Het is nu do maart 28, 2024 2:03 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Jabbeke verwelkomt zijn bevrijders 25/26 april 
Auteur Bericht
Regulus
Bericht Jabbeke verwelkomt zijn bevrijders 25/26 april
Begin dit jaar groeide het idee vanuit de Paintball club en de Jabbeekse Sportraad om een herdenking voor de Tweede Wereldoorlog op stapel te zetten. Later werd ook de cultuurafdeling en cultuurraad hierin betrokken en werd gekeken hoe dit praktisch kon uitgewerkt worden tot een gebeurtenis die in West-Vlaanderen nog nooit heeft plaatsgevonden.

Het objectief was om te zoeken naar een goed evenwicht tussen enerzijds het luik herdenking en herinnering naar de vele slachtoffers van deze oorlog op een waardige manier en anderzijds dit stukje geschiedenis ook terug onder de aandacht te brengen van het groot publiek. Evenwicht die al snel gevonden werd en tot dit programma zou leiden.

Zo gaan de 101e en 82e US Airborne enerzijds en Duitse Wehrmacht anno 1944 anderzijds hun tenten opslaan op het terrein achter de Paint-ball club langs de Varsenareweg, die dat weekend opendeur zal houden.

De re-enactors die dit opzetten komen van de groep Call of Duty - United Soldiers uit Oost-Vlaanderen. Zij namen diverse malen deel aan onder andere het bekende Wings and Wheels in Ursel.

Op vrijdagnamiddag ontvangen ze de Jabbeekse scholen om hen kennis te laten maken met geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Specifiek de zesde leerjaren werden uitgenodigd om kennis te maken met deze donkere periode uit de Jabbeekse geschiedenis, en tevens hen aan te tonen dat de realiteit verre van een consolespelletje was zoals die nu in alle vormen uitkomen over de Tweede Wereldoorlog. Op die manier moet dit event ook een vredesboodschap meegeven aan de plaatselijke jeugd, en het zal hun ook aanmoedigen om met grootouders of overgrootouders eens te praten wat hun ervaringen waren in die tijd.

Er zal ook bijzondere aandacht besteed worden aan de plaatselijke geschiedenis met onder andere het verhaal van de B17 Damn Yankee nabij de Zomerweg die hier op 1 december 1943 crashte en het POW Camp 2224 langs de Stationsstraat en dit met een tentoonstelling in het Amerikaanse kamp.

Op zaterdag 25 april is de site voor het publiek geopend vanaf 11 uur, waarbij men een statische opstelling van de voertuigen en natuurlijk ook de beide kampen kan bezoeken.

Op zaterdagnamiddag vanaf 13.30 uur trekt een unieke Amerikaanse karavaan met voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog zijn spoor door Jabbeke, gekoppeld aan een drietal internationale herdenkingsplechtigheden in de deelgemeenten Jabbeke en Stalhille, in het bijzijn van tal van internationale prominenten, de US Color Guard van de Amerikaanse vliegbasis in Spandahlem, militaire detachementen, Schotse pipers en een aantal internationale veteranen.

De eerste halte voor een plechtigheid is aan het monument van de B17 Damn Yankee langs de Zomerweg, maar de karavaan zal alle Jabbeekse deelgemeenten aandoen op een parcours van niet minder dan 25 km. De tweede halte is het monument voor de burgerlijke slachtoffers te Stalhille en de derde aan de twee Canadese graven uit de Eerste Wereldoorlog op het kerkhof van deze deelgemeente. Het waren trouwens de Canadezen die Jabbeke bevrijden, meer specifiek de 12th Manitoba Dragoons en dit op 8 september 1944 en dit omstreeks 11 uur in de ochtend, door het A-Squadron van de eenheid onder het bevel van Captain V.C. Stilwell, op de voet gevolgd door eenheden van de 4e Canadese Infanterie Brigade.

Achteraf is er een ontvangst op het gemeentehuis van Jabbeke, en dit omstreeks 16 uur. Daarna begeven de voertuigen zich terug naar de bivakzone achter de Paint-ball club, waar om 16.30 de oefening zal plaatsvinden voor het evenement van de zondag.

Ondertussen kunnen we eveneens reeds melden dat we bevestiging gekregen hebben van de deelname van de befaamde Passchendaele 1917 Pipes and Drums aan de plechtigheden. Hiermee komt één van de allerbeste groepen uit ons eigen land het geheel nog verrijken !

’S avonds om 19.00 uur keert Jabbeke weer helemaal terug naar de fourties, met de USO evening. USO staat voor United Service Organisations en is een non-profit organisatie die trouwens nog altijd bestaat voor de Amerikaanse troepen.

Iedereen wordt uitgenodigd zich op te kleden naar de stijl van toen en een optreden bij te wonen van KAS, the Forces’ Sweetheart. Dit jong getalenteerd Brits zangeresje brengt ons de muziek van toen van onder andere Vera Lyn en de Andrew Sisters ! (zie foto’s als bijlage) Dit toegang tot dit uniek optreden, haar tweede op het Europees continent na Bastogne in 2008, is volledig gratis !

Kas heeft trouwens in 2008 reeds gezongen voor enkele overlevende veteranen van de befaamde Easy Company van het 101 Airborne, zoals Donald G MaLarkey en Earl Mc’Clung die onsterfelijk geworden zijn door de verfilming van hun verhaal in het epos Band of Brothers. Ze heeft trouwens een zeer mooie eigen versie gemaakt van het titelnummer speciaal voor hen ! Dit zal ze te Jabbeke ook voor ons brengen, heeft ze al beloofd.

Zondag 26 april heeft het publiek de mogelijkheid om vanaf 10.30 uur opnieuw de kampen en voertuigen te komen bezoeken.

Op zondagnamiddag komt een heuse finale met een re-enactment gevecht tussen US Airborne troepen en de Duitse Wehrmacht. Met diverse pyrotechnische tussenkomsten en de inzet van een paar kanonnen uit WO II herleef je zo de gevechten in Normandie of Bastogne. Het zal een spectaculair gegeven worden, die normaal enkel te zien is op grote evenementen op de twee vernoemde locaties.

Jabbeke verwacht dan ook duizenden bezoekers naar dit evenement die volledig in het kader staat van het einde van de Tweede Wereldoorlog, dat 65 jaar geleden begon met de landing in Normandië. Ook op deze plechtigheden zullen de re-enactors van Call of Duty die Jabbeke aandoen trouwens dit jaar opnieuw aanwezig zijn.

Meer info is hier te vinden :

http://jabbeke-remembers.skynetblogs.be/


wo maart 25, 2009 11:26 pm
Johan WILLAERT
Bericht Re: Jabbeke verwelkomt zijn bevrijders 25/26 april
Regulus schreef:
dit met een tentoonstelling in het Amerikaanse kamp.


Wie stelt er tentoon? Werkt Luc Packo mee?


do maart 26, 2009 3:12 pm
Regulus
Bericht 
Het zal een samenwerking worden tussen Luc Packo, Marcel Desmedt en mezelf. We gaan ook een stukje Eerste Wereldoorlog tonen.


do maart 26, 2009 11:47 pm
Dennis N
Bericht 
Een heel mooi initiatief, mooi programma en KAS zingt schitterend, maar bij dit krijg ik echt onderbuikgevoelens:

Citaat:
Zo gaan de 101e en 82e US Airborne enerzijds en Duitse Wehrmacht anno 1944 anderzijds hun tenten opslaan op het terrein achter de Paint-ball club langs de Varsenareweg


en

Citaat:
Op zondagnamiddag komt een heuse finale met een re-enactment gevecht tussen US Airborne troepen en de Duitse Wehrmacht.


Kom op zeg, we zijn toch geen kleine kinderen meer? Als je zo graag soldaatje wilt spelen, ga dan solliciteren bij de Landmacht. En kom nu niet met het standaard praatje over het uitbeelden van de geschiedenis, want als Paintball vereniging kom je m.i. daar niet echt serieus mee over.


vr maart 27, 2009 6:18 pm
Regulus
Bericht 
Man,man,man, wat een sfeer op dit forum zeg. Ik heb trouwens niets te maken met de paintball groep. Ik coördineer op vraag van de gemeente.

Maar laat ik eerlijk zijn, het hoeft voor mij echt al niet meer op die manier. Verwijder mijn account maar.

Op ons forum informeren we als crew eerst eens voor we iemand beginnen aan te vallen.


vr maart 27, 2009 7:48 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Als je een goed programma in elkaar gezet hebt, dan hoef je je toch niet aangevallen te voelen door één negatief berichtje? Ik ben ervan overtuigd dat genoeg mensen wel een plezier gedaan wordt met een dergelijk re-enactment evenement.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr maart 27, 2009 9:36 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Als je een goed programma in elkaar gezet hebt, dan hoef je je toch niet aangevallen te voelen door één negatief berichtje? Ik ben ervan overtuigd dat genoeg mensen wel een plezier gedaan wordt met een dergelijk re-enactment evenement.
Exact! Laat je niet van de wijs brengen door anderen: als jij hier serieus mee bezig bent, zie ik het probleem niet. :wink:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr maart 27, 2009 9:39 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Kevin schreef:
Als je een goed programma in elkaar gezet hebt, dan hoef je je toch niet aangevallen te voelen door één negatief berichtje? Ik ben ervan overtuigd dat genoeg mensen wel een plezier gedaan wordt met een dergelijk re-enactment evenement.


Leuke manier om iemand welkom te heten. Het is namelijk niet zomaar een negatief berichtje, maar een boodschap van een moderator.

Verder denkt diezelfde moderator kennelijk dat er een soort paintballgevecht gaat komen tussen re-enactors van US- en Duitse troepen. Laat de man eerst eens leren lezen voordat hij voorbarige conclusies trekt, onderbuikgevoelens krijgt en sneren uitdeelt.


za maart 28, 2009 3:39 pm
Harro
Bericht 
Ries schreef:
Leuke manier om iemand welkom te heten. Het is namelijk niet zomaar een negatief berichtje, maar een boodschap van een moderator.

Wat typisch dat jij het vuurtje weer even komt opstoken terwijl een projectleider en een moderator de (inderdaad nogal rare) reactie van Dennis opvangen door juist positief te reageren! Het zullen de FEW connecties zijn waardoor jij je nu plotseling geroepen voelt om weer even moeilijk te doen op het stiwot forum :roll:


za maart 28, 2009 4:05 pm
Ries
Bericht 
Hé, daar hebben we ineens Harro.

Ik kom niets opstoken, maar erger me buitengewoon aan de reactie van Dennis. Vooral ook omdat ik weet dat de organisatie van het evenement buitengewoon integer is. Hoezo trouwens 'weer'?

Ben je bang dat iemand je naar de kroon steekt wat betreft moeilijk doen op het STIWOT-forum?


za maart 28, 2009 5:48 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Zullen we ons maar concentreren op de begin post? Dank je wel!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


za maart 28, 2009 6:27 pm
Profiel
Ries
Bericht 
Dat lijkt me ook Egbert.

Er wordt een leuk en bovenal interessant driedaags evenement georganiseerd dat alleen al door de omvang beslist de moeite waard is. Bovendien is de directe omgeving een walhalla voor iedereen met belangstelling voor de oorlogsgeschiedenis van de vorige eeuw. Aan het bezoek kunnen dus heel makkelijk diverse andere excursies gekoppeld worden.


za maart 28, 2009 6:50 pm
Regulus
Bericht 
Zou leuk zijn mocht het berichtje inderdaad gezien worden als niets meer of minder dan een kennisgeving en het zou nog leuker zijn als niemand FEW hierin wil betrekken.

Soit. Geen paintball gevechten dus, maar een echte mock battle zoals te Vaux sur Sure in 2008, maar op kleinere schaal, we beschikken niet over tanks.

Ook even mijn dank voor de positieve berichten en reacties. De nadruk in dit weekend ligt op herinneren en herdenken. En het betrekken van de jeugd hierin.


za maart 28, 2009 9:19 pm
lars40/45
Bericht 
Het programma zoals hierboven weergegeven ziet er indrukwekkend uit en ik heb veel respect voor iedereen die daar zijn vrije uurtjes in wil steken om alles goed te laten verlopen.
De samenstelling is zeer divers en bevat voor elk iets van zijn gading.
En wat voor de een een hoogtepunt is zal voor de ander juist weer afkeer oproepen, maar je kunt nooit iedereen tevreden stellen.
Vooral bepaalde vormen van reenacment kunnen daarbij voor discussie zorgen.
Ik heb heel slechte voorbeelden gezien van historisch onjuist samengestelde uitrustingstukken maar ook juweeltjes van mooie statische historisch verantwoorde weergave.
Als het zorgvuldig gebeurd en het v.w.b. de Duitse kant geen politieke lading meekrijgt dan heeft het een meerwaarde en brengt het vooral voor de sterk visueel ingestelde jeugd de historie tot leven.
Reenacment in actie begeeft zich op een moeilijk terrein dat meer vragen oproept dan een statische reenacment. Verplaatsingen kunnen een goed beeld geven van een stukje logistiek in actie en zal weinig negatieve reacties oproepen.
Het naspelen van een gevechtsactie is al weer heel anders.
Je gaat hierbij de diepe elende van een gevechtsactie bijna romantiseren en hoe goed je ook met de beste bedoelingen gaat proberen de werkelijkheid te imiteren, het resultaat blijft een slap aftreksel van de gruwelijke werkelijkheid.
Ik zie dan ook in dergelijke acties veel onrealistische zaken als een verkeerd tactisch optreden, onjuiste volgorde van uitvoeren van handelingen, onrealistische afstanden etc.
Kortom, er zit in de basisopzet vaak al te veel mis, zodat de bedoeling het risico loopt een aanfluiting te worden.

Waar ik wel het nut van in zie is een demonstratie van een gevechtsgroep waarbij deze groep o.l.v. een deskundige presentator met microfoon een aantal demonstraties geeft van de werking van tactische verbanden en verplaatsingen en de rol van b.v. de lichte mitrailleur in de gevechtsgroep.
De diverse verplaatsingen in ruitvorm in open terrein, collone met 1 of 2 en natuurlijk de linie voor maximale vuuruitwerking met de lichte mitr. op links of rechts. In combinatie met het nut en de uitleg van een rookgordijn komt er nog enige actie in ook.

Zoals een goede acteur in een film zich moet verdiepen in de tijd en het karakter van de personage van zijn rol, zo heeft een goede reenactor de plicht zich te verdiepen in de basis militaire vaardigheden.

Het gaat dan meer om een demonstratie van het optreden dan het willen uitbeelden van een gevecht. Als de organisatie van een reenacment een goede adviseur voor dit soort militair optreden en een prettige presentator weet te vinden dan valt er op dit gebied nog veel te winnen en blijven de negatieve commentaren in de toekomst wat minder scherp.


zo maart 29, 2009 11:07 am
Regulus
Bericht 
Lars,

Bedankt ! Eigenlijk wel een schitterend idee die je daar boven haalt ! Als het event van dit jaar op voldoende belangstelling kan rekenen is het de bedoeling om het in 2010 nog eens over te doen, maar dan op een breder platform met WO I er ook bij.

Dan zouden we het om de x aantal jaar doen, kwestie van de formule niet uit te melken.

Dit idee is zeker een haalbare kaart voor de toekomst en ga ik ook in de groep gooien.

Trouwens er is duidelijk afgesproken dat alle Duitse politieke symbolen uit de periode niet welkom zijn. En ook het gedachtengoed niet. Daarom is het gevecht ook met de Wehrmacht en niet met andere, zeg maar politieke, eenheden.


zo maart 29, 2009 11:30 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group