Het is nu do apr 18, 2024 11:22 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Homoseksualiteit in het Derde Rijk 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Bedankt voor de duidelijke uitleg Timo !!!


do aug 30, 2007 10:15 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Citaat:
de Nederlander J.J.B. (Co) Spreij ..... Eind 1941 vertrok hij naar het Oostfront waar hij werd onderscheiden met het Ritterkreuz.
Hebben we hier een vijfde Nederlander met Ridderkruis?
Harro, weet je hier ook iets over?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do aug 30, 2007 11:04 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Erg boeiend verhaal Timo. Het overlapt ook op andere manier een beetje met het verhaal van Spreij. De moeder van de eerste verloofde van Spreij was ooit in een zenuwinrichting opgenomen. Dat was voldoende redenen voor de superieuren van Spreij om hem geen toestemming te geven om met dit meisje te verloven.

Wat Frank zegt, hoe hoger de functie in het Rijk, hoe meer ongewenst homoseksualiteit was, gaat binnen de SS denk ik wel op. Daarbuiten ging het er misschien wel wat willekeuriger aan toe en werd mensen misschien zelfs een hand boven het hoofd gehouden. Het schijnt bijvoorbeeld dat Walter Funk (minister van economie van 1937 tot 1945) homoseksueel was. Zo zijn er meer voorbeelden, alhoewel het moeilijk te zeggen is wat waar is van sommige geruchten en speculaties.

Van dat Ritterkreuz van Spreij weet ik verder niks trouwens. Het staat hier in mijn bron, maar ik kan er nergens anders iets over vinden. Ik ben benieuwd of hier meer informatie over te vinden is.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do aug 30, 2007 11:20 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
FrankM.

Citaat:
Nederlander J.J.B. (Co) Spreij



Ik zal ook even voor je in Krätschmer kijken.
Later meer..


do aug 30, 2007 11:42 am
John S.
Bericht 
En er zou ook nog deze man zijn:

SS-Obersturmführer Gerrit-Jan Pulles. Geboren 7 januari 1923 in Eindhoven en sinds maart 1945 vermist in de buurt van Reetz in Pommeren.

(Is allemaal off-topic. Misschien iets voor een nieuw topic?)


do aug 30, 2007 11:46 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Je hebt gelijk Jumpmaster.. Hier http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?p=93253#93253 verder over Nederlanders met het Ridderkruis.. En hier weer verder over homosexualiteit in het Derde Rijk!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do aug 30, 2007 12:15 pm
Profiel WWW
Rednas
Bericht 
Erg interessant verhaal Kevin!
Citaat:
Helemaal objectief was de aangifte niet, want die werd gedaan door Spreij’s plaatsvervanger die aasde op zijn functie.

Dit komt telkens terug als het gaat over het vervolgen van een homoseksueel, zie ook bijvoorbeeld de moord op Röhm (oftewel, een reden te hebben om verveelende personen uit de weg ruimen). Tegenwoordig gebeurt dat ook nog, zelfs in landen als Amerika is het min of meer een taboe om een hoge functie te hebben en homo te zijn

Ergens in Van Leningrad tot Berlijn stond ook iets over een homoseksuele Nederlandse Waffen SS'er, wat daarmee gebeurde stond er echter niet bij.


do aug 30, 2007 2:14 pm
Royke
Bericht 
LaurentL schreef:
Kevin schreef:
LaurentL schreef:
Is ook één van de redenen waarom de SA werd uitgeschakeld, Hitler was zijn homoseksuele neigingenbeu..

Waaruit concludeer je dat? Hitler was al vele jaren op de hoogte van Röhms homoseksualiteit en heeft dat altijd getolereerd. Röhms homoseksualiteit werd door het propaganda-apparaat gebruikt om de aandacht af te leiden van de werkelijke, politieke redenen van zijn moord. Naar de buitenwereld toe klonk het tenslotte een stuk beter dat Hitler de SA had gezuiverd van ongewenste homoseksuele elementen dan dat hij zijn grootste concurrenten had uitgeschakeld.

Dat bedoelde ik eigenlijk :wink:


Dat is ook niet helemaal waar:

Ik meen dat Hitler een samenzwering (Rohm zou een coup tegen Hitler beramen) bedacht om hem zo te kunnen laten gevangennemen, en in een cel waar hij werd opgesloten te laten vermoorden

Ik weet even niet hoe dit naar buiten toe,door de propaganda o.a. naar het volk toe werd gebracht.
-Of de homoseksualiteit kwam aan de orde?
-De samenzwering?


za okt 20, 2007 7:27 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Zowel de zogenaamde samenzwering als de homoseksualiteit van Röhm werden in dit verband genoemd. Allebei waren het echter niet de werkelijke redenen van de uitschakeling van Röhm. Röhm was geen staatsgreep aan het voorbereiden, maar was politiek gezien steeds minder goed in de hand te houden. Zowel in het leger als conservatieve kringen klonk de roep om de macht van de SA in te dammen. Om daaraan tegemoet te komen en zijn eigen machtspositie te versterken, kwam Hitler tot deze afrekening.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za okt 20, 2007 8:22 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group