Het is nu do apr 18, 2024 5:42 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Arbeit macht Frei 
Auteur Bericht
patrick k
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Mijn exkuses aan zij die het verkeerd opvatten door mijn schrijfwijze.

Het ging er mij om te verduidelijken dat er "zonder werken, geen toekomst is".

Daarom schreef ik ook" los van de context waarin de Duitsers het gebruikten".

Bedankt Egbert.

...-


Ik had het ook niet zo serieus moeten opvatten en met het vingertje te wijzen .

Bert was idd erg duidelijk!!
Dus van mijn kant ook Excuses!


do jun 22, 2006 8:39 pm
VictordeWaal
Bericht 
Sachsenhausen, bij Berlijn

Afbeelding


ma okt 23, 2006 12:25 pm
muncio
Bericht 
De Duitsers waren één en al psychologisch bezig in de kampen.
Het was zinsspelen op het gemoed van de gevangen.
Hier werd psychisch goed op ingespeeld om de Joden en andere etnische minderheden (volgens Duitser) te doen geloven dat ze in goede handen waren en geen moment het idee te geven dat ze in een vernietigingskamp zaten.
Deze leuzen zijn er een voorbeeld van...
Vreselijk maar als je docu's ziet als SHOAH en Un Vivant Qui Passe /SOBIBOR, 14 OCTOBRE 1943, 16 HEURES dan kan je door getuigenverslagen wel horen wat de duitsers toe in staat waren tot in de details...


wo okt 25, 2006 10:42 pm
RainbowRob
Bericht 
Ik las in het boek Auschwitz van Reese dat kampcommandant Hoss de tekst arbeid macht frei op het hek heeft laten zetten omdat hij deze eerder in andere kampen had zien staan. Hij heeft zelf een aantal jaar in de gevangenis gezeten en toen mogen/ moeten werken. Hij vond het prettig om te mogen werken en dus niet verplicht te zijn om de hele dag in de cel te zitten en niets te doen. Het maakte zoals Reese het zegt zijn geest vrij. Daarom vond Hoss deze tekst ook toepasselijk voor de mensen die in Auschwitz kwamen. Het was in eerste instantie ook niet bedoeld als het grote vernietigingskamp dat het latere geworden is.


do jan 04, 2007 1:46 pm
John S.
Bericht 
Munico:

Citaat:
Hier werd psychisch goed op ingespeeld om de Joden en andere etnische minderheden (volgens Duitser) te doen geloven dat ze in goede handen waren en geen moment het idee te geven dat ze in een vernietigingskamp zaten.


Dit is intussen ook al lang als een mythe aan de kant geschoven, omdat dit allen gold voor de allereerste transporten (bijvoorbeeld die uit Nederland) die aankwamen in de VernichtungsLager. Vanaf midden 43 was het voor eenieder duidelijk wat er ging gebeuren. En mocht je het nog niet (willen) weten dan waren de rokende schoorstenen, het wrede gedrag van de SS-ers op het perron en (vooral) de uitspraken van de Ramp-commando's duidelijk genoeg om iedereen de ogen te openen.

Poorten met Arbeid macht frei, bordjes met 'Brausebad' en het gebruik van 'Rode kruis'-symbolen ed. werden uiteindelijk voornamelijk gebruikt ter verwarring van diegenen die aankwamen.

De verhalen die men gehoord had (in de trein of tijdens de stopplaatsen onderweg) waren dusdanig verschrikkelijk dat velen het domweg gewoon niet KONDEN geloven.

Bij het zien van uitspraken als Arbeit macht frei ed. werd die verwarring alleen maar groter omdat men op hetzelfde moment ook andere (meer negatieve) signalen kreeg, zoals bijvoorbeeld het geschreeuw en het slaan door de Nazi's, het blaffen van honden en vooral het grote aantal doden in de wagons bij aankomst in het kamp.


vr jan 05, 2007 9:16 am
AnoukV
Bericht 
maar ik snap iets niet...waarom schrijven ze boven een concetratiekamp 'arbeit macht frei' terwijl je waarschijnlijk hoe hard je ook werkte toch niet meer "vrij" kwam uit het kamp :idea: :?:


di apr 15, 2008 8:16 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik denk dat je daar van twee kanten naar kan kijken. Allereerst hou je met een dergelijke spreuk boven de ingang de schijn op dat mensen werkelijk in een werkkamp terecht kwamen en niet in een concentratiekamp. Ook voor de buitenwereld lijkt het zo gewoon op een werkkamp. Je verhult dan de ware betekenis.
Aan de andere kant zou je het ook "sarcastisch" kunnen noemen. De dood kan namelijk helaas ook als een "bevrijding" gezien worden.
Zelf denk ik dat vooral de eerste mogelijkheid bedoeld zal zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di apr 15, 2008 8:23 am
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Ja goed verwoord.

John S. schreef:
Munico:

Citaat:
Hier werd psychisch goed op ingespeeld om de Joden en andere etnische minderheden (volgens Duitser) te doen geloven dat ze in goede handen waren en geen moment het idee te geven dat ze in een vernietigingskamp zaten.


Dit is intussen ook al lang als een mythe aan de kant geschoven, omdat dit allen gold voor de allereerste transporten (bijvoorbeeld die uit Nederland) die aankwamen in de VernichtungsLager. Vanaf midden 43 was het voor eenieder duidelijk wat er ging gebeuren. En mocht je het nog niet (willen) weten dan waren de rokende schoorstenen, het wrede gedrag van de SS-ers op het perron en (vooral) de uitspraken van de Ramp-commando's duidelijk genoeg om iedereen de ogen te openen.

Poorten met Arbeid macht frei, bordjes met 'Brausebad' en het gebruik van 'Rode kruis'-symbolen ed. werden uiteindelijk voornamelijk gebruikt ter verwarring van diegenen die aankwamen.

De verhalen die men gehoord had (in de trein of tijdens de stopplaatsen onderweg) waren dusdanig verschrikkelijk dat velen het domweg gewoon niet KONDEN geloven.

Bij het zien van uitspraken als Arbeit macht frei ed. werd die verwarring alleen maar groter omdat men op hetzelfde moment ook andere (meer negatieve) signalen kreeg, zoals bijvoorbeeld het geschreeuw en het slaan door de Nazi's, het blaffen van honden en vooral het grote aantal doden in de wagons bij aankomst in het kamp.


di apr 15, 2008 3:14 pm
John S.
Bericht 
Dank u Muncio.
Ik denk dat met hetgeen ik schreef de vraag van AnoukV al beantwoord had voordat hij gesteld werd :)


di apr 15, 2008 3:25 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Maar een herhaling voor nieuwe, jonge mensen op dit forum is nooit verkeerd :lol:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di apr 15, 2008 4:25 pm
Profiel WWW
Mario
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Ik denk dat je daar van twee kanten naar kan kijken. Allereerst hou je met een dergelijke spreuk boven de ingang de schijn op dat mensen werkelijk in een werkkamp terecht kwamen en niet in een concentratiekamp. Ook voor de buitenwereld lijkt het zo gewoon op een werkkamp. Je verhult dan de ware betekenis.
Aan de andere kant zou je het ook "sarcastisch" kunnen noemen. De dood kan namelijk helaas ook als een "bevrijding" gezien worden.
Zelf denk ik dat vooral de eerste mogelijkheid bedoeld zal zijn.

Volgens mij heeft het ook te maken met het feit dat arbeid wel degelijk bevrijdend kan werken. De nazi's maakten dan een cynisch gebruik van zo'n leuze.
Bovendien was het denk ik zogezegd ook de bedoeling dat hun verblijf daar hen zou 'bevrijden' van hun verkeerde ideeën.


wo apr 16, 2008 7:56 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group