Het is nu do maart 28, 2024 10:10 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Nederlandse kampbewaker in Auschwitz 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Nederlandse kampbewaker in Auschwitz
Onlangs is het boek "Sonderkommando Auschwitz" uitgebracht, waarin de Grieks-Italiaanse Jood Shlomo Venezia vertelt over zijn ervaringen als lid van het Sonderkommando in Auschwitz. Het Sonderkommando bestond uit Joodse gevangenen die de opdracht hadden slachtoffers naar de gaskamers te begeleiden, de ruimtes schoon te maken en de lichamen van de slachtoffers te verbranden. In zijn boek gaat hij vrij uitgebreid in op een Nederlandse kampbewaker die werkte in Auschwitz. Hier een deel van datgene wat hij over hem schrijft:

Shlomo Venezia schreef:
In feite was het voor geen enkele Duitser een punt om iemand dood te schieten, met uitzondering van één SS'er die ik heb gekend. En dat was trouwens geen Duitser, maar een Nederlander, iemand die ik altijd veel menselijker heb gevonden dan de anderen. Ik heb eens met hem gepraat en hij vertelde me dat hij zich vrijwillig had opgegeven voor de SS, omdat hij altijd had geloofd in de Duitse grondigheid en doeltreffendheid. Toen hij inzag wat er werkelijk gebeurde, was het al te laat voor hem. Hij kon niet weg en kon ook niets zeggen, anders liep hij gevaar aan het Russische front terecht te komen of onmiddellijk te worden geëlimineerd. Hij vermeed het zoveel mogelijk zelf mensen te moeten doden. Als hij in zo’n situatie terechtkwam, riep hij er liever een andere SS'er bij om niet zelf te hoeven schieten. Om te vermijden dat de Duitsers zijn onvrede zouden opmerken, moest hij doen alsof en veinzen dat hij even hard was als zij. Om de indruk te wekken dat hij vaak sloeg, had hij een heel systeem uitgedacht om zijn slachtoffers geen pijn te doen. Hij gebruikte een bamboestok die overlangs gebarsten was. Als hij sloeg voelde je haast niets, maar met het geluid van de twee helften van de stok die tegen elkaar kletterden, klonk het alsof hij zware zweepslagen uitdeelde. Dat is de enige SS'er die ik gekend heb die zich zo gedroeg.


Kent iemand namen van Nederlandse SS'ers die in Auschwitz gewerkt hebben en hoe kan een Nederlander hier überhaupt terecht zijn gekomen? Er zijn nauwelijks aanwijzingen om de identiteit van deze man te achterhalen, maar dit opmerkelijke verhaal heeft me wel nieuwsgierig gemaakt.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za feb 16, 2008 2:44 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Interessant gegeven.
Ik ben benieuwd naar de namen.


za feb 16, 2008 3:07 pm
Rednas
Bericht 
Zeker interessant. Ik heb wel eens langs zien komen dat er maar 1 Nederlander in de Auschwitz (of zelfs alle vernietigingskampen) werkte, maar of hij dat is?


za feb 16, 2008 4:55 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dat lijkt me dan heel goed mogelijk Rednas. Kun je achterhalen waar je dat gelezen hebt?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za feb 16, 2008 4:59 pm
Profiel WWW
Rednas
Bericht 
Kevin schreef:
Dat lijkt me dan heel goed mogelijk Rednas. Kun je achterhalen waar je dat gelezen hebt?

Dat zou ik niet meer zo weten, ik heb het meerdere keren op verschillende fora voorbij zien komen, maar wat de preciese inhoud was, en of het überhaupt klopt zou ik niet meer weten. Ik zal even proberen te zoeken, maar ik denk dat het weinig opleverd.


za feb 16, 2008 5:34 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Ik heb eens met hem gepraat en hij vertelde me dat hij zich vrijwillig had opgegeven voor de SS, omdat hij altijd had geloofd in de Duitse grondigheid en doeltreffendheid. Toen hij inzag wat er werkelijk gebeurde, was het al te laat voor hem. Hij kon niet weg en kon ook niets zeggen, anders liep hij gevaar aan het Russische front terecht te komen of onmiddellijk te worden geëlimineerd.
Hij zal er dan niet via het front met een traceerbare Verwundetenabzeichen terecht zijn gekomen?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


za feb 16, 2008 5:49 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group