Het is nu di maart 19, 2024 12:22 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Adoptiegraf van Harold D. Parady te Margraten. 
Auteur Bericht
T(h)ijs
Bericht 
Ik ben blij met alles wat ik krijg, dus hierbij alvast dank! :) Met betrekking tot NARA, voor zover ik weet zoeken die zelf helaas niets op. Er lopen wel een aantal contractors rond die onderzoek voor je doen (tegen betaling uiteraard). Zo heb ik in September 2010 de Morning Reports van mijn adoptiesoldaat op laten zoeken om zo te kunnen bepalen wanneer hij in de ETO gearriveerd is en hoe/wanneer hij van Pvt naar S/Sgt gepromoveerd is. Dat kostte me toen 100 dollar maar het heeft voor mij en voor de dochter van mijn soldaat wel de laatste blanks ingevuld. Je zou kunnen overwegen of het dat je waard is.


vr jan 21, 2011 3:02 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Dat kostte me toen 100 dollar maar het heeft voor mij en voor de dochter van mijn soldaat wel de laatste blanks ingevuld. Je zou kunnen overwegen of het dat je waard is.

Vaak is het vooral een contact zien te vinden die daar voor je de archieven in wil duiken. dat kan tegen betaling maar dit is toch wel veel. Dan wordt ik voor mijn onderzoekswerk zwaard onderbetaald met gemiddeld 50Euro per onderzoek. :oops:

Wat ik begrijp is dat NARA vooral zich alleen richt op het archiveren en inderdaad geen onderzoek doet voor je in hun eigen archieven. Overigens is dit het geval voor de meeste van dit soort archieven in de wereld. Daar waar ze wel onderzoek doen, moet je veelal voor de diensten ook betalen.

Overigens hebben we de persoon ook op www.ww2awards.com staan. Mocht daarlangs de inputweg iets binnenkomen, laten we het uiteraard ook weten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jan 21, 2011 3:34 pm
Profiel WWW
T(h)ijs
Bericht 
Enigzins offtopic maar zie ook mijn laatste zin Wilco, voor mij was het het wel waard. Beter duur dan niet te koop denk ik altijd maar. Dave Curry heeft nog een hele hoop dozen met documenten liggen die hij nog in wil scannen dus wellicht dat daar iets tussen zit maar ik ben volledig van hem afhankelijk. Komende zomer ga ik naar de 65e reunie van de 83rd Association en dan ga ik proberen te lobbyen om nog meer documenten boven water te krijgen zodat mensen zelf kunnen onderzoeken.


vr jan 21, 2011 3:42 pm
muncio
Bericht Re: Adoptiegraf van Harold D. Parady te Margraten.
S.Aarts schreef:
Hallo allemaal,

ik heb mij hier zojuist op het forum ingeschreven en daarom wil ik mij even voorstellen: Mijn naam is Sjoerd Aarts en ik kom uit Maastricht. Ik studeer geschiedenis en hier komt ook mijn grote interesse uit voort voor de Tweede Wereldoorlog. Vanwege mijn groeiende respect en bewondering voor wat onze bevrijders gedaan hebben heb ik ook een graf geadopteerd op het kerkhof van Margraten.

Deze is van
Harold, D. Parady
83rd infantry division
323th Field Artillery Battalion
Technician Fifth Grade,
gestorven op 5 maart 1945 (enlisted op 5-11-42).

(link naar heroes (!) : http://83rdinfdivdocs.org/heroes/36)\

Ik heb toen meteen een brief gestuurd naar de Army Personnel Command en tot mijn verbazing kreeg ik een ontzettend dikke envelop terug met zeer persoonlijke informatie, waaronder brieven van zijn moeder, die ik met gedeelde nieuwsgierigheid en schaamte heb zitten lezen.
Toch zou ik vooral nog graag wat meer informatie willen krijgen over wat hij meegemaakt moet hebben en natuurlijk ook een foto van hem.
Ik zag op een andere topic dat ik de bibliotheek van de county kan raadplegen dus daar ga ik eerst maar eens achteraan. Mocht iemand hier nog verdere tips hebben voor een beginneling dan hoor ik het graag!


Je bent al een luckyman met al je informatie. Ik heb in de meeste IDPF-s summiere informatie. Van eentje heb ik de exacte plek waar die moet zijn omgekomen!.


ma jan 31, 2011 2:13 pm
T(h)ijs
Bericht 
Het duurde even maar ik heb een update van Dave Curry. Hij heeft helaas niets over 323th FA :(


ma feb 28, 2011 11:29 am
S.Aarts
Bericht 
Jammer: Toch bedankt voor je reactie en moeite Thijs :D .
Ik moet er zelf ook weer eens goed voor gaan zitten en wat dieper onderzoek doen. Als ik wat waardevols tegenkom over de 323th laat ik het je zeker weten (het stukje over Harold moet ik ook nog steeds maken, maar voor mijn gevoel heb ik nog wat te weinig persoonlijke info.....hopelijk: wordt vervolgd).


di maart 01, 2011 11:51 am
T(h)ijs
Bericht 
Graag gedaan en ik hoor inderdaad graag iets van je :) Overigens zou ik even de link naar zijn profiel aanpassen naar http://83rdinfdivdocs.org/heroes/serial/31248202 , die andere werkt inmiddels niet meer.


di maart 01, 2011 3:02 pm
Dennis
Bericht 
S.Aarts schreef:
Dankjewel Dennis en Spitfire!
(ik heb de locale bibliotheek in Fairfield gemaild.....)


Heb je nog iets van de lokale bibliotheek gehoord?
Was toch nieuwsgierig.


di maart 01, 2011 6:50 pm
S.Aarts
Bericht 
Hallo Thijs en Dennis (en andere natuurlijk),

de link naar 83rdheroes is aangepast en ik heb inderdaad een "kleine" update van de Fairfield library:


A search on the Historical Hartford Courant found this gentleman listed
under casualties on April 3, 1945.

His mother's name was Emma Parady. He lived at 27 Tokenke Rd. in
Darien, CT.

You might check with the Connecticut State Library Genealogy department
to see if they can give you any more information. Their website is:
http://www.cslib.org/handg.htm


Thank you for using our services.

EF

Hartford Public Library
Reference Services
500 Main Street
Hartford, CT 06103
860-695-6295
reference@hplct.org

en vervolgens deze ontvangen:


Dear Sjoerd Aarts,

This e-mail is in response to your query about serviceman Harold D. Parady who is buried in the Netherlands. Due to time constraints, the Connecticut State Library staff is unable to conduct extensive research on behalf of patrons. For extensive genealogical research you may consider hiring an independent researcher, please see http://www.cslib.org/list.htm.

I did however investigate the following on your behalf:

Connecticut Veterans Death Index:

Name: Parady, Harold Dale
WAR: World War 2
Died in: Germany
Age: 33
Date: March 5, 1945
Buried in" Margraten, Holland
Cemetery: U.S. Military
Service: Technician 5th Grade


Enlistment entry from ancestry.com

Name: Harold D Parady
Birth Year: 1911
Race: White, Citizen (White)
Nativity State or Country: New Hampshire
State of Residence: Connecticut
County or City: Fairfield

Enlistment Date: 5 Nov 1942
Enlistment State: Connecticut
Enlistment City: Hartford
Branch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
Branch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
Grade: Private
Grade Code: Private
Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law
Component: Selectees (Enlisted Men)
Source: National Guard in Federal Service, after 3 months of Discharge

Education: Grammar school
Civil Occupation: Unskilled nonprocess occupations in manufacturing, n.e.c.
Marital Status: Single, with dependents
Height: 63
Weight: 127

Source Information:
National Archives and Records Administration. U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations Inc, 2005.
Original data: Electronic Army Serial Number Merged File, 1938-1946 [Archival Database]; World War II Army Enlistment Records; Records of the National Archives and Records Administration, Record Group 64; National Archives at College Park, College Park, MD.

Description:
This database contains information on about 8.3 million men and women who enlisted in the U.S. Army during World War II. Information contained in this database usually includes: name of enlistee, army serial number, residence (county and state), place of enlistment, enlistment date, grade, army branch, component, term of enlistment, birthplace, year of birth, race and citizenship, height and weight, education, and marital status


For further information about World War II resources at the Connecticut State Library, please see: http://www.cslib.org/worldwarii.htm.

It would seem that this individual was born in New Hampshire, and may have left family in the Darien area. If that was the case, an obituary in a Darien area newspaper for March or April 1945 would be of interest to you.

If you have specific research needs, please let me know.

Most sincerely,


Mel E. Smith, Librarian II
History & Genealogy Unit
Connecticut State Library


Langzaamaan komt er steeds iets meer boven :D . Vooral de behulpzaamheid van de mensen in de States is echt super. Het inschakelen van een independent researcher waar Thijs het over had lijkt me ook een goed plan, vooral voor de site die Mel Smith vermeld:

http://www.ancestry.com/

Je kunt hier best veel informatie vinden over gesneuvelde GI's, althans je kunt zien dat ze het hebben, maar je mag het niet bekijken tenzij je betaald. Via google kun je lezen dat veel mensen problemen hebben met de "free" trial period en dan is een onderzoeker een prima alternatief. Het emailen met mensen uit de States is dan ook echt een aanrader, gewoon blijven proberen, meestal waarderen ze echt de moeite die wij doen voor hun soldaten en krijg je er ook veel voor terug:D .
Ik houd jullie op de hoogte,

Sjoerd.


vr maart 04, 2011 3:54 pm
T(h)ijs
Bericht 
Schiet wel lekker op zo Sjoerd. M.b.t. Ancestry, bij de buren op adoptiegraven.nl kun je voor 5,- twee weken lang op ancestry.com neuzen. Wellicht is dat een optie voor je? Zie http://www.adoptiegraven.nl/shop/produc ... product=15 (ik heb geen relatie met adoptiegraven.nl, als deze link niet kan dan gaarne weghalen).


ma maart 07, 2011 2:45 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group