Het is nu do maart 28, 2024 10:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Verschil tussen Concentratie- en vernietigingskampen 
Auteur Bericht
-Spitfire-
Bericht 
Ik denk dat wel meer informatie op Wikipedia niet betrouwbaar is aangezien het niet alleen door deskundigen is geschreven.

Maar of even weer on-topic te gaan de conclusie is dat Risiera di San Sabba geen vernietigingskamp was.


wo jul 05, 2006 12:48 pm
Mich
Bericht 
De eerste kampen(concentratiekampen) waren bedoeld om mensen 'te hersenspoelen' om in het nazisme te geloven. Eigenlijk waren ze bedoeld als heropvoedingskampen, maar later werden er mensen ziek en stierven zelfs. Dan werden ze gebruikt om er Joden,homo's,gehandicapten en allerhande tegenstanders op te sluiten.


wo jul 05, 2006 6:54 pm
patrick k
Bericht 
Ik vind dit een goed topic.
Want zoals eerder word vermeld worden deze 2 soorten kampen wel eens door elkaar gehaald.
De uitleg over de verschillen zijn niets aan toe te voegen.

Maar wilde het wel even kwijt.

Hier een link naar een site die heet "Aktion Reinhart"
http://www.deathcamps.org/
(deze link stond ook ergens anders op de site, Maar ik kon hem niet meer vinden)

En de info op de Go2war2 site is ook super.


do jul 06, 2006 1:53 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Jumpmaster schreef:
http://www.deathcamps.org/sabba/

Op de site lees ik:
Deathcamps.org schreef:
From October 1943 until May 1944 SS-Obersturmbannführer Christian Wirth was camp commander. As he was killed by partisans on 26 May 1944, SS-Obersturmbannführer Dietrich Allers became commandant until the dissolution of the camp in April 1945.

Is deze Wirth dezelfde persoon die onder andere betrokken was bij het euthanasieprogramma? Deze man heeft een verschrikkelijke staat van dienst achter de rug. Onder welke omstandigheden is hij gedood? Was hij toen in Italië?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jul 06, 2006 2:01 pm
Profiel
-Spitfire-
Bericht 
Links in beeld van die site staat de link :wink:


do jul 06, 2006 2:01 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
-Spitfire- schreef:
Links in beeld van die site staat de link :wink:

Hmm, ik wist niet dat die gekleurde woorden links waren. Bedankt:

http://www.deathcamps.org/reinhard/wirth.html

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jul 06, 2006 2:08 pm
Profiel
-Spitfire-
Bericht 
Egbert schreef:
Jumpmaster schreef:
http://www.deathcamps.org/sabba/

Op de site lees ik:
Deathcamps.org schreef:
From October 1943 until May 1944 SS-Obersturmbannführer Christian Wirth was camp commander. As he was killed by partisans on 26 May 1944, SS-Obersturmbannführer Dietrich Allers became commandant until the dissolution of the camp in April 1945.

Is deze Wirth dezelfde persoon die onder andere betrokken was bij het euthanasieprogramma? Deze man heeft een verschrikkelijke staat van dienst achter de rug. Onder welke omstandigheden is hij gedood? Was hij toen in Italië?


Jazeker 8) lees dit maar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Wirth


do jul 06, 2006 2:09 pm
-Spitfire-
Bericht 
Wat ik mij eigenlijk afvroeg had Japan ook vernietigingskampen? Ik weet wel dat ze concentratiekampen hadden maar vernietigingskampen weet ik niet.


ma jul 10, 2006 5:13 pm
John S.
Bericht 
Spitfire schreef:

Citaat:
Wat ik mij eigenlijk afvroeg had Japan ook vernietigingskampen?



Neen, er waren geen vernietigingskampen die vergelijkbaar ziijn met die uit Nazi-Duitsland.


ma jul 10, 2006 9:26 pm
steunwieler
Bericht 
Maar ze hadden toch ook werkkampen voor de gevangenen?? Of zie ik dat zo verkeerd... (mijn kennis van Japan is heel pover ! :()


di jul 11, 2006 11:36 am
-Spitfire-
Bericht 
steunwieler schreef:
Maar ze hadden toch ook werkkampen voor de gevangenen?? Of zie ik dat zo verkeerd... (mijn kennis van Japan is heel pover ! :()


Werkkampen is eigenlijk het zelfde als concentratiekampen. Teminste zou heb ik het na deze discussie begrepen. :wink:
En ook mijn kennis van Japan is niet zo heel erg goed. :roll:


di jul 11, 2006 11:44 am
Roel R
Bericht 
Duitsland had overigens veel meer vernietigingskampen dan de kampen waar gaskamers waren. In veel kampen was het beleid vernietiging door arbeid. Het duurde wat langer maar het resultaat was hetzelfde...


di jul 11, 2006 1:19 pm
Motorway
Bericht 
Persoonlijk vind ik het nogal moeilijk om richting nazi-Duitsland met algemeenheden te gaan werken. Maar ik doe es een gooi.

Wat ik zelf nogal bijzonder van Nazi-Duitsland vind, is de voorliefde voor kampen. Of dit nu sportkampen, werkkampen of vakantiekampen waren, blijkbaar was er een grote liefde voor het samenpersen van mensen in een omheinde ruimte.

Dit had ook een zeer sinistere kant. Al vrij snel nadat de Nazis's aan de macht kwamen werden politieke tegenstanders in een kamp gestopt, de latere door de SS bestierde concentartiekampen. Het regime verschilde nogal per kamp (en sub-camp) en ook per categorie gevangene waren er grote verschillen, waarbij Joden onder aan de ladder stonden. In de oorlog werden er steeds meer concentratiekampen gebouwd en werden de gevangenen gebruikt als slaven. In een kamp als Mauthausen werden lastige gevangenen gewoon doodgewerkt in de steengroeve.

(De Joden die werden opgepakt na de februaristaking in 1941 zijn bijvoorbeeld grotendeels naar Mauthausen gedeporteerd).

Een kamp als Dachau was naast concentratiekamp ook militair trainingskamp en een administratief centrum. Auschwitz Birkenau was concentratiekamp, werkkamp en vernietigingskamp. De kampen in het Bourtanger Moor waren bedoeld als werkkamp maar de omstandigheden daar waren zo slecht dat je het met een vernietigingskamp kunt vergelijken.

Op de engelse Wiki staat overigens Westerbork als concentratiekamp vermeld en Vught heet daar 's-Hertogenbosch. Amersfoort staat dan weer niet vermeld. Erg slordig.


di jul 11, 2006 3:54 pm
patrick k
Bericht 
Hier een artikel over Westerbork.

http://www.go2war2.nl/artikel/1427


di jul 11, 2006 8:20 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
De termen "concentratiekamp" en "vernietigingskamp" zorgen altijd voor heel veel verwarring. Taalkundig gezien kun je zeggen dat elk "afgesloten kamp waar politiek gevaarlijk geachte, gestrafte of in de maatschappij ongewenste personen, zonder vorm van rechtvaardig proces, gevangen gehouden worden" een concentratiekamp was. Dit geldt dus voor Westerbork, voor Dachau, voor Auschwitz en vele duizenden andere kampen. De nazi's daarentegen noemden officieel slechts ongeveer 20 kampen Konzentrationslager. Alle andere kampen hadden een andere benaming of waren een Aussenlager (buitenkamp) van één van deze Konzentrationslager. Konzentrationslager en Aussenlager stonden onder het bestuur van het SS-Wirtschafts und Verwaltungshauptamt. Andere soorten kampen werden bestuurd door andere instanties, zoals te zien is in dit schema.

De nazi's noemden geen enkel kamp officieel Vernichtingslager (vernietigingskamp). Toch wordt deze term door historici voorbehouden aan enkele kampen en niet aan ieder kamp waar veel mensen omkwamen (bijvoorbeeld door zware arbeid). De vernietigingskampen waren deels of geheel opgericht met als enige doel om mensen - hoofdzakelijk Joden - systematisch en meestal direct na aankomst in gaskamers om te brengen. Het waren kampen die opgericht waren ter uitvoering van de Endlösung. Alleen Chelmno, Sobibor, Treblinka, Belzec, Majdanek en Auschwitz worden door historici die de Holocaust onderzoeken, aangeduidt als vernietigingskamp. Dat in andere kampen ook heel veel mensen omkwamen klopt, maar het doden van mensen was hier niet de hoofdzaak.

In Nederland hadden we overigens één officieel concentratiekamp, namelijk Konzentrationslager Herzogenbusch, oftewel kamp Vught. Dit kamp werd beheerd door het SS-WVHA. Alle andere kampen in Nederland werden beheerd door de Sipo en de SD. Het is niet fout om deze kampen als concentratiekamp aan te duiden, maar vanuit historisch oogpunt kun je veel beter de oorspronkelijke benamingen hanteren.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 11, 2006 9:15 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group