Het is nu do apr 18, 2024 3:30 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
SS sonderlager Sobibór 
Auteur Bericht
baroen
Bericht SS sonderlager Sobibór
In 2007 bracht ik een bezoek aan Sobibór, althans de plek waar het vernietigingskamp lag. Het is een vreemd gevoel om op de plaats rond te lopen waar tienduizenden (joodse) Nederlanders en honderdduizenden andere medemensen zijn vermoord. Ook al staat er van "de hel" niks meer overeind je kunt toch een hoop dingen herkennen. De woning waar Stangl en Reichleitner woonden staat er nog en wordt bewoond, de "Rampe" ofwel het uitstapperron inclusief de rails zijn er nog en worden gebruikt. Voor treinen met houtwagons wel te verstaan. En het meest luguber, als je een beetje zoekt tussen het onkruid vind je bewijs van de gruwel die hier plaats had.
Ik heb enkele foto's :
Afbeelding Foto van de gereconstrueerde "himmelfahrstrasse". Hiet staan vele herdenkingsstenen, ook vele uit Nederland.

Afbeelding

Afbeelding
Het indrukwekkende beeld van moeder en kind. Zeer aangrijpend , zo sterk beeldt het de verschrikking uit.

Afbeelding
Het stationsgebied. Het station is niet meer in gebruik maar lijkt hedentendage een woning. Links begon het kamp met het perron.

Afbeelding
Origineel (straf)bunkertje in het kampgebied, nu in gebruik als opslag.

Afbeelding
De plaats waar de vermoorden werden begraven en later gecremeerd. De asbult.


vr feb 13, 2009 1:14 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Bedankt voor het tonen van de foto's. Bezocht je, als ik dat vragen mag, deze kampen met een speciale reden of enkel vanuit historische belangstelling?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo feb 15, 2009 3:38 pm
Profiel WWW
baroen
Bericht 
Hallo Kevin,

Ik had geen andere reden dan historische belangstelling. Al vanaf mijn jeugd ben ik gefascineerd (misschien een wat rare term in dit verband) door dit absolute kwaad. Als je er dan zoveel en diepgaand over gelezen hebt, wil je die onheilsplekken ook wel zien. Dat is nog weer een andere dimensie.

Helaas heb ik niet alle foto's digitaal genomen en geen mogelijkheid om de rest snel te digitaliseren. En ik heb vooral op video vastgelegd. Maar goed, ik zal binnenkort nog wat foto's van andere kampen plaatsen.


zo feb 15, 2009 11:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group