Het is nu vr apr 19, 2024 1:07 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Menselijk haar, wat gebeurde er mee? 
Auteur Bericht
Nick
Bericht Menselijk haar, wat gebeurde er mee?
Hallo,

Ik zit met een vraagje, die is gaan spelen naar aanleiding van een topic op Wehrmacht-Awards. Daar werd gevraagd of het haar, wat afgeschoren werd van de gevangenen die werden vergast in de gaskamers, gebruikt werd voor laat oorlogse uniformen.
Sommige zeggen van wel, sommige zeggen van niet.

Wat mij altijd is verteld, is dat dit werd verzonden naar Duitsland, en dat daar kwasten van werden gemaakt.
Maar er zijn veel fantasieverhalen de wereld in geholpen, dus ik weet niet of ik dit nu werkelijk moet geloven.

Kan iemand me hiermee helpen?
Ik kon zosnel geen topic vinden, waar dit werd besproken. Als dit er wél is, mijn excuses!!

Dit is het topic op Wehrmacht-Awards:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=191654

Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Nick


vr dec 08, 2006 8:27 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik meen gelezen te hebben dat het o.a. ook gebruikt werd voor de isolatie van u-boten, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr dec 08, 2006 8:41 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ik weet het ook echt niet zeker, maar ik heb drie mogelijke toepassingen gevonden.

Uit een bevel van 16 augustus 1942:

Citaat:
"The Head of the SS Main Office for Economic Affairs and Administration, SS-Obergruppenführer [Oswald] Pohl, has ordered that care is to be taken to make use of the human hair collected in all concentration camps. This human hair is threaded on bobbins and converted into industrial felt. After being combed and cut, the women's hair can be manufactured as slippers [pantoffels] for submarine crews and felt stockings [sokken] for the Reichsbahn."


En een citaat van kampcommandant Franz Stangl:

Citaat:
"I recall that at Lublin they explained that the hair was intended for insulating submarines. Wirth himself must have told me that."


De isolatie van onderzeeboten, zoals Backfire al noemde. Beide citaten uit: Belzec, Sobibor, Treblinka - The Operation Reinhard Death Camps door Yitzhak Arad.

Volledige zekerheid hebben we hiermee dus (nog) niet.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr dec 08, 2006 9:42 pm
Profiel WWW
Nick
Bericht 
Hallo,

Beide bedankt voor jullie reactie!
Interessant om te lezen Kevin.

Het haar moet in ieder geval een economisch nut hebben gehad lijkt me, want dit werd niet vernietigd. Men had dit wel kunnen verbranden.

Ik las op een andere site het volgende:

Citaat:
The human hairs were used by the company "Alex Zink" (located in Bavaria) for confection of cloth. This company was paying the human hairs 50 pfennig/kilo.


Bron: http://www.jewishgen.org/ForgottenCamps ... tzEng.html

Maar ik weet niet of deze site betrouwbaar is.


vr dec 08, 2006 10:15 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Bekijk ook even de volgende pagina Nick: Shofar FTP Archive File: camps/auschwitz//processing-hair. Voor de duidelijkheid: Nizkor.org is een website waarop beweringen van Holocaustrevisionisten ontkracht worden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr dec 08, 2006 10:39 pm
Profiel WWW
Nick
Bericht 
Hoi Kevin,

Hartelijk dank voor de link!
Nu is het me duidelijk geworden. Het verhaal wat ik hierboven schreef, over die kwasten zou heel misschien toch kunnen kloppen? Maar 100% zeker weten we ben ik bang nooit.

Ik dacht zelf eerst ook altijd dat men geschoren werd voor hygiëne. Maar zo te zien klopt dit ook niet.

Interessant om te lezen!
Nogmaals bedankt.

Nick


za dec 09, 2006 2:38 pm
ErnstJan
Bericht 
Nick schreef:
Hoi Kevin,

Ik dacht zelf eerst ook altijd dat men geschoren werd voor hygiëne. Maar zo te zien klopt dit ook niet.



Ik denk wel dat het hier mee te maken heeft, maar dat men toen met veel haar kamw te zitten en dat ze daar een oplossing voor zijn gaan zoeken.


za dec 09, 2006 2:49 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ook het haar van mensen die in de vernietigingskampen meteen vermoord werden, werd afgeknipt. Hygiëne was hier dus geen reden. In de concentratiekampen speelde dit misschien wel mee. Hier werden gevangenen echter ook kaal geschoren om een deel van hun persoonlijkheid weg te nemen. Tevens waren kaal geschoren gevangenen herkenbaar en ontnam dit hun kansen om na een ontsnapping uit handen van de SS en politie te blijven.

En of er daadwerkelijk kwasten gemaakt werden van dit haar is niet uit te sluiten. Ik heb er alleen nog geen bewijs voor gevonden. Overigens is het feit dat het haar van gevangenen afgeknipt en verzameld werd heel goed gedocumenteerd, maar lijkt het alsof het minder duidelijk is wat er exact met het haar gebeurde.

Hier nog een interessante link: Holocaust Controversies.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo dec 10, 2006 2:25 pm
Profiel WWW
Nick
Bericht 
Bedankt voor jullie antwoorden!
En inderdaad, het is wel duidelijk waar het heen is gegaan, maar minder duidelijk wát er allemaal mee gedaan is!
Wie weet komen we er ooit nog achter.

Nick


zo dec 10, 2006 6:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group