Het is nu vr maart 29, 2024 2:33 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Wat was de reden van Hitler's haat jegens joden? 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Wat was de reden van Hitler's haat jegens joden?
Naar aanleiding van de topics: Wir haben es nicht gewußt... en Oorzaken antisemitisme in Duitsland de volgende vraag:

Wat was de reden van Hitler's haat jegens joden??

Er zijn tal van speculaties hierover: Hitler zou een joodse dokter verantwoordelijk houden voor de dood van zijn moeder, hij zou een geslachtsziekte hebben opgelopen bij een joodse prostituee en hij zou kwaad zijn op joodse docenten die hem niet hebben toegelaten tot de kunstacademie. Dit zijn slechts drie voorbeelden van mogelijke redenen voor de haat van Hitler jegens joden.

Ik geloof niet dat bovenstaande speculaties directe redenen waren voor Hitler's haat jegens joden en denk dat Hitler's jodenhaat vooral voortkwam uit zijn eigen ellende en de ellende die hij in Duitsland om zich heen zag.

Voordat Hitler bij de politiek betrokken raakte, had hij geen gemakkelijk leven. De Nederlaag van Duitsland in WOI en de daarop volgende vrede van Versailles vormden naar mijn mening het dieptepunt in het leven van Hitler en hij zocht net als vele andere Duitsers een zondebok. Zoals al bleek uit de discussie Oorzaken antisemitisme in Duitsland was het een logische stap dat de joden dit zondebok vormden.

Toen Hitler politiek actief werd, besefte hij hoe belangrijk het was om een zondebok aan te wijzen voor alle ellende. Zijn jodenhaat sloeg aan bij het volk en de haat jegens joden werd één van Hitler's belangrijkste onderwerpen om over te spreken.


zo jul 11, 2004 12:47 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Kevin,

De door jouw aangevoerde argumenten komn ook duidelijk naar voren in mijn artikel over Adolf Hiler dat geplaatst is op onze www.go2war2.nl site. Dit zijn argumenten die zeer zeker hebben bijgedragen aan Hitler's jodenhaat.

Echter, ook tijdens Hitler's latere jeugdjaren toen hij eigenlijk als een zwerver leefde en afgewezen was voor de Academie voor Kunst, viel het hem op dat Joden het relatief altijd veel beter hadden en betere posities in de maatschappij hadden.
Dit proces verergerde alleen maar in de loop der jaren, de periode waarin Hitler juist aan zijn macht begon te werken.


zo jul 11, 2004 12:54 pm
Erik_C
Bericht 
Allicht zijn die drie persoonlijke negatieve ervaringen met joden(als ze al waar zijn) uit zijn jongere jaren in combinatie met de afgunst van de goede leefsituatie van veel joden in de crisesjaren na de oorlog de reden voor zijn antisemitisme. Door de literatuur van die Chamberlain en andere schrijvers werdt dit alleen maar versterkt. En Hitler kon een zondebok goed gebruiken om succes met zijn partij te oogsten.


zo jul 11, 2004 2:15 pm
Dennis
Bericht 
De vader van Hitler was toch ook deels joods, dacht ik tenminste ergens gelezen te hebben.
In de film van Hitler wat vrij recent is uitgegeven is het ook goed te zien hoe groot de haat was tegen de joden.
Ik denk inderdaad de 3 dingen wat je opnoemde dat die er heel veel mee te maken hebben. Wat als hij geen zondebok had, wat dan?
Het schijnt ook dat die joodse dokter een medicijn heeft uitgeprobeerd op zijn moeder, zij had borstkanker en de dokter wou een medicijn proberen, dat is dus niet gelukt, misschien dat daardoor er zoveel haat is van Hitler uit naar de joden.


zo jul 11, 2004 2:32 pm
Jesper
Bericht 
Nee, ik geloof niet dat Hilter Joodse grootouders had en ik geloof ook niet dat het joods zijn van de dokter door hem gelinkt werd aan de dood van zijn moeder.

Mijns inziens is het niet een specifieke gebeurtenis die Hitlers haat tegen de joden deed groeien. Wenen wemelde (mooie alliteratie) op dat moment van de anti-semitieten. Inderdaad, zoals Hans al zei, was het erg makkelijk om de joden tot zondebok te maken. Joden zijn altijd al zondebok geweest (mede omdat ze vaak in betere posities verkeren). Er is overigens wel één specifiek geval van jodenhaat wat betreft Hitler bekend en dat is als ik het goed heb een overste in WOI waar hij een dispuut mee had, maar dat moet ik even uitzoeken.


zo jul 11, 2004 2:45 pm
Antwerp X
Bericht 
Er is niets dat kan aantonen dat Hitler echt de Joden haatte. Verachten kan gerust door enkele incidenten en gebeurtenissen in zijn eigen ervaring, maar die haat is er volgens maar alleen maar gekomen omdat hij er zijn voordeel uit kon slagen.

Het kan natuurlijk even goed dat hij ze wel haatte, maar dat is mijns inziens niet aan te tonen.


zo jul 11, 2004 4:25 pm
Hans
Bericht 
Dennis, er is een wijdverspreide overtuiging dat Hitler zelf wel eens Joods bloed gehad kon hebben. Hitlers grootvader van vaderskant was volgens Frank, die in 1932 op verzoek van Hitler een geheim onderzoek uitvoerde, een Oostenrijkse jood met de naam Frankenberger voor wie Maria Anna Schicklgruber (Hitler's oma) als meid in de huishouding werkte.

Er zijn bewijzen dat Frankenberger nog regelmatig geld naar Mari Anna overmaakte toen ze al niet meer voor hem werkte. Hitler liet echter nooit iets los over deze affaire en de getuigenis van Frank is dan ook de enige die hierover bekend is.


zo jul 11, 2004 5:55 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
De kopstukken van Nazi-Duitsland vonden het erg interessant om te onderzoeken of hun collega's misschien joods bloed hadden. Over meerdere Nazi-kopstukken gaan dus soortgelijke geruchten en inderdaad dus ook over Hitler.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jul 11, 2004 7:20 pm
Profiel WWW
Leo
Bericht 
Tot Hitler begon met zijn redevoeringen in o.a. de Burgerbraukeller was hij maar een te negeren persoontje. Pas daarna werdt er gefulmineerd over Joden,omdat dat in zijn kraam paste en hij daar verder bleef op doorhameren. Zijn Jodenstrategie ontwikkelde hij pas toen hij de "Landsberg " gevangen zat. Het hadden evengoed Afghanen of Australiers kunnen zijn. Het feit dat hij werd gevangen gezet bewijst dat niet iedereen hem volgde in zijn raaskallen. In die periode(gevangenschap ) had hij wel veel aan zijn kompanen Bormann,Goring en...jawel, Himmler.
Wat me wel intresseerd is de periode van toen hij zich aansloot bij de DAP (het latere NSDAP) en zijn opkomst in Beieren.

...-


ma jul 12, 2004 12:15 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Tot Hitler begon met zijn redevoeringen in o.a. de Burgerbraukeller was hij maar een te negeren persoontje. Pas daarna werdt er gefulmineerd over Joden,omdat dat in zijn kraam paste en hij daar verder bleef op doorhameren. Zijn Jodenstrategie ontwikkelde hij pas toen hij de "Landsberg " gevangen zat. Het hadden evengoed Afghanen of Australiers kunnen zijn. Het feit dat hij werd gevangen gezet bewijst dat niet iedereen hem volgde in zijn raaskallen. In die periode(gevangenschap ) had hij wel veel aan zijn kompanen Bormann,Goring en...jawel, Himmler.
...-

Naar mijn idee kwamen Himmler en Bormann pas later op het toneel. Ze waren natuurlijk al wel betrokken bij de NSDAP maar hun invloed werd pas groot toen de NSDAP aan de macht kwam.

In de Landsberg gevangenis was het ook Hess die invloed had op Hitler, Hess assisteerde Hitler bijvoorbeeld met het schrijven van Mein Kampf.


ma jul 12, 2004 4:12 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Hans schreef:
Kevin,

De door jouw aangevoerde argumenten komn ook duidelijk naar voren in mijn artikel over Adolf Hiler dat geplaatst is op onze www.go2war2.nl site. Dit zijn argumenten die zeer zeker hebben bijgedragen aan Hitler's jodenhaat.

Voor iedereen die meer wil weten van Hitler is dit artikel absoluut aan te raden. Hans, één van je bronnen is Ian Kershaw: wat schrijft hij over de oorzaak van Hitlers haat jegens joden? En off-topic: zou je mij aanraden om de twee boeken over Hitler van Kershaw te gaan lezen?


ma jul 12, 2004 4:17 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Kevin, in principe komt Kershaw met dezelfde argumenten en verklaringen, alleen veel uitgebreider en gaat hij echt hier veel dieper op in.

Hoewel ik slechts het 1e deel in mijn bezit heb, zijn de boeken van Kershaw zeer zeker aanraders voor degenen die meer willen weten over Hitler en de opkomst van het Derde Rijk. Ze zijn goed te lezen en je hebt steeds de drang om het boek in één keer uit te lezen. Let wel Kevin, ondanks dat de boeken makkelijk weglezen, zijn het wel dikke naslagwerken hoor van meer dan 800 pagina's per deel :wink:


ma jul 12, 2004 5:13 pm
h.van.winkelhoff
Bericht 
Hallo,

ik ben het eens met Antwerp X. We weten niet precies waarom Hitler de Joden zo haatte. Zijn haat was niet anders dan de haat van veel anderen, maar Hitler ging er verder in dan de anderen. Hij besloot om er werkelijkheid wat aan te doen en dus de Joden te vernietigen. Dat was al eeuwenlang gezegd, maar niemand had dat ooit systematisch aangepakt. Er waren wel uitbarstingen geweest van Jodenhaat in Duitsland, Polen, Frankrijk, Rusland, maar dat waren volkswoede uitingen geweest. Nu werd het dus echt beleid. Daarin was Hitler uniek. Al die verhalen dat hij syfilis door een Joods hoertje zou hebben opgelopen (Joachim Fest) of dat hij onbewust de Joodse dr. Bloch zou hebben gehaat die zijn doodzieke moeder behandelde of dat hij een Joodse grootvader zou hebben gehad. zijn of zeer speculatief of zeer onzeker. Dat van die Joodse grootvader is so wie so onzeker. Er is nooit iets gevonden op papier, alleen maar geruchten. Er blijven wel vreemde en opvallende details: dr. Bloch behandelde Hitlers zieke moeder met Jood (Jodium) hetgeen een ziekenhuislucht verspreidde. Bovendien produceerde dit Jood ook een gas dat bleef hangen in het huis. Verder over die Joodse grootvader: het is inderdaad een vreemde geschiedenis. Wie was de vader van Alois Hitler? Waarom werd Alois een officiele Hitler en waarom werkte de pastoor van Dollersheim mee aan deze leugen? Want Alois werd toen officieel een zoon van Johan Georg Hiedler, maar dat was natuurlijk niet zo. Immers, waarom was het geboorteregister indertijd niet meteen correct ingevuld met de naam Johan Georg als deze inderdaad de vader zou zijn geweest? Zo zijn er nog wel meer van die vreemde details. Toch denk ik dat Adolf Hitler geen heel bijzondere dingen heeft meegemaakt met JOden waardoor hij ze bijzonder zou haten. Hitler had genoeg eenzaamheid, boosheid en frustratie in zich so wie so om mensen te haten. Hij was nogal a sociaal en vond mensen maar lastige en leugenachtige wezens. Deze haat spitste zich toe op Joden.

Hans van Winkelhoff


di jul 13, 2004 7:26 pm
Peter
Bericht 
Ook dit is een zeer interessante discussie,.. zij het nogal breed.

Een aantal "fabels"uit bovenstaande topics kunnen, hoewel hardnekkig, toch naar het rijk der fabelen worden verwezen.

1. Hitler had geen joodse voorouders. dit blijkt uit diverse bronnen o.a. Kershaw, Fontaine en ook uit een SS onderzoek.
2. Zij "jodenhaat" is niet zozeer uit zichzelf, (in Mein kampf en ook in zijn arme tijd in de huizen in Wenen leefde hij samen met joden blijkt niks uit jodenhaat) maar waarschijnlijk meer door de omstandigheden ingegeven.
Volgens Golhagen was deze haat "endemisch" aanwezig,..hoewel daarvoor geen steekhoudende argumenten in zijn boek voor gegeven worden.
3. Sluit aan op 2,.. zoals al aangegeven in eerdere topics spelen sociaal / economische omstandigheden, c.q. hoe mensen (lees de Duitsers) het beleven een grote rol. Waarom niet "go with the flow" ??

Peter


do jul 15, 2004 4:01 am
Peter
Bericht 
Wat de posting m.b.t. de naamsverandering van Hitler :
Ook dit wordt uitgebreid behandeld in (weer !) Kershaw.
Maar ook andere auteurs zijn het erover eens dat het hier geen "bijzondere" naamsverandering betreft. Ook de familierelaties , sociale verbandenen de rol van de lokale pastoor / ambtenaar spelen hier mee. Op zich niks bijzonders.

Peter


do jul 15, 2004 4:08 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group