Het is nu vr apr 19, 2024 5:30 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Chelmno 
Auteur Bericht
baroen
Bericht 
Goedemiddag,
Ik heb dit forum net "ontdekt", wellicht kan ik e.e.a bijdragen. De afgelopen jaren heb ik verschillende Poolse vernietigingskampen en concentratiekampen bezocht. Of wat daar van over is dan. Zo ook Chelmno of Kulmhof. Het daar gebruikte aantal slachtoffers is rond de 150.000. Ook in Majdanek is het aantal vermoordden drastisch naar beneden bijgesteld, hoewel het duizelingwekkende aantallen blijven.
Als het simpel is foto's te plaatsen dan kan ik dat doen.


wo feb 04, 2009 3:31 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Welkom! Foto's zijn een mooie aanvulling van dit topic. Hier een goede uitleg over het plaatsen van foto's.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo feb 04, 2009 3:38 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Welkom Baroen, ik ben zéér geinteresseerd in jouw verhalen over oa. Chelmno. Wanneer je dat kunt larderen met foto's zou dat helemaal geweldig zijn. Ik wacht in spanning af.


wo feb 04, 2009 7:23 pm
baroen
Bericht 
Eens kijken met 1 foto of dat wat oplevert:

Afbeelding

Dit is een van de monumenten aan de straat bij het zogenaamde Waldlager.


do feb 05, 2009 12:10 am
baroen
Bericht 
Ja dat werkt. Ik heb net even de foto's zitten bekijken. Bij het schlosslager naast de kerk blijken op alle foto's mijn kinderen te staan. Of dat nu gepast is om hier te plaatsen. Afijn, Chelmno ligt tegenwoordig dicht bij de snelweg naar Lodz. Er is daar geen afslag maar je ziet vanaf het schlosslager de snelweg liggen. Midden in het dorpje ligt dus dat kasteelkamp. Er is daar een klein museumpje met uiteraard iemand die enkel Pools spreekt. Wel zeer behulpzaam overigens. In mijn beste steenkolen Pools (gewoon Nederlands) kreeg ik wel duidelijk waar bij de fundamenten bijvoorbeeld precies de gaswagen stond. Er is verder weinig te zien, de beroemde graanschuur staat er, de fundamenten van het landhuis ofwel kasteel, alwaar archeologisch onderzoek plaatsvindt en de kerk, bekend van de beelden uit Shoah. Wat dat onderzoek betreft, men vindt blijkbaar nog steeds spullen die de nazi's hebben geprobeerd te verbranden. In het museum heb ik nog enkele interessante boeken aangeschaft, compleet met kadaster-achtige kaarten van beide locaties.
Na een rit van ik schat zo'n 5 a 7 kilometer bereik je aan een doorgaande weg het Waldlager. Ook hier weer een museumpje. Verder een enorm monument dat door zijn omvang ook wel weer passend is. Ook in Majdanek staan van die enorme communistische kunstwerken. Zelf vind ik ze wel gepast omdat ze door hun enormiteit de gruwelijke omvang van de Shoah duiden.
In het waldlager kan je rondwandelen en met behulp van kaarten kom je langs diverse locaties waar vroeger de gruwelijkheden plaatsvonden. Daarvan nog wat foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opvallend is dat we daar vrijwel allen rondliepen. Bij de kerk echt alleen wij en in het bos nog een paar mensen. Ook in Sobibor en dit jaar in Gross Rosen was dat zo. Een enorm verschil met de massaliteit in Auschwitz vooral en minder in Birkenau. Daar staat het parkeerterrein vol met bussen en is het gewoon erg druk. Althans in de zomer


do feb 05, 2009 12:26 am
John S.
Bericht 
Indrukwekkend...


do feb 05, 2009 11:35 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Auschwitz kennen de meeste mensen wel, maar Chelmno is bij het grote publiek niet bekend. Misschien is het maar beter ook dat zo'n locatie niet vervalt in een toeristisch oord. bedankt voor het delen van de foto's en info.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do feb 05, 2009 3:19 pm
Profiel WWW
baroen
Bericht 
Ik kan er nog aan toevoegen dat ook in het waldlager druk archeologisch onderzoek plaatsvindt. Zo werden er resten van de crematoria blootgelegd. Zoals wellicht bekend zijn dit niet de crematoria die we kennen uit de fotoboekjes, zoala in Auschwitz, maar zeer primitieve openlucht crematoria in de vorm van treinrailsen. Toch hadden deze constructies fundamenten en onderdelen die men nu pas aan het terugvinden is.
De crematoria werden in de tweede periode van het kamp verborgen door takken e.d. als de vrachtwagen met slachtoffers passeerde. De joden werden toen in het waldlager vergast in de gaswagens nadat ze zich in een kleedruimte hadden uitgekleed. Vervolgens reed de gaswagen terug naar het crematorium dat ze vlak daarvoor gepasseerd waren.
In de eerste periode vond de vergassing plaats op de plek waar de vrachtwagen tegen het kasteel geparkeerd stond. Opvallend was ook een monument voor de kinderen van het Tsjechische Lidice. Zij zijn ook in Chelmno vermoord nadat het dorp was vernietigd als wraak voor de aanslag op Heydrich.


do feb 05, 2009 3:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group