pm
Harro
Bericht 
Het gaat er niet om of je er van weet en machteloos was- het kwalijke is dat veel Polen er van wisten en het niet kon schelen, het goedkeurden of zelfs meewerkten.


wo okt 31, 2007 8:19 pm
vanmoerkerken
Bericht 
Eerst wilde ik niet op je reageren maar volgens mij is het iets voor een Topic. Er waren zoveel schuldige die iets wisten en niks deden. Er zat zelfs iemand van het verzet in Auschwitz waarbij de verslagen (rapporten) in Engeland kwamen. Nederlanders deden ook niks aan de doorgangskampen. Dus goedkeuren, meewerken of machteloos zijn is heel iets abstracts. Ik kan wel tegen iets zijn, maar als ik met mijn familie rondom een kamp woon dat kan ik moeilijk in gewapend verzet komen met mijn familie. Wellicht is het boek Anus Mundi wat. Daar lees je in hoevaak bewoners uit de buurt eten gaven aan de mensen in het kamp wellicht is dit ook een manier van opstand.


wo okt 31, 2007 10:43 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Natuurlijk zijn er tal van voorbeelden van Polen die Joden hielpen. Polen werden door Yad Vashem ook het meest onderscheiden als "Righteous Among the Nations". Veel dappere Poolse verzetsstrijders vochten ook bijvoorbeeld aan de zijde van de Joden tijdens de opstand in het getto van Warschau.

Daar tegenover staat echter ook dat antisemitische sentimenten wijd verspreidt waren in de Poolse samenleving. Dat veel Polen passief bleven t.o.v. de Holocaust valt onder de omstandigheden van de bezetting moeilijk te veroordelen, maar er werd door velen van geprofiteerd, het werd goedgekeurd of er werd zelfs aan meegewerkt. Onbegrijpelijk vind ik het bijvoorbeeld ook dat Joodse partizanen moesten oppassen dat ze niet in handen kwamen van antisemitische Poolse partizanengroepen; dit kon hun dood betekenen, terwijl ze allebei tegen dezelfde vijand vochten. Ook dat Holocaustoverlevenden na de oorlog in Polen slachtoffer werden van na-oorlogse pogroms of dat al hun bezittingen hen waren ontnomen is verwerpelijk.

Kortom: het lijkt mij zeker niet de bedoeling om de Polen als geheel zwart te maken. Veel Polen hebben ontzettend geleden tijdens de oorlog en hebben zich niet schuldig gemaakt aan misdaden tegen Joden. Aangevoerd door het toch vrij heftige antisemitisme zijn er echter veel Polen die dat wel gedaan hebben en dat mogen we niet uitvlakken, omdat er ook zoveel heldendaden zijn verricht. Helaas is Polen daarin niet uniek en geldt hetzelfde in min of meerdere mate voor andere landen, inclusief Nederland en België.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do nov 01, 2007 12:05 am
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Kevin,
Wat mij bezighoudt is dat de Polen toch een grote groep vormden van verzetsgroepen is dat ontstaan nadat de Duitsers eigenlijk de Joden steeds meer na meende k 1941 is gaan zien als slavenvolk!? of ben ik de weg kwijt kan jij hierop reageren.


do nov 01, 2007 3:53 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Je doelt op een verband tussen het begin van de Endlösung en de activiteit van het Poolse verzet? Daarover is mij in elk geval niks bekend. Ik vermoed echter dat doordat de Polen zelf zo leden onder onderdrukking dat dit en niet de behandeling van de Joden voor hen de trigger vormde voor verzet. Anders dan in Nederland waar de behandeling van de Joden wel in zekere zin het verzet aanmoedigde met de Februaristaking als voorbeeld.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do nov 01, 2007 7:33 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Helaas hebben we het hier vaak ook over meewerken vanuit instemming. Dat is helaas lang zo "abstract" niet als machteloosheid.


do nov 01, 2007 8:10 pm
vanmoerkerken
Bericht 
Kevin,

Bedankt zeer goed geschreven stuk. Ik denk zelf dat het Poolse verzet voor een grote gedeelte ze voort gekomen uit Nationalistische gevoelens en het feit dat Duitsland de Polen als slaven volk gebruikte. Wat overigens normaal was in de geschiedenis onder andere bij de Duitse Orde. Dus vanaf het begin af aan was er een lange gekoesterde haat tussen deze twee volkeren.


do nov 01, 2007 9:06 pm
muncio
Bericht 
Duidelijk en ik dacht al die richting op.
Maar dat zijn ze dus pas gaan inzien na het begin van de endlösung, toen de Duitsers steeds duidelijker werden met wat er met de Joden moest gebeuren en de Poolse mensen.


vr nov 02, 2007 9:10 pm
vanmoerkerken
Bericht 
Nee, niet pas vanaf die Endlosung, meteen toen ze bezet werden door de Duitsers en Russen. Die Duitsers hadden hun huiswerk goed gedaan en begonnen bij de bezetting meteen met het oppakken van eventuele tegenstanders. Dit waren overigens ook de eerste bewoners van Auschwitz.


za nov 03, 2007 2:38 am
Mario
Bericht 
Er is pas een boek verschenen over hoe de Joden in Polen werden behandeld meteen ná WOII. Lang niet fraai allemaal (inclusief enkele pogroms). Helaas ben ik de titel en de auteur vergeten.


za nov 03, 2007 5:45 pm
kindzjal
Bericht 
Juist ja, maar heeft iemand zich afgevraagd waarom dat gebeurde ?
Mede door het feit dat de "Poolse" staatsveiligheid (UB) en communistische partij voor een groot deel bestond uit Joodse verraders en collaborateurs die het sovietcommunisme aanhingen ! Die leden hebben na de oorlog vele duizenden Poolse verzetsmensen en gewone burgers gemarteld en ter dood gebracht !
Een schrijnend voorbeeld is de staatsmoord (1948) op een van de grootste helden van het Poolse verzet: ritmeester Witold Pilecki die vrijwillig naar Auschwitz ging om daar een verzetsbeweging op te zetten :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witold_Pilecki

http://witoldsreport.blogspot.com/2009/ ... fight.html

Deze Joodse collaborateurs gingen zover dat ze zelfs verzetsmensen die de "Raad ter ondersteuning van de Joden" hebben opgericht, lieten oppaken en executeren alszijnde "staatsvijanden" van het communistische Polen:

http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%BBegota

Ten einde wil ik graag vermelden dat Poolse regering sinds een paar jaar een aantal van die lieden wil vervolgen voor misdaden tegen de menselijkheid, helaas zijn ze Polen ontvlucht voor (of net na) de val van het communisme... Om maar een paar voorbeelden te noemen:

Fajga Mindla Danielak

http://en.wikipedia.org/wiki/Helena_Woli%C5%84ska-Brus

Salomon Morel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Salomon_Morel

Jakub Berman

http://en.wikipedia.org/wiki/Jakub_Berman


wo nov 11, 2009 1:01 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group