Het is nu vr maart 29, 2024 8:15 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Politicus veroordeeld 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht 
Neus schreef:
ErnstJan schreef:
Neus schreef:
De holocaust in zijn geheel ontkennen is waanzinnig, echter; kritiek op bepaalde aspecten van de holocaust (zoals het vermeende aantal slachtoffers, de gebruikte methodes enz.) schaar ik persoonlijk onder 'vrijheid van meningsuiting' en zou naar mijn inziens niet per definitie strafrechtelijk vervolgd hoeven te worden.
Sorry?

Ik zou graag willen dat je dit een beetje beter uitlegd voordat ik een verkeerd beeld van je krijg.


Ik vind het persoonlijk een tamelijk futiele discussie, maar als er historici/wetenschappers zijn die bijv. het aantal slachtoffers ter discussie stellen, danwel omhoog/omlaag bijstellen dan denk ik dat ze daar vrij in gelaten mogen worden.

Het OM kan zich naar mijn idee beter bezighouden met andere zaken dan marginalen als Zündel of deze desbetreffende Oostenrijkse politicus te vervolgen, immers...welk weldenkend mens luisterd naar deze lieden?


Nu stel je het heel anders dan hoe je het gisteren zei. je hebt het nu over wetenschappers/historici. Terwijl je gisteren zei dat als er kritiek is op bepaalde aspecten van de holocaust je dan vind dat er vrijheid van meningsuiting moet zijn.
(dus met andere woorden als Wolfgang Fröhlich niet de gehele holocaust had ontkent maar gezegd had dat er niet meer dan 5 miljoen joden vermoord waren dan had hij dat volgens jou mogen zeggen in het kader van vrijheid van meningsuiting zoals je het gisteren zei).

Maar als ik het nu goed begrijp mag er alleen vrijheid van meningsuiting zijn als een wetenschapper/historici er een gedegen onderzoek heeft gedaan?


wo jan 16, 2008 3:37 pm
Neus
Bericht 
Ik stel me absoluut niet anders op, ik beweer niet dat enkel wetenschappers/historici deze vragen zouden mogen stellen. Ook iemand als Fröhlich zou naar mijn idee best kritische vragen mogen stellen, ontkennen dat er systematisch miljoenen mensen zijn uitgeroeid in de tweede wereldoorlog is naar mijn mening kolder...echter op internet zijn ook lieden die beweren dat Blair, Poetin en Bush in werkelijkheid buitenaardse wezens zijn :shock: Ik denk niet dat je mensen per definitie strafrechtelijk hoeft te vervolgen voor het hebben van een bizarre mening. Of denk jij wel ErnstJan? :?


wo jan 16, 2008 3:46 pm
ErnstJan
Bericht 
Ja Neus dat vind ik wel en dan houd ik het even op het oorlogsgedeelte als je het niet erg vind.
Maar ik vind dat als er mensen zijn die de holocaust ontkennen of minder erg willen maken, dan bewezen is, vervolgd moeten worden. Of dit nu iemand is die grote bekendheid geniet of iemand die gewoon van de straat is ik vind dat zo iemand berecht/gestraft moet worden.

Maar dan vraag ik me ook af welke historici dan nog vragen stelt over de holocaust en dan met name over het gene van het doel/de aantallen/de middellen.

Ik neem aan dat wat er over bekend is algemeen geaccepteerd is behalve bij bepaalde groepen als hier boven genoemd.


wo jan 16, 2008 3:52 pm
ErnstJan
Bericht 
Ik neem aan dat je met je laatste zin de slachtoffers en hun familieleden bedoelt? :wink:


wo jan 16, 2008 4:07 pm
ErnstJan
Bericht 
Geeft niks maar het stond er een beetje krom.


wo jan 16, 2008 4:10 pm
Harro
Bericht 
Niet per definitie Neus, maar als die bizarre mening een belediging inhoudt voor een grote groep mensen en diezelfde groep voor leugenaars uitmaakt dan is strafrechtelijk optreden op zijn plaats.


wo jan 16, 2008 4:19 pm
Mario
Bericht 
Michiel21 schreef:

Ik vind het dan ook belangrijk dat mensen die de Holocaust ontkennen gestraft worden. Alleen al maar uit respect voor hen en hun familieleden. (van de slachtoffers)

Beweren dat er minder dan 6 miljoen Joden zijn vermoord, betekent toch niet automatisch een ontkenning van de Holocaust ?
Ik weet intussen dat STIWOT in deze een redelijk strikt beleid aanhangt, maar het cijfer van 6 miljoen mag toch niet heilig zijn ?

En ik beweer hier niet dat het er meer of minder zijn, maar louter dat een redelijke discussie over dat cijfer mogelijk moet zijn (vind ik persoonlijk dus), onder meer omdat heel die tragedie vandaag nog politiek wordt gebruikt en/of misbruikt om bepaalde wantoestanden in het Nabije Oosten te rechtvaardigen.
Het lijden die dat heeft meegebracht blijft dus niet louter beperkt tot rechtstreekse slachtoffers en nabestaanden, maar de Holocaust heeft vandaag nog een heel voelbare en tastbare invloed op heel vele mensen. Het is dus niet louter 'geschiedenis' eigenlijk, in de zin van onderzoek van het verleden. Of hoe noemen historici dat ? Levende geschiedenis ?
(vind ik en ik weet dat velen het er niet eens mee zullen zijn)


wo jan 16, 2008 4:20 pm
Harro
Bericht 
Probleem is echter dat (vrijwel) niemand op dit forum deze materie dusdanig beheerst dat hij hierover zinnige uitspraken kan doen. Bij gebrek hieraan vervalt zo'n discussie al snel in ongefundeerde meningen waarbij de basis vooral is wat men WIL geloven. En dan liggen revisionisme en ontkenning op de loer. Ik kan goed begrijpen dat de stiwot ervoor past een podium te zijn voor die eindeloze discussie.


wo jan 16, 2008 4:53 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Die discussie is hier op het forum gewoon mogelijk hoor Mario, mits beweringen natuurlijk goed onderbouwd worden, maar dat geldt eigenlijk in elke discussie. Nergens in een wetboek zul je ook vinden dat het getal van 6 miljoen heilig is. Het getal van 5,1 miljoen wordt bijvoorbeeld ook wel eens genoemd. Andere historici denken dat het getal nog veel hoger ligt dan 6 miljoen.

De strafbaarheid van Holocaustontkenning zit hem ook niet alleen in het veel lager inschatten van het slachtofferaantal. Het gaat in hoofdzaak om de ontkenning dat er sprake was van een plan om de Europese Joden uit te roeien en het bestaan van vernietigingskampen met gaskamers. Door deze cruciale elementen te ontkennen ligt de schatting van het aantal slachtoffers automatisch lager.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jan 16, 2008 4:54 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Ik weet intussen dat STIWOT in deze een redelijk strikt beleid aanhangt, maar het cijfer van 6 miljoen mag toch niet heilig zijn ?

Dat is het ook niet, maar de manier waarop je met deze discussie en de feiten die daar bij horen om gaat wel.
Citaat:
De strafbaarheid van Holocaustontkenning zit hem ook niet alleen in het veel lager inschatten van het slachtofferaantal. Het gaat in hoofdzaak om de ontkenning dat er sprake was van een plan om de Europese Joden uit te roeien en het bestaan van vernietigingskampen met gaskamers.
Dank je Kevin.. :wink:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo jan 16, 2008 6:04 pm
Profiel WWW
Mario
Bericht 
Ja, ik besef dat het een hellend vlak is, of glad ijs.


wo jan 16, 2008 7:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group