Het is nu do maart 28, 2024 4:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Swingjeugd 
Auteur Bericht
Rik3445
Bericht Swingjeugd
Een tijdje geleden las ik in: 'de geschiedenis van de Hitlerjugend'

Hier kwam ik iets tegen en dat snapte ik niet, dus ik hoop dat jullie mij hier mee verder kunnen helpen.

Het ging over de 'Swingjeugd' en dat was verboden, maar toch waren er van deze groepen die zich zo kleedde en naar dat soort muziek luisterde.
Als dit verboden was, hoe kwam die jeugd dan aan dat soort kleding en muziek?

Alvast bedankt!


do aug 16, 2007 12:28 pm
ewalk
Bericht 
Ik denk net als hoe er aan andere contrabande werd gekomen? Via een soort van ondergrondse? Alles werd gewoon stiekem gedaan? Dat lijkt me het meest logische.


do aug 16, 2007 12:31 pm
Rik3445
Bericht 
ewalk schreef:
Ik denk net als hoe er aan andere contrabande werd gekomen? Via een soort van ondergrondse? Alles werd gewoon stiekem gedaan? Dat lijkt me het meest logische.


Ja maar ik bedoel in Duitsland zelf.. hoe is dat mogelijk? Duitsland was het centrum van het derde rijk waaraan bezette landen grensde? En ik neem aan dat de grenscontroles goed waren?


do aug 16, 2007 1:34 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Kleding kun je toch zelf maken? Bovendien was de kleding volgens mij niet echt bijzonder, maar meer de wijze waarop deze gedragen werd en de combinatie van kledingstukken. Muziek kon men ook zelf maken. Ook werd deze waarschijnlijk besluisterd op buitenlandse radiozenders. Natuurlijk gebeurde dit grotendeels ondergronds en werden genoeg leden van de Swingjugend opgepakt wanneer ze toch betrapt werden met verboden kleding of muziek.

Een interessant artikel hierover kun je vinden op: Verzet.org.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do aug 16, 2007 2:01 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Swing was al vanuit de jaren twintig en dertig zeer populair in Duitsland en derhalve circuleerden er duizenden 78-toeren platen - ook toen de Nazi's deze stroming in 1935 verboden. Daarna kwam Swing nog makkelijk het land binnen waarbij vooral de grote Swing-scene in Hamburg opvalt: de havenstad van Duitsland waar de scene via zeelui uit de hele wereld snel aan de nieuwste plaatjes kwam. De Gauleitern wilden niet te streng optreden omdat het om de kinderen van hun achterban ging: te grote ophef was niet wenselijk. Het duurde nog tot 1943 voordat er echt landelijk strenge maatregelen volgden. Tot die tijd werden besloten feestjes en op dansavonden van de Swing-Jugend plaatjes gedraaid op koffergrammofoons en speelden dansorkesten vrij openlijk Swing - al werden Amerikaanse titels vaak van een Duitse naam voorzien: zo werd "In the mood" "Gut aufgelegt".


"Abends trafen wir uns in der Bierkneipe ‚Zum Kugelsort´ in der Gasse ‚Im Ebräergang´ des Gängeviertels. Mitten in dem verrauchten Raum stand ein Trichtergrammophon, das am frühen Abend den bierseligen Gästen Volks- und Seemannslieder vordudeln musste. Doch hierher kamen auch die Seeleute von den Hafenschiffen. Die soffen, was das Zeug hielt, und wenn das Portemonnaie leer war, dann verkauften die ausländischen Matrosen dem Wirt ihre Schallplatten. Wir hatten schnell entdeckt, dass auch die ein oder andere Swingplatte unterm Tresen lag. Wie der Zufall es will, war einer unserer ‚Swinger´ mit dem Wirt verwandt. Und so dröhnte zu später Stunde aus dem Trichter mal der herrliche Django Reinhardt, mal Jack Hylton. Quasi als Zugabe gab es in der kleinen Kneipe mit ihren niedrigen Räumen eine fantastische Akustik, das klang fast so gut wie ein Live-Konzert." (Otto Bender & Heiko Haupt: Swing unterm Hakenkreuz, Hamburg 1933 bis 1945)

KLIK


do aug 16, 2007 3:20 pm
Rik3445
Bericht 
Oke, ik heb duidelijkheid allen vriendelijk bedankt! :wink:


do aug 16, 2007 6:57 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Al is het een stokoude post , toch wil ik dit even terug ophalen.

Net zoals de lichtjes fantastische Zazou's in Frankrijk en België, had je in Duitsland ook een jeugdstrekking die zich probeerden af te zetten tegen de gevestigde waarde.
Een oud verhaal van een overleden familielid, die voor de oorlog lid was van de "Natuurvrienden" bracht me terug op het spoor van de "Navajo's".

Dat familielid was voor de oorlog ook lid van de vredesbeweging en liep met het symbool van een gebroken geweer rond, die combinatie met het reizen in het voor oorlogse Duitsland met de Natuurvrienden, bracht hem in contact met jonge mensen die naar Jazz luisterden en hun toekomstig Furher niet zo hoog achten, zo vertelde hij het toch altijd.

Deze jongeren gebruikten de naam Edelweißpiraten in Keulen of soms de Navajos. Zij onderscheiden hun door hun haar langer te dragen hun klederen iets anders te kiezen,waren anti-nazis en luisterden naar Jazz.

linkje:
http://duitsverzet.wordpress.com/burger ... sspiraten/

http://de.wikipedia.org/wiki/Edelwei%C3%9Fpiraten

Blijkbaar bestaat er ook een film over maar die heb ik nooit gezien, iemand anders wel?

_________________
Ni dieu, ni maitre


za maart 19, 2011 7:34 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group