Het is nu do aug 13, 2020 11:16 am

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Museum Groesbeek 
Auteur Bericht
Comu

Bericht Museum Groesbeek
Gisteren in het nationaal bevrijdingsmuseum geweest in Groesbeek. Gevonden via OM. Ondanks dat er twee kampen aan commentaren staan, vind ik het een goed museum. De spullen die er staan worden goed benut. Maar vooral het educatieve was erg goed voor mijn apie van acht. Bij de objecten en de verschillende hoekjes werkt het e.e.a. met bewegingssensoren en zitten er grappige luikjes en laatjes als ontdekhoekjes. Spelenderwijs leren kinderen en volwassenen wat er volgens de naam van het museum geleerd dient te worden. De waarde van vrijheid. Met als hoogtepunt aan het einde van de tour een luikje waar boven staat wat het echte beeld van de vrijheid is. Trek het luikje open en zie jezelf in een spiegel. Waarop mijn vent met een peinzende kop zegt: "Dat is eigenlijk wel zo, he,papa?" In mijn mening is dit een oorlogsmuseum wat uitdraagt wat het hoort te doen. Het besef overbrengen. Samen met Kamp Vught toch een van de betere musea van NL. Overigens ook een schitterend gebied.
Iemand anders ook ervaring hier?

zo okt 04, 2009 9:16 am
Profiel WWW
pedor

Bericht 
Ben hier twee keer geweest en inderdaad is dit 1 van de betere musea over ww2.
Een goed historisch overzicht van de gevechten in de omgeving en gelijkertijd wordt er een educatieve boodschap uitgedragen. Ook de ogeving is schitterend.
Heb je ook de canadese begraafplaats nog bezocht? Deze ligt vlakbij en ligt ook prachtig in de omgeving opgenomen.

zo okt 04, 2009 10:36 am
Profiel
Comu

Bericht 
Daar wilde ik wel heen maar mijn rammelende maag had dringend een restaurant nodig en daarna was het te laat. :)
Dat uitdragen van die boodschap hebben ze erg goed gedaan. Ik vind het belangrijk dat mijn kerel ook alles meekrijgt van de oorlog. Tegenwoordig wordt er zo vaak gezegd dat de jeugd niet weet wat de oorlog inhield en dat wil ik voorkomen. Het is in mijn ogen belangrijk om te weten wat de prijs is van vrijheid in een wereld die barst van de oorlog. Beetje de vanzelfsprekendheid opheffen.
Trouwens ook nog een mooi boekje gekocht daar. Het 40-45 boek met 500 foto's uit de archieven van het NIOD.

zo okt 04, 2009 10:55 am
Profiel WWW
pedor

Bericht 
Citaat:
Ik vind het belangrijk dat mijn kerel ook alles meekrijgt van de oorlog.

Ja, ik "sleur" mijn zoontje van 10 ook overal mee naar toe :wink: Hij gaat op
vrijwillige basis mee en hoe ouder ze worden des te interessanter wordt alles.

Citaat:
Tegenwoordig wordt er zo vaak gezegd dat de jeugd niet weet wat de oorlog inhield

Dit geldt helaas niet alleen voor de jeugd. In mijn omgeving zijn te veel ouderen die er helemaal niks mee hebben of er iets mee van doen hebben. Ze hoeven van mij niet de tijdlijn van wo2 uit hun hoofd te kennen, maar nu vertellen ze gewoon wat ze op de film of tv gezien hebben. Denk aan BOB. Meer weten ze vaak niet en dan haak ik af.
Heb trouwens een boekje over de Waaloversteek gekocht en een boekje over verdwenen Amerikaanse kerkhoven en nog wat kleinere souveniers voor die kleine.

zo okt 04, 2009 11:08 am
Profiel
Comu

Bericht 
Die aap van mij zit met zijn acht jaar zelf op OM te kijken en zoekt zelf de musea uit. Weet zo onderhand nog meer van WO II dan ik.
Duikt gisteren na z'n potje voetbal achter de laptop en zegt: We gaan daar naar toe.
Tsja, ik weet niet wat je onder ouderen verstaat. Maar inderdaad weten veel van mijn generatiegenoten er weinig vanaf. De meeste dertigers en veertigers zijn toch hard bezig met carrierre, etc. Je kunt mensen niet veroordelen voor desinteresse, maar droevig is het wel.
Ik ben gisteren door dat museum weer even met mijn neus op mijn eigen vrijheid gedrukt.
De these van de dag kwam van de achterbank. "Het is maar goed dat er nu geen oorlog is want dan hebben we nog meer file." Geweldig hoe simpel het kan klinken.

zo okt 04, 2009 11:44 am
Profiel WWW
Moderator
Pieter F

Bericht 
Comu schreef:
Daar wilde ik wel heen maar mijn rammelende maag had dringend een restaurant nodig en daarna was het te laat. :)

Zonde, Comu. Zeker op zo'n schitterende herfstdag als gisteren had een bezoek aan de begraafplaats de moeite waard geweest. Mooie en vredige ligging in een prachtige omgeving.

ma okt 05, 2009 10:21 am
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Ik kom hier ongetwijfeld nog een keer terug, dus dan zal ik 'm zeker meepakken.

ma okt 05, 2009 5:41 pm
Profiel WWW
pedor

Bericht 
Citaat:
Ik kom hier ongetwijfeld nog een keer terug, dus dan zal ik 'm zeker meepakken.

De britse begraafplaats in kleve ligt ook redelijk in de buurt.
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/481/ ... Forest.htm

Ook een bezoek aan de Duivelsberg is de moeite waard. Er is behalve enkele schuttersputjes, weinig te zien, maar de wandelroute hier is erg mooi, met mooie vergezichten.

di okt 06, 2009 4:00 pm
Profiel
Comu

Bericht 
Dank, Pedor. De tips worden zeker meegenomen.

di okt 06, 2009 6:04 pm
Profiel WWW
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ]