Het is nu do maart 28, 2024 11:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
'Kasteeltje kapot meppen' 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 'Kasteeltje kapot meppen'
Vandaag heb ik mijn opa gesproken en die vertelde mij iets interessants over zijn hoogleraar 50 jaar terug. Deze Joodse hoogleraar was in 1942 opgepakt door de nazi's en naar een concentratiekamp in Polen gedeporteerd (welke wist me opa niet meer) . Kort samengevat; deze man had iets bijzonders meegemaakt na zijn bevrijding door de Russen. Hij en en vele andere werden in vrachtwagens gestopt en naar een kasteel in de buurt gebracht. Dit kasteel was voor de komst van het Rode Leger door een nazi bewoond en stond vol met luxe artikelen. Eenmaal aangekomen kregen ze allerlei gereedschap tot hun beschikking en hadden de opdracht om in 3 dagen dat hele kasteel met de grond gelijk te maken. Eerst twijfelde de man in kwestie (aangezien hij een liefhebber van cultuur was) maar tenslotte deed hij toch mee. Na die 3 dagen is er weinig overgebleven van dat kasteel (figuurlijk dan). Toen de Russen terugkwamen moesten de kampoverlevenden erover praten en geloof het of niet iedereen voelde zich toen pas echt bevrijd.

Nu vroeg ik me af; was zoiets gebruikelijk bij kampbevrijdingen?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za dec 06, 2008 11:32 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group