Het is nu do maart 28, 2024 10:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Wapens... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Wapens...
Ik heb hier helemaal geen verstand van, zag zelfs nog nooit een reenactment evenement, vandaar.

Mag je als reenactor als "Duitse officier" met een replica van een Luger rondlopen. Zo ja, wat zijn de regels over aanschaf, registratie, bewaren, uitstallen en gebruik? Wat zegt de wetgever hierover?

alvast bedankt,
Timo


do okt 21, 2004 5:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens de wet mag dit geheel niet zonder vergunning (in Nederland tenminste) De wapenwet sluit namelijk ook wapens uit die gelijken op het echte, dus ook replica's.
Het dragen van wapens of gelijkende replica's is per definitie verboden zonder een verlof/vergunning dat daar toestemming voor geeft. Allen voor verzamelen zijn onklaar gemaakte grendelgeweren toegestaan. Pistolen ook als verzamelobject niet, ook niet onklaar gemaakt (alleen mogelijk indien het pistool overlangs is doorgezaagd en op een display bord is bevestigd)
De meeste Reenactment verenigingen hebben echter de nodige vergunningen voor display tijdens evenementen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2004 6:51 pm
Profiel WWW
Rick
Bericht 
In Nederland heb je de Plaatselijke Politie Vordering die je bij het gemeentehuis/politie bureau kan halen hier staat precies in welke regels er van toepassing zijn voor wapens.
De politie wil je over het algemeen graag helpen met verstrekken van informatie.

Rick


do okt 21, 2004 7:04 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee, in de APV staat niets over wapens. Dit is een grote misvatting.
In Nederland geld de Wet Wapens en munitie. Mijn ervaring is dat de meeste politieagenten onvoldoende op de hoogte zijn van deze wet sinds die in de jaren 90 veranderd is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2004 7:15 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Met andere woorden, als ik een replica wapen "aan de muur wil hangen" moet ik een wapenvergunning hebben???


do okt 21, 2004 7:18 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad, in Nederland is zelfs het bezit van een replica (1:1) pistool bij wet verboden zonder vergunning. Vandaar dat je dergelijke replica's dus wel in ene land als Frankrijk kan kopen, maar niet in Nederland.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2004 7:36 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Nu heb ik geen idee wat je voor een wapenvergunning moet doen. Iemand een idee/ervaring? Kijken ze puur naar je goede gedrag of moet je b.v. aantonen dat je kunt schieten. Dat eerste lijkt mij nl. logisch (geen strafblad e.d.) dat laatse voor een replica onzinnig.


do okt 21, 2004 7:39 pm
David
Bericht 
Geen antwoord op de vraag van Gustav, maar toch wilde ik dit even kwijt.

Toen ik een jaar of 15/16 was had ik een leuke verzameling Amerikaans materiaal verzameld. Was toen voornamelijk bezig met Amerikaans ttv "Bastogne". Had meerdere uniformen, waaronder een M42 jumpsuit en M43 reenforced para-uniform. Mede door mijn vader had ik een originele (werkende) M-1 Karabijn, Garand en Mauser K-98 in mijn bezit. Enkel en alleen voor het verzamelen en ze zaten stevig vast achter slot en grendel.
Mijn vader en moeder waren een keer op vakantie en ik logeerde toen bij mijn buren. Niks aan het handje zou je zeggen...

Totdat ik op een dag uit de les werd geroepen met het gegeven dat er politie had gebeld. Ten tijde dat ik op school zat was ons huisalarm afgegaan en had de buurvrouw nietsvermoedend opengedaan voor de gealarmeerde politie. Deze ijverige ambtenaar stond erop om het hele huis te inspecteren op zoek naar mogelijke inbrekers. Hij kwam hierbij in de kelder aan en vond deze wapens...Die we een keer hadden vergeten op te bergen.
Het alarm was om niets afgegaan maar hierdoor wist wel het hele korps van Noord-Holland dat er stront aan de knikker was. Toen ik eenmaal uit school was gefietst (14 km) stond er 4 man politie en 4 man technische recherche op de stoep...
Het hele huis werd doorzocht naar verboden wapens e.d, zelfs tot aan de ondergoedlade van mijn moeder. Ik en m'n vader konden hoog en laag vertellen dat het om een hobby ging, en niet meer, maar er was geen houden aan!

2 jaar voorwaardelijk en een boet van 2000.- Gulden was het deel van m'n vader (ik was minderjarig).

Regel 1; zolang je geen vergunning heb, niet hieraan beginnen!!!!


vr okt 22, 2004 12:11 am
Harro
Bericht 
Ik wil helemaal nergens aan beginnen voor ik vergunningen heb. Ik heb geen strafblad en dat wil ik graag zo houden. Juist daarom wil ik weten aan welke voorwaarden ik moet voldoen om een replica in huis te mogen hebben.


vr okt 22, 2004 1:25 am
Philip,ABRG
Bericht 
Oeps was een dure alarm opvolging, het feit dat het werkende wapens waren heeft natuurlijk hard meegeteld

Het zit anders wel vreemd in elkaar de Wet Wapens en Munitie, je mag geen pistool *niet werkend* hebben voor je verzameling, lichtkogelpistool mag wel weer, maar als je lid bent van een reenacement groep mag je wel een wapen hebben wat blanks afvuurt, lekker zeg,net of de mevrouw bij de bank een verschil kan zien, nee wat dat betreft is het behoorlijk scheef


vr okt 22, 2004 4:38 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ho Philip, ook dat klopt niet helemaal. Maar dat maakt niet uit.
Als Reenactment groep staat een dergelijk wapen nl geheel geregistreerd.

Voor verzamelaars is er een zogenaamde verzamelaars of museum verguning. Je moet dan aantonen dat je een belangrijke historische verzameling bezit. Dit is heel moeilijk overigens als je geen museum hebt.

De wet is inderdaad heel krom, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk. Men wil uiteraard voorkomen dat mensen zomaar wapens in huis nemen. Ook mag je zondermeer volgens de wet onklaar gemaakte grendelwapens in huis hebben, maar geen repeterende en pistolen/revolvers. Onder verzamelen staat overigens een groot deel van de huidige wetgeving voor wat betreft de nuttige regels, opgesomt en deels uitgelegd.

Er zit nog steeds veel onduidelijkheid in de wetgeving en heel veel rare logica. Een Garand is bijvoorbeeld net zo makkelijk onklaar te maken als ieder ander grendelwapen. Dit geld ook voor automatische wapens, maar die mag je weer niet in bezit hebben. Eigenlijk zou je een wetgeving moeten hebben die wat tussen de Nederlandse en huidige Belgische inhangt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 22, 2004 8:10 am
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Klopt Wilco ik weet dat een re-groep een vergunning heeft en geregistreed staat, maar het blijft natuulrijk krom, want dan is het opeens wel mogelijk en hoeft je niet aan te tonen dat je het uit historisch overzicht doet, want de goede daar gelaten, er zitten ook mensen bij het doen omdat ze dan met een wapen kunnen pronken, en daar zou men ook eens wat beter moeten gaan kijken, maar leer mij de mannen van BZ wetten kennen.


vr okt 22, 2004 4:37 pm
Bart Geraerts
Bericht 
en wat als het nu om namaak wapens gaat (hout, plastic etc) die gelijken op het origineel, heb ja daar een vergunning voor nodig? dacht het toch niet eh :P dat zou pas erg krom zijn :) een houten geweertje waar zelfs de trekker niet van kan overgehaald worden, daar heb je dan een vergunning voor nodig :lol:


vr okt 22, 2004 6:40 pm
Harro
Bericht 
Toch wel Bart.

Dus even samengevat: om een replica van een pistool in huis te mogen halen moet ik een wapenvergunning hebben. Heb ik het dan goed?


vr okt 22, 2004 6:44 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ook die zijn hier in Nederland niet toegestaan. Omdat het lijkt op een echt wapen kan het namelijk worden gebruikt bij bankovervallen enz. Er zit in de Nederlandse wetgeving zelfs een lijst (die wordt ieder jaar geupdate) met merken van speelgoed en replica pistolen, geweren en dergelijke die hier niet verkocht mogen worden.
Ja Bart de wet in Nederland is heel erg krom.
Philip je hebt volkomen gelijk het zit allemaal heel vreemd in elkaar. En als je echt een wapenvergunning wil hebben (dus geen verzamelvergunning) dan moet je jaren studeren om al je papiertjes te halen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 22, 2004 6:46 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group