Het is nu di maart 19, 2024 9:25 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Adoptiegraf van Harold D. Parady te Margraten. 
Auteur Bericht
S.Aarts
Bericht Adoptiegraf van Harold D. Parady te Margraten.
Hallo allemaal,

ik heb mij hier zojuist op het forum ingeschreven en daarom wil ik mij even voorstellen: Mijn naam is Sjoerd Aarts en ik kom uit Maastricht. Ik studeer geschiedenis en hier komt ook mijn grote interesse uit voort voor de Tweede Wereldoorlog. Vanwege mijn groeiende respect en bewondering voor wat onze bevrijders gedaan hebben heb ik ook een graf geadopteerd op het kerkhof van Margraten.

Deze is van
Harold, D. Parady
83rd infantry division
323th Field Artillery Battalion
Technician Fifth Grade,
gestorven op 5 maart 1945 (enlisted op 5-11-42).

(link naar heroes (!) : http://83rdinfdivdocs.org/heroes/serial/31248202

Ik heb toen meteen een brief gestuurd naar de Army Personnel Command en tot mijn verbazing kreeg ik een ontzettend dikke envelop terug met zeer persoonlijke informatie, waaronder brieven van zijn moeder, die ik met gedeelde nieuwsgierigheid en schaamte heb zitten lezen.
Toch zou ik vooral nog graag wat meer informatie willen krijgen over wat hij meegemaakt moet hebben en natuurlijk ook een foto van hem.
Ik zag op een andere topic dat ik de bibliotheek van de county kan raadplegen dus daar ga ik eerst maar eens achteraan. Mocht iemand hier nog verdere tips hebben voor een beginneling dan hoor ik het graag!


di dec 28, 2010 11:16 pm
Pieter F
Bericht 
Welkom Sjoerd! Goed om te zien dat je je hebt aangemeld op het forum! :wink:


di dec 28, 2010 11:34 pm
Pieter F
Bericht 
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=6558

Heb je deze sticky al gezien? Een aantal nuttige tips op een rijtje. Evenals een rijtje links naar sites over de 83rd Infantry Division. Misschien dat daar al iets tussen zit..


di dec 28, 2010 11:37 pm
S.Aarts
Bericht 
Dank je Pieter,
een aantal links heb ik al bekeken (de website van Dave Curry is denk ik wel een goed uitgangspunt). Ik merk wel dat de 3 infantrydivisions de meeste aandacht krijgen, wat het speurwerk natuurlijk wel weer interessanter maakt.....Mooi forum trouwens en vooral ontzettend uitgebreid!


wo dec 29, 2010 12:27 pm
Pieter F
Bericht 
Staat er in de papieren die je hebt ontvangen van het Army Personnel Command iets over de plaats waar hij gesneuveld is? Is hij op 5 maart 1945 tijdens gevechtsacties gesneuveld of is hij toen overleden aan eerder opgelopen verwondingen?


wo dec 29, 2010 12:45 pm
S.Aarts
Bericht 
De Report of Burial geeft aan dat hij begraven is en gesneuveld in Niederkassel (D) voor hij in Margraten werd begraven. Omdat hij volgens hetzelfde report begraven lag naast zijn sergeant James A. Bower van zijn eenheid (link: http://83rdinfdivdocs.org/heroes/0) kan ik de voorzichtige conclusie trekken dat beidde tegelijkertijd gesneuveld zijn tijdens gevechtsacties.
Ik ontdekte net per toeval dat zijn neef Dale R. Parady nog leeft doordat zijn vrouw op 1 oktober gestorven is en dit vermeld staat in de krant:

http://www.legacy.com/obituaries/mainet ... =145992671

Om deze meteen te gaan contacteren ben ik toch wat huiverig voor.

Het rapport vermeld ook dat zijn in graf al in 1946 geadopteerd is geworden en dat deze man (die toevalligerwijs 2 straten achter mij woonde) contact heeft gezocht met de moeder van H. Parady. Helaas woont er geen familie meer op hetzelfde adres.....


wo dec 29, 2010 1:22 pm
Pieter F
Bericht 
Ik kende de site met documenten van de divisie al en heb de After Action Reports eens door zitten nemen. Begin maart kom ik de 323rd FAB alleen tegen in de reports van het 330th Infantry Regiment, dat op dat moment op de linkerflank van de divisie vocht. Het bataljon zou aan dit regiment gekoppeld kunnen zijn begin maart. Op 1, 2 en 3 maart rukte het regiment op van Neuss naar de Rijn, in de hoop de brug naar Dusseldorf onbeschadigd in handen te krijgen (wat overigens niet lukt). Hierbij kom ik geen Niederkassel tegen, maar wel Oberkassel op 2 maart. Dit ligt op nog geen kilometer van Niederkassel.

Bij 5 maart staat het volgende:
Patrols were maintained througout the period to enforce civilian curfew. Cn Co and the 323rd FA Bn fired missions on enemy activity across the RHINE.
An enemy concentration of about 150 rds of arty fell on the 3rd Bn area on 051845. The CP received a direct hit, casualties were light. Light assing fire fell in Regtl area throughout the night.
A patrol of three men of CoB crossed the RHINE at (305952) on 070045 and returned on 072100 with information of enemy installations and troop movement on the E side of the river.


wo dec 29, 2010 5:33 pm
Pieter F
Bericht 
After Action Report March 1945 330th IR schreef:
An enemy concentration of about 150 rds of arty fell on the 3rd Bn area on 051845.

Die 3rd Bn area staat bij 3 maart aangegeven: The Regt was in the process of regrouping at 1300 in preperation for further attacks when word was received that the Regt would not move but maintain and organize present positions. Areas of responsibility were assigned as follows:
.....
3rd Bn - the peninsula from east of a line (311949) - (3093).


Afbeelding

Niederkassel ligt in het gebied van het 3rd Bn, waar op 5 maart 1945 dus ong. 150 granaten op werden afgevuurd door de Duitsers aan de overkant van de Rijn.


wo dec 29, 2010 5:46 pm
S.Aarts
Bericht 
Misschien moet ik de Report of Burial dan anders lezen. Deze is opgesteld op 9 maart met vermelding "gestorven in Niederkassel". Ik ging er een beetje vanuit dat hij daar ook tijdelijk begraven zou zijn omdat het mij eerst onwaarschijnlijk leek dat hij toen al naar Margraten was overgebracht. Dit is dan toch het geval. Omdat zijn sergeant J.Bower op dezelfde dag overleed (ik merkte net dat de link die ik hierboven geplaatst had niet werkte dus bij deze:

Name Bower James A
Rank Sergeant
Serial # 13077589
Date of death 1945-03-05
Cemetery Netherlands American Cemetery, Margraten, Netherlands,
Unit 323th Field Artillery Battalion, 83rd Infantry Division)

zijn ze waarschijnlijk geraakt tijdens de barrage.
Wederom bedankt Pieter!


wo dec 29, 2010 5:59 pm
Pieter F
Bericht 
Zeker weten doen we het niet, maar ik vermoed wel dat we het in die richting moeten zoeken. Het mooiste zou zijn om de AAR van de 323rd FA zelf in handen te krijgen.
Je zou kunnen proberen in contact te komen met de 83rd Infantry Division Association.


wo dec 29, 2010 6:15 pm
Dennis
Bericht 
misschien heb je hier iets aan, zijn familiegegevens:
Census - US Federal 1930 … Connecticut » FAIRFIELD » DARIEN TOWN » 1-118 » Sheet 7A

Publication Title: Fifteenth Census of the United States, 1930
National Archives Catalog Title: Population Schedules for the 1930 Census, compiled 1930 - 1930
Census Year: 1930
Short Description: NARA T626. Fifteenth Census of the United States, 1930.
Parady, Harold (b: 1912*)
Household: Parady, Alfred E (b: 1878*)
Parady, Emma L (b: 1881*)
Parady, Le Roy (b: 1914*)
Parady, Edward (b: 1923*)

Zijn enlistment record:
ARMY SERIAL NUMBER 31248202 31248202
NAME PARADY#HAROLD#D######### PARADY#HAROLD#D#########
RESIDENCE: STATE 11 CONNECTICUT
RESIDENCE: COUNTY 001 FAIRFIELD
PLACE OF ENLISTMENT 1143 HARTFORD CONNECTICUT
DATE OF ENLISTMENT DAY 05 05
DATE OF ENLISTMENT MONTH 11 11
DATE OF ENLISTMENT YEAR 42 42
GRADE: ALPHA DESIGNATION PVT# Private
GRADE: CODE 8 Private
BRANCH: ALPHA DESIGNATION BI# Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
BRANCH: CODE 00 Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
FIELD USE AS DESIRED # #
TERM OF ENLISTMENT 5 Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law
LONGEVITY ### ###
SOURCE OF ARMY PERSONNEL 4 National Guard in Federal Service, after 3 months of Discharge
NATIVITY 14 NEW HAMPSHIRE
YEAR OF BIRTH 11 11
RACE AND CITIZENSHIP 1 White, citizen
EDUCATION 0 Grammar school
CIVILIAN OCCUPATION 964 Unskilled nonprocess occupations in manufacturing, n.e.c.
MARITAL STATUS 1 Single, with dependents
COMPONENT OF THE ARMY 7 Selectees (Enlisted Men)
CARD NUMBER # #
BOX NUMBER 0415 0415
FILM REEL NUMBER 3.137 3.137

Als je verdere info wil hebben kun je misschien de lokale library waar hij vandaan kwam aanmailen, dat kun je gewoon via google opzoeken, hebben wij zelf ook gedaan en meermaals met succes. Ook wil het wel eens helpen als je de lokale kranten aanmailt.
Deze pagina kan je al een eindje op weg helpen:
http://www.publiclibraries.com/
en deze ook:
http://www.abyznewslinks.com/unite.htm
Vind je haast alle library's en newspapers op deze beide pagina's.
Succes met je zoektocht


wo dec 29, 2010 6:30 pm
-Spitfire-
Bericht 
Aangezien je het hebt over de Army Personnel Command vermoed ik dat je het Individual Deceased Personnel File hebt aangevraagd en deze hebt gekregen. Wanneer een soldaat eerst op een andere begraafplaats dan Margraten begraven was geweest, dan was dat zeker vermeld geweest met een aparte pagina in zijn file.


do dec 30, 2010 11:19 pm
S.Aarts
Bericht 
Dankjewel Dennis en Spitfire!
(ik heb de locale bibliotheek in Fairfield gemaild.....)


vr dec 31, 2010 12:20 pm
T(h)ijs
Bericht 
Ha Sjoerd! Ik draai de website 83rdinfdivdocs.org (in samenwerking met Dave Curry, the 83rd Association historian), leuk dat je er iets aan hebt!

Om even iets te verhelderen, je moet de `direct URL` onderaan de pagina van de soldaat gebruiken als je een link wil doorgeven. In het geval van Parody is het: http://83rdinfdivdocs.org/heroes/serial/31248202 en in het geval van Bower is het http://83rdinfdivdocs.org/heroes/serial/13077589 . Voor meer informatie wil ik je ook doorverwijzen naar de Google Group van de 83rd Association die hier te vinden is : http://groups.google.com/group/83rd-infantry . Daar zitten een hoop mensen met informatie die je wellicht kunnen helpen. De AAR van de 323th FA zou je wellicht ook op kunnen vragen bij de desbetreffende instantie in de US (ik denk NARA).

Overigens, als je er voor open staat, het zou leuk zijn als je informatie over je soldaat zou willen delen, dan kan ik die toevoegen. Bijvoorbeeld zoals bij Sgt. Allen : http://83rdinfdivdocs.org/heroes/serial/36771414

Wellicht ten overvloede, maar als je de coordinaten wF311949 en wF305952 in de volgende site op zoekt: http://www.echodelta.net/mbs/eng-translation.php (het grid is Nord de Guerre) dan zul je zien dat de genoemde coordinaten overeenkomen met wat Pieter schetst. Maar dat wisten jullie vast al.


do jan 20, 2011 9:15 am
S.Aarts
Bericht 
Super Thijs:
Ik zag dat je al een post geplaatst hebt bij de Google Group, hopelijk weet iemand daar iets meer over Harold Parady omdat mijn eigen onderzoek even vast zit. Ik heb wel al een beetje informatie verzameld dat eventueel geplaatst kan worden op je website. Zal ik daar al een kleine tekst van samenstellen?
Ik ga nu in ieder geval proberen om wat bij de National Archives te weten te komen....


vr jan 21, 2011 11:33 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group