Het is nu wo apr 24, 2024 3:18 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Duitse kikvorsmannen beschadigen waalbrug te Nijmegen 
Auteur Bericht
Frank
Bericht Duitse kikvorsmannen beschadigen waalbrug te Nijmegen
Heren,

Wie kan mij wat meer info geven over de beschadiging die door Duitse kikvorsmannen is aangebracht in de nacht van 28 op 29 september bij de Waalbrug in Nijmegen ?

Ik kwam dit namelijk tegen omdat de Irene Brigade hierop bevel kreeg tot extra patrouilles en waakzaamheid bij haar bewaking van de Maasbrug bij Grave

Wie heeft wat achtergrond info van deze kennelijk mislukte actie, waarvan ik het bestaan niet wist ?


ma sep 13, 2004 8:15 pm
Hans
Bericht 
Nou Frank, ik wil wel eens proberen wat te vinden, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik hier nog nooit iets over heb gehoord of gelezen.

Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt ?


ma sep 13, 2004 8:22 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is wat ik heb kunnen vinden:

... Toch scoorde de Luftwaffe op 28 september. In de spoorbrug werden toen twee gaten geslagen. Ook de verkeersbrug werd geraakt, zij minder ernstig.

Méér succes oogsten kikvorsmannen in de nacht van 28 op 29 september. Deze Duitsers waren met torpedovormige tijdbommen de Waal afgezwommen. Ze slaagden erin enige ervan bij de bruggen te plaatsen en te laten ontploffen. Daarbij stortte de middelste boog van de spoorbrug in de Waal. Verder ontstond in de brugdek van de grote Waalbrug een gat van ongeveer 25 meter. Maar pioniers wisten dit gat al vlug te repareren. Bovendien was al op vrijdagavond een aanvullende schipbrug afgebouwd, die tussen de twee vaste bruggen in lag. Door schade en schande wijs geworden, besloten de Britten hun kwetsbare rivierovergangen extra te beschermen. Voortaan tastten zoeklichten 's nachts de Waal af en wezen lopen van langs de oevers ingegraven anti-tankkanonnen dreigend naar de rivierstroom. Elk verdacht object dat voorbij dreef, zou onder vuur worden genomen. Op de rivier tussen de verkeers- en spoorbrug in patrouilleerde 's nachts een DUKW met brandende hoofdverlichting. Ook werd stroomopwaarts over de volle breedte en diepte van de Waal een serie netversperringen aangebracht.


Bron: Ooievaar brengt Zondvloed, de onderwaterzetting van de Betuwe

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma sep 13, 2004 8:39 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
Even een kwikkie.
Ik heb dit in meerdere boeken staan, maar "Als sterren van de hemel" had ik het eerste te pakken.

12 Kampfschwimmer zijn in de nacht van 28 op 29 september bij Emmerich de Rijn ingegaan met explosieven. Met de stroom mee bereiken ze Nijmegen. Ze plaatsen explosieven bij de verkeersbrug maar de explosie richt weinig schade aan. Bij de spoorbrug hebben ze meer succes, de kleine middenboog kiepte van zijn pijler de rivier in. De schwimmers lieten zich verder drijven, maar kwamen te vroeg aan land en raakten in een vuurgevecht met verkenners (41 Recce) van 50 Inf Division (Northumbrian) bij Oosterhout en bij Deest met Nederlandse binnenlandse strijdkrachten. Er worden er 10 gevangen genomen. 2 ontsnappen, Heinz Brettschneider en Bosun Jager, beiden krijgen het Duitse Kruis.


ma sep 13, 2004 8:42 pm
Roel Kerkhoff
Bericht 
De actie van de kikvorsmannen was allerminst mislukt en wordt in verschillende publicaties genoemd. Ik vernam van deze actie voor het eerst in het boek ' September 1944- Operatie Market Garden' van Korthals et al.

Pagina 103:
"Ook proberen de Duisters het (opblazen van de bruggen, red.) via het water met afdrijvende mijnen, motortorpedoboten, kikvorsmannen en later met hun Biber-eenmansduikboten. Juist als de Britten de bewaking van de Amerikanen hebben overgenomen, op de late avond van 28 september, slaagt een twaalftal kikvorsmannen erin, de Waal afzwemmend, explosieven te bevestigen tegen de pijlers van de beide bruggen. Omstreeks 04.00 uur de volgende morgen komen deze ladingen tot ontploffing. De middelste boog van de spoorbrug stort in het water."

Meer informatie uit 'Het Manneneiland' van Hen Bollen en Herman Janssen (pagina 65-66). Er waren twee groepen, een van 8 man voor de verkeersbrug en een van 4 man voor de spoorbrug. Elke met 3 ton dynamiet (2x 1,5 ton mijnen), aan elkaar gebonden met een koord van 15 meter.
De groep die de spoorbrug moest opblazen ging als eerste te water, onder leiding van Funkmaat Heinz Brettschneider. Men zwom met de rivier mee en voor de verkeersbrug ging men onder water. De explosieven worden geplaatst en scherp gesteld door Brettschneider. De kikvorsmannen gaan verder met de stroom in de hoop achter de Duitse linie te komen in de Neder-Betuwe (Ochten).
De tweede groep raakt door de stroming uit koers en worden zo richting de oever van de stad gedreven en ontdekt door een mitrailleurspost die het vuur opent. Door de paniek laten twee kikvorsmannen de mijnen los. Ondanks dit weet men de mijnen weer te pakken en onder water richting de verkeersbrug te gaan. Door de stroming lukt het echter niet de mijnen aan de pijlers te bevestigen. Besloten word om de mijnen dan maar scherp te stellen en te laten zakken op de bodem bij de brug.
Twee kikvorsmannen, waaronder Brettschneider, weten inderdaad de Duitse linies stroomafwaarts te bereiken. De overige tien gaan te vroeg aan land en worden ontdekt door het 43ste Wessex Recce Regiment, welke een kikvorsman weten op te pakken. De andere negen zwemmen naar de overkant, waar ze door Nederlandse verzetsmannen/Binnenlandse Strijdkrachten worden opgepikt.
De mijnen bij de spoorbrug ontploffen en zorgen dat een boog instort. Bij de verkeersbrug ontploft er een en veroorzaakt schade aan het wegdek. De brug zelf blijft overeind.

Operation Market Garden - Then and Now (deel 2, pagina 707) vermeldt grotendeels hetzelfde. Het verschil is dat 43e Wessex Recce Regiment er 6 oppikt en de Binnenlandse krachten er 4 pakt bij Deest.

Aanvulling (Then and Now, deel 2, pagina 706):

- De Kikvorsmannen behoren tot het Marine-Ersatz-Kommando 65 (MEK 65)
- Obermaat Orlowski leidt de groep van 8 man
- De mijnen zijn torpedos van 12ft lang
- Ze gaan te water in Kommerdijk, vijf mijlen stroomopwaarts
- Verder verschil met 'Manneneiland': volgens 'Then and Now' zorgt de stroming dat de torpedo tegen de pijler aanslaat en het geluid dat daardoor wordt geproduceerd wordt meteen een reactie van mitrailleur ontlokt. De stroming maakt goed bevestigen onmogelijk.


ma sep 13, 2004 9:11 pm
Frank
Bericht 
Hartelijk dank heren !!

Zo leren we allemaal weer wat meer....

Mijn bron was:
De geschiedenis van de Koninklijke Nederlandse Brigade Prinses Irene, Departement van defensie, Hoofdkwartier van de generale staf, Krijgsgeschiedkundige afdeling, Bewerkt door: generaal-majoor tit. b.d. V.E Nierstrasz, ’s-Gravenhage 1959


ma sep 13, 2004 10:29 pm
IA002
Bericht 
dat zijn goede boeken van Nierstrasz, ik heb er enkele over mei 40! (maaar wel erg saai geschreven en haast niet doorheen te komen - dat is al een prestatie op zich)


di sep 14, 2004 8:30 am
ErnstJan
Bericht 
canadezen in actie staat er ook in stuk over in.


di sep 14, 2004 11:01 am
IA002
Bericht 
Er zijn overigens wochenschau beelden van (wel in scene gezet natuurlijk!)

KTB Heeresgruppe B 27.9.44 23.30 uur:-

fragt Chef Gen Stab St. OB West bei Ia H Gr. an:- ob die Brücke von Nimwegen nicht durch Heerespionieren gesprengt werden kann. Eine mit dem General d. Pi. vorgenommene Prüfung ergibt, dass dazu soviel Sprengstoff notwendig ist, dass er nich durch eein Kleinboot befördert und an irgendeinen der Brückenpfeiler gebracht werden kann.


di sep 14, 2004 3:05 pm
IA002
Bericht 
30.IX.44
Pi.Lehrtrupp (N) Doorn z.Zt. Utrecht drahtet an Reichsführer SS, Adm.Ndl. usw.:-
"Unternehmen gegen StraBen- und Eisenbahnnbrücke Nijmegen am 29.IX.44 morgens 3.30 Uhr mit 14 MEK-Leuten und 6 To-Minen gestarted. Zur Auslösungszeit der Zünder um 06.00 Uhr wurden von verschiedenen Posten aus Richtung Brücke schwere Detonationen gehört. Um 23.30 Uhr kehrten von den eingesetzten MEk-Leuten 2 Männer an vereinbarten Auffangstelle zurück. Sie gehörten zu gegen Eisenbahnbrücke mit 2 Tos angesetzten MEK Männern und geben fermündlich an, daB sie an der Eisenbahnbrücke ihre Tos angesetzten MEK Gruppe beim Rückmarsch trafen und erfuhren, daB auch diese Gruppe ihre Ladung von 4 Tos am Pfeiler der StraBenbrucke angebracht habe.
Durch zustándige Division konnte bisher nichts genaues ermittelt werden. Sie wird verstärkte Aufklärung betreiben. Eigener Spähtrupp ebenfalls unterwegs...


wo okt 20, 2004 1:50 pm
Frank
Bericht 
interessant pietje !

dank je wel


wo okt 20, 2004 3:07 pm
IA002
Bericht 
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting


en


http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 69810&rd=1


zo nov 21, 2004 9:41 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb overigens net een docu genaamd Krieg am Niederrhein, waar deze actie in voorkomt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo nov 21, 2004 9:57 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
23.9.44
Lagebesprechung bei Ob.d.M. 11.25 Uhr.
Lage 23.9.44
I. Lage Westraum.
Eigene Lage: ....
II. Nordsee, Norwegen, Nordmeer.
..........................
3. Schelderaum:
...Nach Meldung Kommando K-Verbände hat MEK 65 am 21.9. Erkundungseinsätze durchgeführt und Ort und Stärke feindlicher Luftlandung im Raum Arnheim festgestellt. Sprengung feindbesetzter Straßenbrücke bei Bemmel wird durch MEK 65 vorbereitet. (Unternehmen blieb erfolglos....)

------
enige uitleg:- MEK heißt "Marine-Einsatz-Kommando" (Kampfschwimmereinheit, z.B. für Unterwassereinsätze gegen Schiffe, Brücken usw.) Die MEKs unterstanden dem Kommando der Kleinkampf-Verbände (Kommando K-Verbände). Bemmel = natuurlijk Nijmegen...!


zo nov 21, 2004 10:18 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group