Het is nu vr maart 29, 2024 1:07 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Wir haben es nicht gewußt... 
Auteur Bericht
koos24
Bericht 
wo2-freak schreef:
Koos, de Duitsers hebben dan wel gezien dat de Joden op transport gezet werden, maar ze wisten niet dat ze uitgeroeid zouden worden op de plaats waar ze aan zouden komen. Hen werd verteld dat ze naar werkkampen zouden gaan, niet naar vernietingskampen...


Klopt maar mijn voorbeeld ging meer over het feit dat een stadje collectief bepaalde gebeurtenissen uit zijn geheugen wist.
Iedereen had er begrip voor gehad als getuigen hadden gezegd, ja we hebben de deportatie gezien maar wisten niets van hun lot.
Maar nee, ze kozen er voor om te zeggen dat alles zich volledig buiten
hun gezichtveld had plaatsgevonden.


ma mei 18, 2009 10:31 pm
John S.
Bericht 
Wo-2 freak:
Citaat:
Koos, de Duitsers hebben dan wel gezien dat de Joden op transport gezet werden, maar ze wisten niet dat ze uitgeroeid zouden worden op de plaats waar ze aan zouden komen. Hen werd verteld dat ze naar werkkampen zouden gaan, niet naar vernietingskampen...


Volgens mij snap je niet helemaal wat er bedoeld wordt.

De historici in het krantenartikel ageren tegen de Duitse houding NA de oorlog. Door te zetten dat ze het niet geweten hebben dachten veel Duitsers de 'schuld' van zich af te schuiven.

Bij de Jodenpogroms in Duitsland (bijv. de Kristallnacht) werden talloze Joden gruwelijk mishandeld en zelfs vermoord. En dat was in 1938. Hier zijn ZEKER doorsnee burgers getuige van geweest.

Ik geloof wel dat de doorsnee Duitser er in die periode geen idee had van hetgeen de Joden (en laten we niet andere bevolkingsgroepen als homosexuelen, Jehovagetuigen en zigeuners vergeten) te wachten stond in de kampen/ghettos.

De historici geven juist aan dat in de daaropvolgende oorlogsjaren weldegelijk vele signalen bij de bevolking terecht kwamen die het gruwelijke lot van oa. de Joden verhelderden.

Wat dat aangaat sluit ik me aan bij Koos, die aangeeft dat het niet zozeer was dat de mensen het niet geweten hebben, maar ze het niet wilden weten cq. niet echt geinteresseerd heeft. En daarbij zal eigenbelang natuurlijk een grote rol gespeeld hebben.


di mei 19, 2009 8:27 am
koos24
Bericht onwaarschijnlijk
Afbeelding
(uit SHOAH)

Dit is Walter Stier terwijl hij wordt geinterviewd door Claude Lanzmann
die het met een verborgen camera opneemt.

Walter Stier, ex-hoofd van afdeling 33 van de Sondertransporte
beweert hier dat hij pas eind '44 begon door te krijgen dat hij
Joden transporteerde die ten dode opgeschreven waren.
In de jaren daarvoor dacht hij dat hij enkel Umsiedlertransporte – ‘verhuistransporten’; organiseerde het ging niet om
deportaties, laat staan gedwongen deportaties, en nog minder om afvoer naar de gaskamers, nee,
het ging om verhuizingen, verandering van woonplaats.

Volstrekt ongeloofwaardig dus.

Voor mij is Walter Stier de verpersoonlijking van
"wir haben es nicht gewusst"


zo aug 09, 2009 10:05 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Is vergelijkbaar met Albert Gemmeker, de kampcommandant van Auschwitz. Die beweerde ook niet geweten te hebben dat de Joden die vanuit zijn kamp afgevoerd werden richting het oosten omgebracht werden. Dat wist hij zo overtuigd te brengen, dat hij, zeker in vergelijking met de meeste andere kampcommandanten, vrij licht werd bestraft. Zijn aanklagers konden niet voldoende aantonen dat iemand in zijn positie toch wel meer geweten moet hebben dan dat hij toegaf.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo aug 09, 2009 10:13 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht 
Afbeelding
Zijn verdediging is heel simpel, ik zat achter een buro.

Afbeelding
Vervolgens geeft hij toe dat de machinisten wel alles gezien hebben.

Afbeelding
En veel Polen ook.

Kort samengevat werkt hij jaren lang bij de spoorwegen in Polen
(Krakau) spreekt nooit een Pool, nooit een machinist, vraagt zich niet
af wat er met de mensen gebeurt die hij vervoert en vind het helemaal
niet vreemd dat hij alleen enkeltjes verkoopt.


Want Raul Hilberg bestudeerde het complete transportplan.

Afbeelding
Enkeltjes voor de Joden.

Afbeelding
Retourtjes voor de bewakers.


zo aug 09, 2009 11:38 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik geloof niet dat de vergelijking op gaat, maar de stelling 'ik wist het niet' lijkt mij -zeker bij de bovenstaande figuren- volstrekt onhoudbaar. Los van het feit of men zich van wilde distantieren uit schaamte of om het eigen straatje schoon te vegen.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma aug 10, 2009 8:30 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht Opmerkelijk
Verder doet hij nog 2 opmerkelijke uitspraken
Afbeelding
Hier zegt hij vermoedelijk wat hij echt denk.

Afbeelding
Om er vervolgens hier weer wat afstand van te nemen.


di aug 11, 2009 7:21 pm
htk
Bericht 
hallo allemaal

mbt het niet weten

a) in een intervieuw met de Jong gaf deze aan de geruchten te hebben gehoort maar niet geloofd
b) zie link voor stuk in het parool waarin zelfs al een aantal genoemd werd ! http://www.hetillegaleparool.nl/archief ... 0927-4.php
en dit stuk kwam uit 1943
c) mijn moeder die in overijssel woonde in die tijd en toen ca 18 was zei toen al te weten "dat de joden kapot gemaakt werden in het oosten"

gr


di jun 08, 2010 9:32 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group