Het is nu di apr 16, 2024 10:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Captain E.M. Wyss 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Captain E.M. Wyss
Via MSN heb ik gisterenavond nog een gesprek gehad met collega Jeroen Niels.

Hij wilde iets weten over Captain E.M. Wyss van de South Staffordshire, en dan met name m.b.t. zijn rol tijdens de Slag om Arnhem.

Volgens Jeroen is deze man destijds, dus voor een actie tijdens de Slag om Arnhem, voorgedragen voor een Victoria Cross, die echter niet gehonoreerd werd. Uiteindelijk werd Captain E.M. Wyss 'slechts' beloond met Mentioned in Dispatches.

Wie weet meer over deze Captain E.M. Wyss, om welke actie het gaat, waarom en door wie hij werd voorgedragen voor een VC, en waarom en door wie deze uiteindelijk niet werd toegekend ?


vr dec 10, 2004 8:14 am
Philip,ABRG
Bericht 
8)


vr dec 10, 2004 7:53 pm
Hans
Bericht 
Maar voor de rest is hier helemaal niets van bekend Philip ? Ook niet bij de doorgewinterde 'Arnhem-kenners' ? Hoe zouden we hier iets meer over te weten kunnen komen ? Misschien bij het Britse Mnisterie van Defensie, Victoria Cross Association, of...... ?


vr dec 10, 2004 9:09 pm
Hans
Bericht 
Voor degenen die op de hoogte willen blijven van eventuele informatie m.b.t. dit onderwerp, kunnen ook terecht op het forum van het Victoria Cross. Zie hiervoor de volgende link : http://www.victoriacross.net/forum_topi ... 0&tid=1499


vr dec 10, 2004 9:22 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Wat duidelijk is dat zijn voordragen voor een VC ten grondslag ligt aan zijn acties in de vroege ochtend van 19 Sept. Op dat moment proberen het 2nd Battalion The South Staffordshire Regt. een laatste aanval ter hoogte van het gebied St. Elisabeth Gasthuis - Gemeente Museum op de Utrechtsestraat (Bovenover) te Arnhem. Hij sterft bij de gevechten rond het museum.

Weet iemand te vertellen hoe zo’n voordracht voor een VC in zijn werk ging. Als er inderdaad zo’n voordracht is gemaakt, wat neem ik aan toch schriftelijk gebeurd, is die dan nergens meer te vinden? De citaties van personen die wél een VC ontvangen hebben kun je ook opvragen.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


vr dec 10, 2004 10:21 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
De voordracht moet in ieder geval gedaan zijn door een officier, misschien zijn compagnie commandant Major Philip, dit zou te lezen moeten zijn op de voordracht.
waar en of die voordrachten bewaard zijn gebleven weet ik niet, het MOD, geeft die info niet, geeft alleen info aan familie, en de VC Assc zal niets hebben denk ik want hij heeft geen VC gekregen, en zullen hun dus ook niets in hun files hebbenen als ik het goed heb staat in de MiD niet waarvoor hij is uitgereikt, degene die navraag heeft gedaan over Capt Wyss bij ons op de site, is een nederlander, die in ik dacht oosterijk leeft, en ik dacht ook dat hij contact had of heeft met familie van Wyss
Andere voordrachten zijn gepubliseerd in ik dacht De london Times, maar dat schijnt heel moelijk na te speuren zijn.

in de 2 boeken mbt tot Arnhem/para onderscheidingen staat ook niets speciaals hierover


vr dec 10, 2004 11:52 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Nog even alle correspondentie betreffende medals nageken in 1995 heb ik naar het Mod geschreven antwoordt terug:
Unfortunately there is no consolidated list, the problem is greatly compilcated by late awards to people who were captured at Arnhem

wordt door verwezen naar het PRO

Hackett schreef mij dat hij in het St Elisabeth hospital een lijst op had gemaakt en heeft de lijst meegegeven aan Lathbury, en nu komt het mooiste:

When I myself escaped out of occupied Holland and made my way home, one of my earliest actions was to follow up there reccomentdations, I was told NONE of these had been forwarded because, as it was put to me #they were submittted on the wrong form#

Hij moest opnieuw een lijst maken, maar er waren inmiddels al wat weken verstreken, maar hij heeft zoveel mogelijk geprobeerd om de namen van de eerste lijst op te schrijven


za dec 11, 2004 12:08 am
Hans
Bericht 
Alle voordrachten worden van oudsher gepubliceerd in the London Gazette, en om in aanmerking te komen voor een VC moesten er minimaal 3 getuigen zijn van de heroïsche actie.


za dec 11, 2004 9:49 am
Philip,ABRG
Bericht 
inderdaad foutje van mij London Gazette,deze staan op internet, maar het schijnt heel moeilijk te zoeken zijn, kan niet specifiek gericht op Arnhem zoeken, werd mij verteld.


za dec 11, 2004 11:36 am
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Heb net eens even in de on-line archieven van de London Gazette gekeken. Helaas is er géén voordracht van Ernest Wyss te vinden (wel die van de andere 5 VC´s ontvangers overigens). Het enige wat van Wyss te vinden is, is het feit op 20 September 1945 een bericht is uitgegaan waarin hij samen met een hoop andere mannen de MiD heeft ontvangen.

Mijn stelling is nu, je kwam alleen op de voorpagina van de London Gazette als je ook daadwerkelijk in door de strenge procedure was heen gekomen en je ook daadwerkelijk een VC kreeg. Dus, de voordrachten weren alleen afgedrukt als men ook daadwerkelijk de VC kreeg toegewezen.

Er staat ook altijd een kopje boven de voordracht die luidt als volgt:
“The KING has been graciously pleased to approve (the posthumous) award of the VICTORIA CROSS to: --
[Army Number, Name, Unit]
[Citation……………………].”

Hieruit valt te lezen dat er dan ook daadwerkelijk een VC is toegekend (al dan niet postuum). Dit is dus bij Wyss nooit gebeurd. M.a.w., ik denk dat Wyss nooit in de Gazette heeft gestaan in verband met zijn voordracht voor en Victoria Cross.
Zijn er nog andere instanties die misschien wel de juiste papieren hebben, London Archive?

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


za dec 11, 2004 3:36 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Jeroen, zover ik weet kom je alleen in the London Gazette te staan indien je een VC hebt ontvangen, en niet wanneer je 'slechts' bent voorgedragen.

Je kunt nog contact opnemen met de Victoria Cross & George Cross Association, misschien dat zij hier iets meer weten, en kunnen ze je misschien ook vertellen waarom het VC niet werd toegekend. Het adres is :

The Victoria Cross and George Cross Association
Horse Guards
to Mrs. Didy Grahame MVO, secretary
Whitehall
London SW1A 2AX
England


za dec 11, 2004 8:49 pm
Hans
Bericht 
O ja Jeroen, ik heb nog twee connecties die je misschien kunt benaderen :

Ministry of Defence
Zone A, First Floor
to Mr. R.T. Coney, Defence Services Secretary (Secretariat) 1
St. George's Court
2-12 Bloomsbury Way
London WC1A 2SH
England

Veterans Agency
to Mr. Derek Montgomery
Norcross, Blackpool
Lancashire
England, FY5 3WP
email : help@veteransagency.mod.uk
internet : www.veteransagency.mod.uk


za dec 11, 2004 8:58 pm
Hans
Bericht 
Ik weet niet of jullie zo af en toe zelf eens kijken op het VC-forum, maar er zijn ondertussen al wat antwoorden gegeven op mijn vraag. Voor alle duidelijkheid, de link van deze VC-site is dus : http://www.victoriacross.net/forum_topi ... 0&tid=1499


wo dec 22, 2004 10:27 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group