Het is nu vr apr 19, 2024 4:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Dachau 
Auteur Bericht
Rik3445
Bericht Dachau
Hallo allemaal,

Voor school moet ik een verslag maken over Dachau, nou moet ik er achter zien te komen waarom de Nazi's juist Dachau op die plek gebouwd hebben. Als iemand een site of iets dergelijks wat daar mee te maken heeft of als iemand het weet hoor ik het graag.
Ik heb al van alles geprobeerd, google, wikipedia ect.

Alvast bedankt!


ma nov 20, 2006 7:21 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
"In een totaal verarmd dorp, enkele kilometers ten noorden van München, wordt het eerste Duitse concentratiekamp ingericht."
bron: http://www.dachau.nl/het_kamp/historisch/index.html

Ik denk dat dit je al een aanwijzing naar het antwoord op de vraag 'waarom daar?' zou op moeten leveren..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di nov 21, 2006 12:06 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Tip: de documentaire KZ; een indringend beeld van de invloed van het concentratiekamp op het stadje Dachau nu..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di nov 21, 2006 12:35 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
"KZ" speelt zich af rond het voormalige kamp in Mauthausen. Een tip is deze documentaire overigens absoluut, maar helaas bevat het geen antwoord op deze vraag. :wink:

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de geografische ligging van Dachau. Vlakbij een grote stad (München wordt de tweede hoofdstad van nazi-Duitsland genoemd), dus een goede bereikbaarheid en in de nabijheid van veel potentiële gevangenen. Naast politieke tegenstanders waren er in steden absoluut gezien ook bijvoorbeeld meer Joden en 'asocialen' (zwervers, prostituees, etc.). Ook andere concentratiekampen bevonden zich in de nabijheid van grote steden. Sachsenhausen bij Berlijn, Neuengamme bij Hamburg, Flossenbürg bij Neurenberg etc.

Niet alleen logistiek gezien was dit nuttig, maar wellicht dat men in de grotere steden ook gebruik wilde maken van de afschrikwekkende werking van deze concentratiekampen. In stedelijke gebieden was het waarschijnlijk moeilijker om politieke tegenstanders in de hand te houden dan op het platteland en was relatief gezien ook meer verzet.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di nov 21, 2006 1:15 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Schaam, schaam... :oops: Je hebt helemaal gelijk Kevin!
Citaat:
In een totaal verarmd dorp

Waarom hier Kevin? Omdat de infrastructuur er al lag?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di nov 21, 2006 10:26 am
Profiel WWW
Rik3445
Bericht 
Bedankt allemaal!! :D


di nov 21, 2006 4:11 pm
dirk
Bericht 
Het was ook een oude kazerne, dus qua barakken en andere infrastructuur makkelijk om te vormen naar een kamp.


di nov 21, 2006 4:45 pm
Motorway
Bericht 
dirk schreef:
Het was ook een oude kazerne, dus qua barakken en andere infrastructuur makkelijk om te vormen naar een kamp.


Dachau was eerst een munitiefabriek.
http://www.km.bayern.de/blz/web/300017/kzdachau.asp


do nov 23, 2006 10:19 pm
Motorway
Bericht 
Backfire schreef:
Schaam, schaam... :oops: Je hebt helemaal gelijk Kevin!
Citaat:
In een totaal verarmd dorp

Waarom hier Kevin? Omdat de infrastructuur er al lag?


In 1933 had Himmler alleen 'rechtsmacht' in Beieren, de deelstaat waarin Dachau ligt. ik kan nu niet construeren waarom nu precies het stadje Dachau werd gekozen. Pas in 1936 kreeg Himmler het gezag over de diverse politiediensten in heel Duitsland.


do nov 23, 2006 10:26 pm
Firefly
Bericht 
dirk schreef:
Het was ook een oude kazerne, dus qua barakken en andere infrastructuur makkelijk om te vormen naar een kamp.

Je verward het hier met Auschwitz. Auschwitz was namelijk een kazerne voordat het een concentratiekamp werd.


di dec 05, 2006 3:55 pm
Rik3445
Bericht 
Nou zit ik nog met 1 vraag, ik heb al verschillende wedsite's gebruikt maar ben er nog niet achter misschien kunnen jullie mij helpen.
Het gaat om de 3 landen waar de meeste gevangenen vandaan kwamen die in Dachau terecht kwamen.
Ik heb de eerste 2 landen al namelijk: Polen, Rusland.
Bij voorbaat dank!


ma dec 18, 2006 5:43 pm
Dutch-Lion
Bericht 
Het gaat niet om 3 landen waar de meeste gevangen vandaan kwamen. gevangen kwamen overal vandaan, de USSR, Polen, nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, noem het allemaal maar op. Het gaat niet om hun nationaliteit, maar om hun cultuur. Het waren de homoseksuelen, Joden, politike gevangenen, criminelen, zwervers, zigeuners, enz. KLIK voor info over deze kleuren

Natuurlijk waren Polen en Rusland twee landen waar inderdaad veel mensen zijn opgepakt en vermoord zijn, maar ook dat had met cultuur en ras te maken. Het oost-Europeaanse volk was een "minderwaardig" ras. De Duitsers gingen hier heel ver in, en lieten zelf landen documenten ondertekenen waar in stond wat voor ras het volk had voor de eventuele behandeling van het volk bij bezetting en/of gevangenschap. De Russen hadden dit ook nooit ondertekent omdat zij een niet-aanvalsverdrag hadden gesloten met de Duitsers. dat maakte de Russen in Hitlers ogen niet alleen een minderwwardig ras, maar hierbij ook nog eens een volk dat hij zonder pardon goed zou kunnen straffen. Dit is natuurlijk simpel gezegd, maar ik hoop dat je begrijpthoe het een beetje zit.


ma dec 18, 2006 6:02 pm
Rik3445
Bericht 
Dutch-Lion schreef:
Het gaat niet om 3 landen waar de meeste gevangen vandaan kwamen. gevangen kwamen overal vandaan, de USSR, Polen, nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, noem het allemaal maar op. Het gaat niet om hun nationaliteit, maar om hun cultuur. Het waren de homoseksuelen, Joden, politike gevangenen, criminelen, zwervers, zigeuners, enz. KLIK voor info over deze kleuren

Natuurlijk waren Polen en Rusland twee landen waar inderdaad veel mensen zijn opgepakt en vermoord zijn, maar ook dat had met cultuur en ras te maken. Het oost-Europeaanse volk was een "minderwaardig" ras. De Duitsers gingen hier heel ver in, en lieten zelf landen documenten ondertekenen waar in stond wat voor ras het volk had voor de eventuele behandeling van het volk bij bezetting en/of gevangenschap. De Russen hadden dit ook nooit ondertekent omdat zij een niet-aanvalsverdrag hadden gesloten met de Duitsers. dat maakte de Russen in Hitlers ogen niet alleen een minderwwardig ras, maar hierbij ook nog eens een volk dat hij zonder pardon goed zou kunnen straffen. Dit is natuurlijk simpel gezegd, maar ik hoop dat je begrijpthoe het een beetje zit.


Ja dat van die kleuren ect. dat hebben we allemaal al heel uitgebreid gevraagt maar het is een vraag die je moet beantwoorden en daar staat in dat je de 3 landen moet noemen waar de meeste gevangenen vandaan kwamen, ik ben dan op zoek naar een site of iets dergelijks maakt niet uit welke taal ( liefst gewoon Nederlands/Engels/Duits ).
Maar in ieder geval bedankt voor de moeite!! :)


ma dec 18, 2006 7:38 pm
schinkel1813
Bericht 
Ik woon zelf in de buurt van Dachau en ook in de buurt van het voormalig kamp. Er is hier, behalve de vele amerikaanse toeristen die het kamp bezoeken en nog steeds denken dat hier niets veranderd is(ok, niet allemaal natuurlijk) nog weinig van te merken. Rond het voormalig kamp zijn vele woningen (ook een kleuterschool) gebouwd, zelfs zo dat de achtertuin tegen de muren van het kamp ligt, en een industriegebied, zodat het kamp nu niet meer afgelegen is. Het complex van woningen waar de bewakers en commandanten met gezin woonden, wordt nu gebruikt door de Beierse Staatspolitie. Het SS-opleidings complex, hier werden ook waffen-ss'ers opgeleid, en de voormalige villa van de kampcommandant zijn afgebroken. Verder zijn er nog een paar andere kleinere herdekkingsplaatsen in en rond Dachau. Het is jammer dat Dachau vaak alleen maar bekend staat om het kamp, want het is een leuk en gezellig stadje met een leuk centrum.


vr mei 11, 2007 1:05 pm
muncio
Bericht 
Ik begreep dat kort na de bevrijding van Dachau er nog veel doden vielen, doordat deze zich aan het hek vastklampten dat nog onder stroom stond.
Daarnaast nog vele doden door ziekten zoals Tyfus.


wo jun 27, 2007 1:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group