Het is nu do maart 28, 2024 11:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Zijn het nou 110.000 of 102.000 Nederlands vermoorde joden? 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Zijn het nou 110.000 of 102.000 Nederlands vermoorde joden?
Ik dacht altijd dat er 110 duziend joden vermoord waren tijdens de oorlog nu praten ze steeds over 102 duizend wat is nu eigenlijk het goede aantal?


wo jan 26, 2005 9:12 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
ErnstJan, hoe kom je aan deze aantallen? Ze zijn namelijk beide onjuist. Het zijn er namelijk 6 miljoen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jan 26, 2005 9:25 pm
Profiel WWW
Joel
Bericht 
Wat zeg je nou??? 110 duizend? :?

Er zin in de oorlog zo goed als 6 MILJOEN!!!!! joden vermooord


wo jan 26, 2005 9:25 pm
Desiree
Bericht 
Ik denk dat hij de Nederlandse Joden bedoelt die zijn vermoord.


wo jan 26, 2005 9:26 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
102.000 is volgens mij het aantal Nederlandse slachtoffers van Auschwitz.

En voor iedereen die nu op Ernst Jan begint in te hakken. Hij weet heus wel dat er in totaal 6 miljoen Joden vermoordt zijn. Topictitel is misschien wat dubieus, maar het gaat dus om de vraag waar het getal 102.000 wat nu zo vaak in de media langs komt, vandaan komt.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo jan 26, 2005 9:30 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Jeroen schreef:
En voor iedereen die nu op Ernst Jan begint in te hakken. Hij weet heus wel dat er in totaal 6 miljoen Joden vermoordt zijn. Topictitel is misschien wat dubieus, maar het gaat dus om de vraag waar het getal 102.000 wat nu zo vaak in de media langs komt, vandaan komt.

Dat zal hij inderdaad vast wel weten, maar er zullen ook weleens mensen dit forum bezoeken die dat niet weten (scholieren) vandaar mijn directe en iewat botte reactie.

Van het Nederlandse aantal joodse slachtoffers van de holocaust zal ik nog even verder zoeken naar een aantal. Tot nu toe ben ik meerdere aantallen tegengekomen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jan 26, 2005 9:37 pm
Profiel WWW
Jesper
Bericht 
102.000 is het aantal Nederlandse joden, sinti en Roma die tijdens WOII omgekomen zijn. Maar, ik weet niet of dat dan alleen voor Auschwitz geldt. Ik neem aan van niet, maar dat is een tweede vraag. Het eerste weet ik in ieder geval zeker.


wo jan 26, 2005 9:41 pm
Jesper
Bericht 
De 102.000 namen lezen

Op 27 januari 2005 is het 60 jaar geleden dat het vernietigingskamp Auschwitz werd bevrijd. Die dag 'staat' voor de moord op 6 miljoen joden. Onder hen 102.000 uit ons land. Evenals 200 Nederlandse Sinti en Roma, naamloos omgebracht in Sobibor, Theresienstadt, Auschwitz, Bergen Belsen en al die andere verschrikkelijke oorden. Ze kwamen uit Zutphen, Winschoten, Amsterdam, Leeuwarden, Middelburg, Eijsden, Rhenen, Almelo en Sappemeer.
Het was een moord op ongekende schaal die in de herinnering niet verjaart. Een moeder, een zoon, een oma, een oom, een nicht, een vriend …, iedere keer een uniek mens en dat 102.000 keer. Die grootvader, die dochter, die vader, dat kind, het vriendje … allemaal hadden ze een naam. En een gezicht.

(http://www.kampwesterbork.nl/)

Probleem opgelost!


wo jan 26, 2005 9:43 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Voor zover ik weet zijn het ook 102.000 joodse slachtoffers. Het merendeel daarvan kwam om in Auschwitz en Sobibor. De volgende twee bronnen bevestigen dit aantal ook nog eens:

Axis History schreef:
Netherlands - 102.000


USHMM schreef:
Deportations of Jews from the Netherlands began in the summer of 1942. The last train left Westerbork for Auschwitz on September 3, 1944. During these two years, the Germans and their Dutch collaborators deported 107,000 Jews, mostly to Auschwitz and Sobibor, where they were murdered. Only 5,200 survived. In addition, 25,000-30,000 Jews went into hiding, assisted by the Dutch underground. Two-thirds of Dutch Jews in hiding managed to survive.


Andere aantallen worden echter ook weleens genoemd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jan 26, 2005 9:52 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Kevin schreef:
ErnstJan, hoe kom je aan deze aantallen? Ze zijn namelijk beide onjuist. Het zijn er namelijk 6 miljoen.


sorry ik vergat Nederland in de zin. :oops:
maar tot een aantal jaren geleden was het altijd 110.000 dat zijn de aantallen die ik geleerd heb.


wo jan 26, 2005 10:40 pm
ErnstJan
Bericht 
Jeroen schreef:
102.000 is volgens mij het aantal Nederlandse slachtoffers van Auschwitz.

En voor iedereen die nu op Ernst Jan begint in te hakken. Hij weet heus wel dat er in totaal 6 miljoen Joden vermoordt zijn. Topictitel is misschien wat dubieus, maar het gaat dus om de vraag waar het getal 102.000 wat nu zo vaak in de media langs komt, vandaan komt.


Heb de titel maar even veranderd zo beter?


wo jan 26, 2005 10:42 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
ErnstJan schreef:

Heb de titel maar even veranderd zo beter?

Helemaal duidelijk.

Het getal 110.000 wordt misschien genoemd als het totale aantal joden dat gedeporteerd werd, waarvan een gedeelte de oorlog overleefde? Is ook niet helemaal juist hoor, maar komt beter in de buurt dan het aantal slachtoffers.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jan 26, 2005 10:49 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
mm dat zou ook zo kunnen zijn en dat ik dat aantal altijd gezien heb als aantal sclachtoffers. maar wat is daar dan het juiste aantal van?


wo jan 26, 2005 10:55 pm
Erik_C
Bericht 
Ik verbaasde me over het getal 102.000 aangezien ik meestal de volgende cijfers vernam: ca. 140.000 joden in NL. in mei '40, 110.000 gedeporteerde joden, waarvan er 5000 terugkeerden dus 105.000 'Nederlandse' slachtoffers van de holocaust. Nederlandse tussen aanhalingstekens; er bevonden zich veel buitenlandse(vnl. gevluchtte Duitse en Oostenrijkse joden) in Nederland, misschien dat 102.000 slachtoffers de Nederlandse nationaliteit hadden en de overige 3000 buitenlandse of statenloze joden waren.


do jan 27, 2005 5:54 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Met verbazing lees ik deze discussie. Heeft iemand er ooit aan gedacht dat een verschil van 8000 zou kunnen zitten in de aantallen deportaties en de wel teruggekeerde of naar andere plaatsen vertrokken mensen. We weten dat de administraties op het einde van de oorlog wel eens mank gingen. Jood, Roma, Sinti, Homo, politieke gevangene maakt het iets uit? Alleen bij de totaal aantallen sta je al te duizelen over de meer dan 50 miljoen doden miltair, burger samen 1 ding gemeen ze zijn dood. Natuurlijk is het voor de geschiedschrijving belangrijk maar de wet van de grote getallen leert dat slechts een procent afwijking een gigantische impact heeft. Ik heb zelf een paar maal Bergen Belsen bezocht en als je daar tussen de massagraven doorloopt krijg je pas het begin van het besef over hoeveel mensen men spreekt. Voor de statistieken Bergen Belsen 55.000 doden met uitzondering van de Russische krijgsgevangenen die in een naburig kamp overleden/ vermoord zijn.


do feb 17, 2005 8:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group