Het is nu do apr 18, 2024 8:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Concentratiekamp dat is gevonden door Easy Company 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, een daad die op oorlogsmisdaad lijkt of daarvoor door zou kunnen gaan wordt niet zo eenvoudig toegegeven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 15, 2008 4:14 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Doet mij inderdaad denken aan al die Leibstandarte veteranen die geen oorlogsmisdaden hebben gezien in de Ardennen, er niet aan hebben meegedaan of die beweren dat er geen misdaden waren.


di jul 15, 2008 4:51 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ontkenning is maar al te menselijk. :mrgreen:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 15, 2008 5:04 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Even ter ondersteuning van het verhaal van de zoon van Webster. In het boek Band of brothers staat de situatie anders dan in de serie. In het boek is Webster namelijk helemaal niet aanwezig bij de executie. In het boek staat het als volgt:
Spiers hoorde van de lokale bevolking dat er iemand in de bergen woonde die hoofd van een kamp was geweest. Spiers was ervan overtuigd dat ze de waarheid spraken en gaf sergeant Linch samen met Moone, Liebgott en Sisk de opdracht om hem te zoeken en uit de weg te ruimen. Moone had hier problemen mee omdat hij vond dat Spiers dit niet kon beslissen. Bij het huis van de man ondervroeg Liebgott hem een half uur en verklaarde toen dat dit de man was die ze zochten. Liebgott schoot 2 keer op hem waarop de man wegrende. Hierop gat Lynch moone de opdracht hem neer te schieten. Moon weigerde en zei dat hij zelf moest schieten dat de oorlog voorbij was. Hierop schoot Skinny Sisk de man dood.

Nou weten we natuurlijk nooit zeker of dit de waarheid is zoals het echt gebeurd is maar ik wil dit maar even zeggen om aan te geven dat er hier ook al een verschil is tussen de versie van het boek en de versie van de film. Een verklaring hiervoor is denk ik dat er maar een aantal mensen in de film mee kunnen doen om het niet te ingewikkeld te maken. Mannen als Moone zaten niet in de film maar ze wilden toch deze situatie dus is Webster erbij geplaatst.
Er zullen dus wel dergelijke executies geweest zijn maar door wie en op wie zal waarschijnlijk nooit meer helemaal duidelijk worden.


di jul 15, 2008 11:23 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
De volgende dag kregen ze daarbij hulp van de 101st Airborne Division. In de serie waren daar volgens mij ook mannen van Easy-Company bij betrokken, maar of dit in werkelijk ook zo is, is dan maar de vraag. John, kun jij hier misschien meer over vertellen?



Inderdaad zijn er mannen van Easy in een kamp bij Landsberg (en of Kauvering) geweest. Maar aan de bevrijding hebben ze niet meegeholpen. Wel hebben ze inderdaad de verschrikkingen van het Nazi-systeem mogen aanschouwen....


vr jul 25, 2008 7:19 pm
RainbowRob
Bericht 
Ik las in het boek van Don Malarky dat hij dit ook een fout vind in Band of Brothers. Hij heeft aan meerdere van zijn vrienden gevraagd maar niemand kan zich herinneren deelgenomen te hebben aan een dergelijke bevrijding.


ma jul 28, 2008 8:57 am
John S.
Bericht 
Rainbowbob:

Citaat:
Ik las in het boek van Don Malarky dat hij dit ook een fout vind in Band of Brothers. Hij heeft aan meerdere van zijn vrienden gevraagd maar niemand kan zich herinneren deelgenomen te hebben aan een dergelijke bevrijding.


Inderdaad.
Ik zal 's in het boek van Wild Bill en Babe kijken of zij er iets zinnigs over kunnen zeggen..


ma jul 28, 2008 9:55 am
Grebbeberg.nl
Bericht 
Er zal wel Litzberg zijn bedoeld.


zo sep 07, 2008 3:26 pm
RainbowRob
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:
Er zal wel Litzberg zijn bedoeld.


Verklaar je nader...


zo sep 07, 2008 7:47 pm
John S.
Bericht 
Ik ben in het bezit van de 'bigrafieën van Guarnere, Heffron, Webster, Malarkey en Winters.

Ik zal op zoek gaan naar hún ervaringen.

Webster spreekt over Dachau. Ik moet even verder zoeken naar meer info in zijn boek.
Malarkey was er in Duitsland niet bij ivm een verwonding. Hij kwam pas weer in Oostenrijk bij Easy terug.
Wild Bill was er natuurlijk niet bij in Duitsland.
Heffron heeft het over een kamp in de buurt van Landsberg. Net als Winters, dat het heeft over Landsberg en Buchloe.


zo sep 07, 2008 7:54 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Grebbeberg.nl schreef:
Er zal wel Litzberg zijn bedoeld.


Verklaar je nader...


Ja, inderdaad. Waar komt deze naam vandaan. Ik ken deze naam niet hoewel ik vaak (o.a.) over deze materie heb gesproken met veteranen en ik heel wat leeswerk-en studie verricht heb.
Hij is nog nooit genoemd door één van de betrokkenen, maar misschien heeft Allert geheime bronnen :wink:


zo sep 07, 2008 8:04 pm
RainbowRob
Bericht 
Malark schrijft in zijn boek dat hij er later nog regelmatig over gesproken heeft met andere veteranen maar dat niemand zich dit kamp kan herinneren. Maarja aan de andere kant in het boek van zowel Webster als Winters staat landsberg. Maar ik ben benieuwd naar Litzberg.


zo sep 07, 2008 10:24 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Oh, ik zie dat ik postte op een verkeerd moment. Zag dat er al Landsberg was gesuggereerd.

Ik ging gewoon speculatief verder met de naam [Leedsberg] die op de eerste pagina was gebracht door de veteraan. Excuus voor de verwarring. Ik moet me met dit soort materie niet bemoeien, niet mijn tak van sport en jullie hebben die 101 airborne zaken veel parater dan ik.


ma sep 08, 2008 1:12 am
sky
Bericht 
FIWI schreef:
OK, hier het antwoord van Clancy Lyall, E Co :

HI FILIP THE LAST CAMP WE WERE IN WAS MULEHOUSEN AND I THINK THE 12TH ARMORED WAS FIRST

Dan de vraag of er geen kamp was dat zij zelf hebben bevrijd :

YES LEEDSBERG



tja is al weer een oud tpic maar toch. kan dat hele kamp niet vinden op het www. alleen Langenstein-Zwieberge ? weet iemand meer?


vr okt 31, 2008 4:33 pm
tessaor
Bericht 
ook ik ben op zoek naar informatie van dit kamp.

ik kan alleen informatie vinden over de gevangenis van landsberg,
waar hitler begon aan zijn boek 'mein kampf'.

deze zomer wil ik een bezoek brengen aan dachau,
en landsberg ligt daar een uurtje vandaan.
weet iemand of er in landsberg uberhaupt iets te zien is?
was daar wel een kamp zoals het lijkt in de serie 'band of brothers'
of alleen de gevangenis?

groeten tessa


wo jul 15, 2009 2:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group