Het is nu vr maart 29, 2024 1:01 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 525 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Adoptiegraven 
Auteur Bericht
Ishirra
Bericht 
Ik doe dit niet alleen. Ik doe dit samen met m'n broer en een neef. De graven zijn gewoon geadopteerd op mijn naam, maar we zijn met 3 om het tot een goed einde te brengen :)


zo sep 23, 2007 1:52 pm
Dennis N
Bericht 
Okay, was ook niet om aan te vallen! :wink:


zo sep 23, 2007 2:12 pm
Ishirra
Bericht 
Weet ik wel, maar ik had eerst niet gezien dat ik dit vergeten te zeggen was, foutje van mijn kant :)


zo sep 23, 2007 2:24 pm
Johan WILLAERT
Bericht 
Er zijn drie US Cemeteries in België

Henri-Chapelle
http://www.abmc.gov/cemeteries/cemeteries/hc.php

Neuville-en-Condroz
http://www.abmc.gov/cemeteries/cemeteries/ar.php

Waregem
http://www.abmc.gov/cemeteries/cemeteries/ff.php


zo sep 23, 2007 3:20 pm
Let's Go
Bericht 
Hallo iedereen
Vandaag lag mijn Certificaat van Adoptie in de bus, dus vond ik het tijd worden om me hier maar even aan te melden. Ik heb lange tijd getwijfeld om een graf te adopteren, omdat ik niet in staat ben om vaak een bezoek aan het graf te brengen. Ik woon in Noord-Holland en kom bijna nooit in de buurt van Margraten. Uiteindelijk heb ik toch besloten een graf te adopteren, en ik zal proberen deze een of twee keer per jaar te bezoeken. Ongeveer 1,5 week geleden heb ik het verzoek voor een adoptiegraf verstuurd, en gezien de berichten die ik heb gelezen verwachtte ik dat het wel even kon duren voor ik bericht zou krijgen. Tegen mijn verwachting in kreeg ik vandaag, slechts 9 dagen nadat ik het verzoek verstuurde, al het certificaat in de bus. Ik heb geen voorkeur opgegeven, en het is geworden:

Naam: Arthur N. Mac Lellan
Reg. Nr.: 32834124
Rang: Private
Eenheid: 110 Field Artillery Battalion, 29Th Infantry Division
Staat: New York
Datum van Sneuvelen: 29 November 1944
Awards: Silver Star, Purple Heart
Amerikaanse begraafplaats Margraten,
Vak C, Rij 4, Graf 19

Via de site van de NARA vond ik al zijn geboortejaar, 1910, al "wat ouder" dus. Ik hoop dat ik via de diverse manieren wat meer informatie over hem te weten kan komen. Is het trouwens mogelijk om te achterhalen of het graf eerder geadopteerd is geweest? Kan je hiervoor gewoon mailen naar de stichting of wordt er geen informatie over gegeven ivm privacy?

Omdat ik de komende tijd niet in staat ben om het graf te bezoeken, vroeg ik me af of er iemand is die regelmatig op de begraafplaats komt, en voor mij een foto van het graf zou willen maken, en die mij wil toemailen. Alvast heel erg bedankt


do sep 27, 2007 3:42 pm
Crann Buidhe
Bericht 
Beste Let´s Go,

Veraf of dichtbij dat maakt niets uit, Arthur N. MacLellan zijn naam wordt nu in elk geval in ere gehouden door iemand in Nederland.

Via de adoptiestichting zul je de gegevens van de voormalige adoptant niet kunnen krijgen, inderdaad met het oog op de vigerende wet- en regelgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Het komt wel nog eens voor dat de familie in de VS de oude adoptiegegevens nog heeft, maar ja dan moet je eerst contact hebben met de familie.

Helaas ben ik de komende 4 weken buiten Nederland, anders had ik graag een of meerdere foto's van het graf van Arthur gemaakt.


vr sep 28, 2007 10:07 am
Let's Go
Bericht 
Dat was ook mijn motivatie om uiteindelijk toch een graf te adopteren, of je nou 1x per week of 1x per jaar komt, het gaat er toch om dat hij niet vergeten wordt. En dat zal hij zeker niet worden.

Ik heb gezocht in de Amerikaanse telefoongids, maar in zijn toenmalige woonplaats komt nu niemand meer voor met dezelfde achternaam. Volgens de NARA was hij wel getrouwd, maar als ik er vanuit ga dat zijn vrouw ongeveer net zo oud was als hijzelf denk ik niet dat die nog in leven is. Er staat trouwens op die site van de NARA niet of hij kinderen had of niet. Betekend dit dat hij ze niet had, of staat dat er nooit bij?

Straks eerst maar eens de brief naar de vs opsturen


vr sep 28, 2007 12:11 pm
Crann Buidhe
Bericht 
Dat met die motivatie zit wel op de juiste plek.

Als ik jou was zou ik per e-mail contact opnemen met de Public Library van Erie County, NY; deze heeft de beschikking over de obituaries (vaak met foto) en is meestal gelieerd aan een historical center dan wel de lokale gynaelogieclub. Het is op deze manier bij een aantal adoptanten gelukt binnen enkele dagen contact te krijgen met de familie, maar in andere gevallen binnen een aantal weken en soms maanden.

Anders neem even contact op via mijn website, dan heb ik nog een ander adres voor je.

Bert "Crann Buidhe" Caris


vr sep 28, 2007 1:58 pm
John S.
Bericht 
Goede tip Bert.

Enneh, fijne vakantie !!


vr sep 28, 2007 7:58 pm
Let's Go
Bericht 
Ik had de site van die bibliotheek al gevonden, ik zal ze wel even mailen. Ik kan me alleen niet echt een beeld vormen bij wat ik moet vragen. Is het gewoon een overlijdensbericht met misschien een foto die in een krant heeft gestaan? Bewaren ze dat al die tijd? En krijg je er dan ook de namen van familieleden bij?

Bedankt alvast, ik weet nl niet zo goed hoe ik moet beginnen met zoeken


vr sep 28, 2007 11:21 pm
reinoud
Bericht 
Om de naam van zijn vrouw te achterhalen zou je het IDPF kunnen opvragen. Als je dit dossier nauwkeurig doorneemt, vind je een hoop info. Misschien dat je verder komt met haar naam.

In het verleden heb ik weleens iemand geholpen met het opvragen van het IDPF en in het dossier zat een brief uit '47 van de eerste adoptant. Toch bijzonder dat je zoiets aantreft.


za sep 29, 2007 12:00 am
Crann Buidhe
Bericht 
Je kan de bibliotheekmensen gewoon vragen om ondersteuning in je zoektocht naar de persoon achter de naam (na een korte uitleg over het hoe en waarom van de adoptietraditie), zij weten het beste waar te zoeken of aanknopingspunten te vinden. De overlijdensadvertentie vermeldt altijd de nabestaanden, zo ook de echtgenote en eventuele kinderen met het (toenmalige) adres. In de VS bestaat geen bevolkingsregistratie zoals wij die kennen, wel de zogeheten census (volkstellingen), die bieden ook vaak een ingang. Maar daarnaast kunnen de bibliotheekfunctionarissen ook andere lokale contacten aanboren zoals kranten, radio- en televisiestations maar ook historische vereigingen etc.


za sep 29, 2007 12:10 am
Let's Go
Bericht 
Oke, dat ga ik eens proberen bedankt


za sep 29, 2007 12:13 am
Crann Buidhe
Bericht 
als voorbeeld mijn e-mail van 19 september 2004 naar de Erie County Library, Pennsylvania :

Subject: seeking info about 1st Lieutenant Kenneth R. Robinson
Date: Fri, 17 Sep 2004 23:38:58 +0200
From: Bert en Rosie
To: reference@erielibrary.org


Dear Madam, Sir,

My name is Bert Caris and I live in the southern part of the province of
Limburg, the Netherlands.

I recently adopted the gravesite of first Lieutenant Kenneth R. Robinson
at the Netherlands American War Cemetery at Margraten, the Netherlands.
Adopting such a gravesite means visiting the grave frequently, putting
flowers at the grave on special days like e.g. Memorial Day, Christmas
or september 17th; this week it is 60 years ago that the southern part
of Limburg was liberated by American units, and finally it means
maintaining contact with relatives or friends of Lieutenant Robinson in
the United States, but only when those relatives or friends wish to do so.

From the records I gathered, Lieutenant Robinson apparantly came from
Erie County, Pennsylvania and the unit he served in was 8th armored
Division, 36th Tank Battalion, D-Company. He died in the night of March
5th 1945 in the vicinity of Rheinberg, Germany.

The way I and my family are looking at it, he gave his life for us to
live our lives like we do momentarily in a free and peaceful western
Europe. Although I am of a post WW II generation (born in 1959),
adopting Lieutenant Robinson's gravesite is the least we can do to show
our gratitude and respect for what so many soldiers from far over the
Atlantic did for us in Europe 60 years ago.

To keep the memories alive, I dug up a lot of information about the 8th
Armored Division's, 36th Tank Battalion and other units
history. But there is very little I know about Lieutenant Robinson's life.

Is it possible for you, within the boundaries of U.S. privacy
legislation, to provide me with some information about Kenneth R. Robinson ?

I hope you'll find this e-mail not too intrusive and leave it up to your
judgement if you want to respond.

sincerely,

Bert Caris


za sep 29, 2007 12:17 am
Crann Buidhe
Bericht 
Die brief heeft destijds heel wat losgemaakt in Erie County, PA, heb door hun de familie weten te vinden en heb nu nog een zeer intensief contact met de mensen van de Erie County Library, PA


za sep 29, 2007 12:31 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 525 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group