Het is nu do maart 28, 2024 2:40 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Bewakers van de kampen. 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
@ Jor: na de chaos in Treblinka besloten Globocnik (leider van Aktion Reinhard) en Wirth (inspecteur van de drie vernietigingskampen van AR) om dr. Eberl te ontslaan als kampcommandant en te vervangen voor Franz Stangl. Ik weet niet of Höss op bepaalde wijze hierbij betrokken was. Ik denk het eigenlijk niet.

@ Backfire: voor mij is het net zo moeilijk te begrijpen hoor. Wegwerken van lastige figuren lijkt mij ook een waarschijnlijke reden. Onder 'lastige figuren' vallen dan naar mijn mening voornamelijk corrupte en slecht functionerende kampbewakers en -commandanten die, zoals ik eerder schreef, de efficiency van het productie- en vernietigingsproces in gevaar brachten. Höss was misschien weliswaar corrupt, maar de SS-leiding was tevreden over zijn werkzaamheden en daarom werd hij waarschijnlijk niet vervolgd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do nov 02, 2006 9:43 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Momenteel lees ik de deze maand uitgebrachte biografie over Oscar Schindler door David M. Crowe. Hierin wordt ook de vervolging van Amon Göth, kampcommandant van KZ Plaszow, door SS-rechter Konrad Morgen uitgebreid beschreven. Daarbij wordt eerst beschreven hoe merkwaardig het was dat SS’ers vervolgd werden voor bepaalde misdaden, terwijl andere misdaden juist tot hun werk behoorden.

Citaat:
Vreemd genoeg bestonden er ook SS-verordeningen betreffende de mishandeling van gevangenen, zelfs van Joden, in de SS-kampen. Wanneer sadistisch gedrag en corruptie hand in hand gingen, hetgeen vaak het geval was, liet Himmler met regelmatige tussenpozen onderzoeken instellen. In de woorden van Heinz Höhne ‘ondermijnde sadisme haar [de SS] discipline en betekende corruptie de doodsteek voor haar ideologie’. Bij gelegenheid werden er zelfs SS-leden veroordeeld wegens dergelijke vergrijpen, maar vaker wel dan niet ontsprongen ze de dans. Hier deed zich de tegenspraak voor dat de SS juridische experts naar een kamp stuurde om een enkel geval van sadisme te onderzoeken terwijl vlakbij in hetzelfde kamp duizenden mensen werden afgeslacht.


Als voorbeeld noemt hij vervolgens de activiteiten van Oskar Dirlewanger. Voor ongeveer dezelfde misdaden als waarvoor Dirlewanger vervolgd werd door Morgen, werd deze SS’er onderscheiden door Himmler.

Bron: CROWE, D.M., Oskar Schindler – de Biografie en het ware verhaal achter de ‘Schindlerlijst’, Verbum, 2006.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za dec 23, 2006 3:38 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Is het niet zo dat Oskar Dirlewanger en zijn eenheid voor hun akties bij Warshau werden onderscheiden en zijn Russische SS tegenhanger (ben de naam kwijt van de eenheid) hiervoor bestraft werd.. Puur en alleen 'Politik machen'!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


za dec 23, 2006 8:02 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Je bedoelt Bronislaw Kaminski?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za dec 23, 2006 8:48 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Yep..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo dec 24, 2006 11:20 am
Profiel WWW
paulus
Bericht 
ook is het zo dat aan het einde van de oorlog willekeurige executies niet meer waren toegestaan door het rhsa. ze wisten dat ze de oorlog gingen verliezen en ze zagen ook opeens de joden als ruilobjecten. laatst ergens gelezen nog in een boek over het rhsa ik zoek nog een bronvermelding


za jan 20, 2007 10:48 pm
John S.
Bericht 
Even ter aanvulling:

Hierboven staat Gerhard Palitzsch -- Sentenced to prison.
Dat klopt, als was deze schoft (wellicht de ergste in zijn 'soort') eerst ter dood veroordeel, oa. wegens het hebben van sexuele contacten met joodse gevangenen.
Uiteindelijk is hij in Hongarije terecht gekomen en ergens eind december om het leven gekomen in Budapest.


vr mei 08, 2009 8:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group