Het is nu di apr 16, 2024 8:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Jehovah's Getuigen in de concentratiekampen 
Auteur Bericht
Hans22
Bericht Jehovah's Getuigen in de concentratiekampen
In de algemene beschouwingen over de holocaust werden de Joden, Zigeuners, Homosexuelen, Asocialen, civilen en Russische krijgsgevangen genoemd als slachtoffers van het nazi-regime.
Een bepaalde groep, gehaat door het Nazi-regime, de Jehovah's Getuigen werden nog niet op dit forum genoemd .
Eugen Kogon noemt ze in zijn werk uit 1978 "De SS-staat", fondamentalisten. In Duitsland stonden ze voor de oorlog bekend als "Bibelforscher", oprechte Bijbelstudenten.
Rodolf Höess vermeld ze in zijn autobiographie als eerlijke en hardwerkende mensen, die pal en vast stonden voor hun geloof. Hij gaf ze aan als een voorbeeld voor de SS, voor wat het vast houden aan hun overtuigingen betreft.

Ze werden vanaf de opkomst van Hitler verboden, hun hoofdkwartier in Magdeburg gesloten en in beslag genomen. Prediking van huis tot huis en hun vergaderingen verboden. Koninkrijk's Zalen werden gesloten en in beslag genomen

Hun enige fout : Ze wilden niet "Heil Hitler" zeggen, bleven vast houden aan hun godsdienstige overtuigingen en aan trouw aan Jehovah God en Jesus Christus.
Ze weigerden ook om in militaire dienst treden of lid van de NSDAP te worden.
In 1933 waren er 30.000 Jehovah's Getuigen in Duitsland. 2.000 kwamen in de concentratiekampen terecht en ongeveer 1.200
kwamen daar om het leven.

Studie van historicus Detlav Garbe (1995). Footnote op bladzijde 109
door Geneviève Decrop in Rodolf Hoëss "De commandant van Auschwitz spreekt", in de Franse uitgave .
Editions Découverte, 9bis rue Abel-Hovelacque, 75013 Paris.
ISBN 90782707 144997

Wie meer wil weten over de vervolging van de Jehovah's Getuigen van 1933 tot 1945, kan op onderstaande link clicken:
http://users.pandora.be/amarcord/selys/jehova01.html
Wie weer w


vr jan 28, 2005 2:10 pm
Appelmoos
Bericht 
Deze groep wordt inderdaad meestal vergeten bij de opsomming van de slachtoffers van de nazi's. En met hen al die andere moedige mensen die vanuit een diep geloof onderduikers en onderdrukten hielpen.


vr jan 28, 2005 2:16 pm
Hans22
Bericht 
Voor deelnemers aan dit forum die de Franse taal beheersen, wil ik het lezen van het boek van Sylvia Graffard en Léo Tristan aanbevelen:
"Les Bibelforscher et le Nazisme (1933-1945), Ces oubliés de l'Histoire"
tweede éditie.
Uitgever: Editions Tiresias - B.P. 172 - 75925 Paris Cédex 19.
ISBN 2-908527-006.

Dit boek bevat talrijke getuigenissen van Jehovah's Getuigen die in de concentratiekampen voor hun overtuigingen gevangen gehouden werden en die de dodenmars meegemaakt hebben, waar op velen door uitputting stierven en de achterlopers door de SS doodgeschoten werden.


vr jan 28, 2005 8:54 pm
Warfare7
Bericht 
Wat mij vooral dwars zit is de houding van het Vaticaan vóór, tijdens en nà Wo II.
Hun houding was ronduit schandalig hippocriet te noemen.

Ik haal mij nu misschien de woede van velen op de nek, tot daar toe.


vr jan 28, 2005 9:01 pm
ErnstJan
Bericht 
en misschien dat ik me nu ook de woede op de nek ga halen maar.....
ik vind het op zich wel logisch dat er aan deze groep minder aandacht besteed word, 1200 doden is niks vergeleken met het aantal doden die in andere bevolkingsgroepen vielen..

Asocialen, civilen, ook over deze groep word nauwelijks iers gezegd ik zou niet eens weten wat civilen zijn?


vr jan 28, 2005 9:12 pm
Hans22
Bericht 
civilen = gewone burgers

kijk eens in een woordenboek


vr jan 28, 2005 10:16 pm
Harro
Bericht 
Warfare7 schreef:
Ik haal mij nu misschien de woede van velen op de nek, tot daar toe.

Nee hoor. Na het lezen van b.v. Hochhut's "Der Stellvertreter" kan ik het slechts volmondig met je eens zijn.


vr jan 28, 2005 10:24 pm
Jesper
Bericht 
Hans, ik neem aan dat je civielen (latijn = civis / civiles) bedoelt? Meestal wordt er overigens niet op dienovereekomstige wijze naar burgers verwezen, omdat civiel veelal als bijvoeglijk naamwoord wordt toegepast. Tevens is het woord niet in de dikke van dale als zelfstandig naamwoord terug te vinden.

Nu weer terug on topic. Geen discussie gaarne, gewoon elkaar respecteren en normaal antwoorden!


vr jan 28, 2005 10:34 pm
ErnstJan
Bericht 
Hans22 schreef:
civilen = gewone burgers

kijk eens in een woordenboek


antwoord eens normaal zeg.....

mocht je willen reageren dan gaarne niet via PM


vr jan 28, 2005 11:05 pm
Hans22
Bericht 
aan Welfare7:

Paus Pius XI (van zijn eigen naam Achille Ratti, geboren in Désio in 1857 en overleden in Rome in 1939) had in 1933 een concordaat getekend met het Derde Rijk, het zogenaamde Concordaat van Latran, door dit verdrag had het Vaticaan besloten om Hitler politiek te ondersteunen als staatshoofd van Duitsland en noemde hem "het zwaard van de katholieke kerk tegen het het Bolsjevisme."

In 1936 ondertekende hij een soort gelijk met de dictateur van Italie, Benito Mussolini.

Wat ook in het nadeel heeft meegewerkt tegen alle personen die gearresteerd en gedeporteerd werden, is de vaak vrijwillige medewerking van de politie en de spoorwegen van de bezette landen, die tegen betaling door de bezetters de gearresteerden naar de kampen in Duitsland en Polen vervoerden.

Daar hoeft dus niemand "woedend over te worden" want dit zijn erkende historische feiten.

In dit opzicht maakt Denemarken een uitzondering, daar kwamen maar enkele Joden in de handen van de nazis en in de kampen terecht. De grote menigte kon veilig naar het neutrale Zweden vluchten. (Laurence Rees: "Auschwitz, the Nazis and the Final Solution" - een BBC boek, juli 2005.

In 1940 woonden er 7.800 Joden in Denemarken, slecht 60 vonden de dood. Bron:CD-Rom "l'Histoire de la Shoah" - edition Softissimo (1997)
7, rue Auber - 75009 Paris in samenwerking met het Centre de Documentation Juive Contemporaine - Memorial de la Shoah.

Gelukkig waren er nog goede mensen die in al de bezette landen, en dat op risico van hun eigen leven, bedreigde personen verborgen en hielpen.

De moderne staat Israel noemen die mensen, de Juisten. "Want wie één mens red, red de mensheid."


za jan 29, 2005 6:13 pm
ErnstJan
Bericht 
Hans22 schreef:

Daar hoeft dus niemand "woedend over te worden" want dit zijn erkende historische feiten.



deze zin snap ik niet helemaal?

en wat heeft deze tread met het topic te maken? volgens mij hebben we dit ook al in andere topics behandeld?


za jan 29, 2005 6:20 pm
Hans22
Bericht 
Het is niet onnuttig omdat nog eens te herhalen voor nieuwkomers op dit forum, die nu niet zo bekend zijn met het onderwerp.


za jan 29, 2005 6:39 pm
ErnstJan
Bericht 
ach ja....dan kun je wel bezig blijven maar goed kun je die andere zin even uitleggen?

[edit barry] Er is een afsplitsing gemaalt van dit topic "De katholieke kerk in WO2":
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=2520 [/edit]


za jan 29, 2005 6:45 pm
Neus
Bericht 
ErnstJan schreef:
en misschien dat ik me nu ook de woede op de nek ga halen maar.....
ik vind het op zich wel logisch dat er aan deze groep minder aandacht besteed word, 1200 doden is niks vergeleken met het aantal doden die in andere bevolkingsgroepen vielen..

Asocialen, civilen, ook over deze groep word nauwelijks iers gezegd ik zou niet eens weten wat civilen zijn?


1200 doden (sommige historici spreken over meer dan 2000 doden) zijn toch altijd nog 1200 doden teveel, denk je niet? Wat Jehovah's Getuigen uniek maakt is het feit dat zij als enige vervolgde groepering de keuze hadden om onder vervolging vandaan te komen, simpelweg door een verklaring te onderteken waarin zij afstand deden van hun geloof. Ik vind het schokkend dat jij je daarom ook zo laatdunkend uitlaat over deze groep mensen, aangezien deze relatief kleine groep mensen in verhouding even zwaar vervolgd is als de joden.


di jan 15, 2008 12:27 pm
ErnstJan
Bericht 
Neus schreef:
ErnstJan schreef:
en misschien dat ik me nu ook de woede op de nek ga halen maar.....
ik vind het op zich wel logisch dat er aan deze groep minder aandacht besteed word, 1200 doden is niks vergeleken met het aantal doden die in andere bevolkingsgroepen vielen..

Asocialen, civilen, ook over deze groep word nauwelijks iers gezegd ik zou niet eens weten wat civilen zijn?


1200 doden (sommige historici spreken over meer dan 2000 doden) zijn toch altijd nog 1200 doden teveel, denk je niet? Wat Jehovah's Getuigen uniek maakt is het feit dat zij als enige vervolgde groepering de keuze hadden om onder vervolging vandaan te komen, simpelweg door een verklaring te onderteken waarin zij afstand deden van hun geloof. Ik vind het schokkend dat jij je daarom ook zo laatdunkend uitlaat over deze groep mensen, aangezien deze relatief kleine groep mensen in verhouding even zwaar vervolgd is als de joden.
Zo nu moet ik even graven in mijn geheugen hoe ik dat toen(het is tenslotte meer dan 2,5 jaar geleden geschreven) bedoelde.

Ik zal het proberen:

Wat ik toen bedoelde is dat ik het kan begrijpen dat er veel meer aandacht besteed word aan het feit dat er 6 miljoen joden vermoord zijn dan aan het feit dat er 1200 Jehovah's getuigen vermoord zijn.
Maakt dat het minder erg? Nee totaal niet. Ieder mens wat vermoord word om zijn of haar overtuiging is verschrikkelijk.

Maar het is totaal niet mijn bedoeling geweest om me laatdunkend over bepaalde groeperingen uit te laten. De genen die hier al langer posten weten dat ook. Excuses als mijn reply van toen zo op jou overkwam.


di jan 15, 2008 12:45 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group