Het is nu vr maart 29, 2024 5:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Sint-Petersburg 2010 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht Sint-Petersburg 2010
Ik verblijf momenteel voor een paar maanden in Sint-Petersburg, en uiteraard wil ik hier ook wat musea, monumenten, begraafplaatsen en andere bezienswaardigheden bekijken. Ik zal zo af en toe eens wat foto's plaatsen.

Sint-Petersburg, van 1924 tot 1991 Leningrad geheten, was tijdens de Tweede Wereldoorlog het toneel van een van de
bloederigste slagen aller tijden. In ieder geval was het het beleg met de meeste slachtoffers aller tijden. Het aantal
dodelijke slachtoffers ligt tussen de twee en vier miljoen. Er zijn aardig wat monumenten in en om de stad te vinden, maar
er is niet veel te vinden dat nog uit de oorlog stamt. Een van de uitzonderingen is op de Nevski prospekt te zien. Het
is een mededeling uit de oorlog die behouden is gebleven. De tekst luidt: "Burgers! Tijdens een artilleriebeschieting is deze
kant van de straat gevaarlijker." Op de plaquette staat: "Ter nagedachtenis aan de heldhaftigheid en moed van de inwoners
van Leningrad tijdens het 900 dagen durende beleg van de stad is dit opschrift bewaard gebleven".

Afbeelding


di maart 02, 2010 10:13 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Bedankt Auke! Is er iets als een museum ingericht over het beleg van de stad aldaar?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo maart 03, 2010 10:45 am
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Interessant! Ik zal je (foto)verslagen zeker volgen Auke!


wo maart 03, 2010 1:15 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Zeer interessant. :)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


wo maart 03, 2010 9:45 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Frank M schreef:
Bedankt Auke! Is er iets als een museum ingericht over het beleg van de stad aldaar?

Zeker, er zijn meerdere musea. Op de foto hierboven is bijvoorbeeld links nog net een bordje te zien van het museum over "de jonge deelnemers aan de verdediging van Leningrad".


wo maart 03, 2010 10:21 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Ik ben ook wel benieuwd naar meer WO-2 gerelateerde foto's.


do maart 04, 2010 9:32 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Zeker, er zijn meerdere musea. Op de foto hierboven is bijvoorbeeld links nog net een bordje te zien van het museum over "de jonge deelnemers aan de verdediging van Leningrad".
Oke, heb je ook een idee over de inhoud van die musea? Zo wordt in het Airborne museum in Oosterbeek van beide strijdende kanten iets belicht. De ene zijde iets meer dan de andere zijde, maar dat ligt al in de naam van het museum. Heb je een idee hoe wordt dat daar behandeld Auke? Is er plek voor een mate van objectiviteit? Ben wel benieuwd!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do maart 04, 2010 10:52 am
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Lijkt me prachtig een fotocollectie van Sint Petersburg. Ik heb ooit eens een scriptie voor geschiedenis gemaakt over Tsjaar Peter de Grote en Sint Petersburg.


do maart 04, 2010 1:06 pm
dirk
Bericht 
Foto's op weblog van een vriend van me, is vorig jaar in St.Petersburg geweest:

http://www.vkblog.nl/bericht/245748/Din ... ruari_2009


http://www.vkblog.nl/bericht/247263/Don ... ruari_2009


http://www.vkblog.nl/bericht/246280/Vri ... ruari_2009


do maart 04, 2010 1:11 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Mooie foto's heeft die vriend gemaakt. Top!

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do maart 04, 2010 2:55 pm
Profiel
David
Bericht 
Houd me op de hoogte Auke!
Ikzelf ga over een maand of 2 naar Moskou en St petersburg.


za maart 06, 2010 5:43 pm
muncio
Bericht 
Waauww hartstikke mooi!!


zo maart 07, 2010 10:32 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Op het Overwinningsplein, ten zuiden van het centrum, staat dit oorlogsmonument. In grote letters staat er "Voor jouw heldendaad, Leningrad" op. Het staat op een rotonde aan de hoofdweg de stad in dus is onmisbaar voor bezoekers van de stad.

Rondom het 'pleintje' zijn eeuwige vlammen te zien en worden de verschillende onderscheidingen die Leningrad heeft gekregen genoemd.

In het monument zit ook een museumpje, maar dat was gesloten toen ik er was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


zo maart 07, 2010 10:22 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Mooie start, laat de rest maar komen. :) :wink:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma maart 08, 2010 5:46 pm
Profiel
David
Bericht 
Ikzelf kom er net vandaan. Mooie stad. Ik was er afgelopen zondag, tijdens de 65 jarige herdenkingen, bij. Er was genoeg te doen in de stad op 9 mei.

De ceremonie op het paleisplein kon ik echter niet zien door de (tien?)duizenden mensen die op de been waren. Echt heeel druk. De veteranen parade op de Nevski Prospekt heb ik wel goed kunnen volgen. (was maar wat eerder heengegaan..) Helaas maar één foto kunnen nemen daar de batterij op was. Was heel indrukwekkend hoe ze daar de veteranen eren!
@Auke, ik weet niet of je deze parade ook heb kunnen volgen maar misschien heb je er wat meer info over want mijn Russisch is beperkt gebleven tot Njet en da... Er liepen bijvoorbeeld ook heel veel vrouwelijke veteranen mee. Waren dit vrouwen die aan het front zelf waren gelegerd of waren het bijvoorbeeld verpleegsters?

Een absolute aanrader vond ik zelf het Artilleriemuseum. Wat een materiaal daar zeg! Een stuk of 50 stuks aan tanks, howitzers, kannonnen, gemechaniseerd geschut etc stonden buiten opgesteld. Ook binnen was het je ogen uitkijken in de diverse zalen. Een minpunt was dat de info in het Russisch was.

Mijn hoogtepunt van de reze Moskou/St Petersburg reis was echter de dag voor de parade op het Rode Plein, Moskou. Er werd geoefend met het oog op de belangrijke parade. De hoofdstraat was echter afgezet waardoor ik het rollende materieel niet kon zien. Maar de daaropvolgende oefening voor de vliegshow was prachtig. Ze hadden echt alles uit de kast gehaald. Van gevechtshelicopters tot de Russische variant van de AWACS. Ze vlogen bijna zo laag dat de toppen van het Kremlin er bijna afvlogen..

Zogauw ik foto's heb post ik ze :mrgreen:


wo mei 12, 2010 2:51 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group