Het is nu do maart 28, 2024 6:25 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
De verdediging van Hartenstein tijdens Slag om Arnhem 
Auteur Bericht
Danny Wennekes
Bericht De verdediging van Hartenstein tijdens Slag om Arnhem
Ladies en Gentlemen,

Aangaande de Slag om Arnhem heb ik een tweetal vragen die me al een tijdje bezighouden :

Weet er iemand hoe de verdediging in de directe omgeving van Hartenstein eruitzag gedurende de laatste dagen van de slag ? Tijdens het lezen loop ik regelmatig aan tegen de verwijzingen naar de schuttersputjes op het terrein van Hartenstein. Heeft er iemand een (lucht-)foto, schets, afbeelding van de lokaties van deze putjes ? Het gaat specifiek over de lokaties / opstellingen op het terrein van Hartenstein zelf.

Tenslotte ben ik benieuwd welke ingang er tijdens de slag werd gebruikt... gingen bezoekers van het HQ via de kant van de Utrechtseweg naar binnen, of juist via de ingang van het huidge AB museum ?

Jullie reacties worden zeer op prijs gesteld.


wo jun 08, 2005 1:37 pm
Philip,ABRG
Bericht 
de huidige ingang, de voorkant was te link, op de luchtfotos zijn hoofdzakelijk de putten te zien op de tennisbaan, de REMe zat daar vlakbij ingegraven, meer naar Klein hartenstein zat het 4de Bde HQ, en het artillery HQ, maar kan niet precies zeggen waar.


do jun 09, 2005 1:00 am
Danny Wennekes
Bericht 
Philip, thanks !!

gezien het feit dat de huidige ingang te link was, waar gingen ze dan naar binnen en naar buiten ? De officieren en diverse anderen die aan en afliepen moeten ergens naar binnen zijn gegaan.


do jun 09, 2005 5:45 pm
IA002
Bericht 
achter zijde (= huidige ingang museum), maar was er niet ook een ingang die gelijk naar de kelder ging.... waar ze de jeep door naar binnen hebben gehaald die nu in de de kelder staat... ), Misschien moet je het museum even mailen en laat het ons dan ook even weten...

De verdediging van Hartenstein zelf lag eigelijk buiten het terrein van Hartenstein, denk b.v. aan de posities van B-Sqn Gp's,Het verhaal van Toler is daar een goed voorbeeld van. In de tuin van Hartenstein zat eigelijk niet veel meer dan de staf en de daar aan verbonden mensen zoals I Section, HQ Royal Arillery, Phantom, de diverse andere Signal detachementen die plaatselijk werden beschermd door voornamelijk Defence Platoon en GP's. In het PRO heb ik enkele jaren geleden wel een kaart gevonden met de verschillende posities van de signal eenheden (Brits, Pools, Phamtom etc). Echt tot gevechten in de tuin van Hartenstein zelf is het niet gekomen, daarvoor zorgde de omliggende eenheden zo als o.a. 1 Border.


do jun 09, 2005 9:45 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Pietje,

Ik heb aangenomen dat de trenches in de tuin onderdeel vormde van de beveiliging. Uit jouw reactie, die me heel logisch voorkomt, blijkt dat ik m'n vraag verkeerd heb gesteld. Ik heb ten onrechte verondersteld dat het bij de verdediging hoorde.

Ik ben dus geïnteresseerd in de lokaties van die staff eenheden / mensen, die hun kuiltje vlak bij de ingang hadden. Zij, en de bezoekers hadden vaan last van de snipers die het met name de bezoekers heel lastig maakten om heelhuids binnen en/of buiten te komen. Ik probeer me een beeld te vormen van de situatie tussen het HQ, de bezoekers van het HQ, de gasten de tuin en de duitse scherpschutters.

Ik zal het museum mailen en laat jullie weten hoe dit zit. Mocht er nog iemand licht op mijn "probleempje" kunnen schijnen, dan hou ik me aanbevolen.

Alvast bedankt voor de reacties!


do jun 09, 2005 10:04 pm
IA002
Bericht 
De mensen in de tuin van Hartensten waren eigelijk de laatste verdediging... mochten de Duitsers doorbreken, een enkele sniper wist door te dringen tot dicht bij het park, echter kwamen ze niet in het park zelf.
Ik zelf ben ook zeer lang bezig geweest met dezelfde vraag: waar zat precies wie in de tuin, maar dat is enorm moeilijk daar de verschillende lui zich steeds verplaatste of op patrouille gingen.


do jun 09, 2005 10:40 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Danny laat even weten of het museum iets terug koppelt :lol:


ma jun 13, 2005 9:36 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Philip.

vanwaar de smiley ? Weet jij iets meer dan ik weet :oops:


ma jun 13, 2005 9:41 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Nee maar ik ben benieuwd, naar wie je het mailtje hebt gestuurd en of je uberhaupt antwoord krijgt op je vraag, verder kan in er niet over uitwijden, vandaar


ma jun 13, 2005 9:42 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Hehehe...ik had zoiets al verwacht.

Mijn ervaringen zijn dat ze hmmm..hoe zeg ik dit netjes...niet echt snel zijn met reageren, als er al een reactie komt. De reacties die komen, komen meestal niet veel verder dan een "succes met zoeken" achtig iets :D

Ik heb deze keer Berry direct gemaild...ben benieuwd.


ma jun 13, 2005 10:06 pm
Philip,ABRG
Bericht 
A oke Berry an zou het geen probleem moeten zijn


ma jun 13, 2005 10:23 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Citaat:
Mijn ervaringen zijn dat ze hmmm..hoe zeg ik dit netjes...niet echt snel zijn met reageren, als er al een reactie komt. De reacties die komen, komen meestal niet veel verder dan een "succes met zoeken" achtig iets


Kijk even in je mailbox...... :wink:

Philip,ABRG schreef:
A oke Berry an zou het geen probleem moeten zijn


Nou, dat weet ik zo net nog niet hoor.......! (Beste vent hoor, daar niet van) :wink:

En de APTC jongens, maar daar weet Philip vast wel iets zinnigs over te zeggen.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


di jun 14, 2005 8:22 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Is effe afwachten Jeroen


di jun 14, 2005 8:43 pm
Danny Wennekes
Bericht 
APTC jongens ? Who are the APTC jongens ?


@Jeroen,

Ik heb je email ontvangen. Ik heb je meteen een antwoord gestuurd.

Bedankt !!


di jun 14, 2005 9:57 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Ok Danny, ik zal morgen je post is doorlezen. Kan er nu namelijk niet bij.

APTC = Army Physical Training Corps.

Zij waren een soort van persoonlijke bodyguards/lijfwachten van de divisie staf, zoals Urquhart, McKenzie etc....

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


di jun 14, 2005 10:03 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group