Het is nu do apr 18, 2024 4:19 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Adoptie van Lawrence F. Shea 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Citaat:
ingedeukte schedel, ingedeukte kaak en hij miste 1/3 deel van zijn spaakbeen. Zijn lichaam bevond zich al in een vergevorderde staat van ontbinding.


Bij het gros van de opgegraven soldaten is de schedel verbrijzeld cq. ingedeukt.
Dus je moet je niet vergissen en daar de doodsoorzaak in zoeken.

Waarschijnlijk is hij zoals Frank ook aangeeft door een verwonding aan zijn borst/nek/hals overleden. Misschien dat hij inderdaad ook een stuk arm is kwijtgeraakt toen hij door de granaat (scherven) werd getroffen. Vaak lijden dit soort verwoningen tot extreem bloedverlies en is DAT dan vaak de reden van het overlijden.

Uit onderzoek is gebleken dat 70% van de TOEN dodelijke verwondingen met de HUIDIGE medische kennis en kunde NIET dodelijk zouden zijn geweest.
Keerzijde van de medaille: de getroffen soldaten moesten doorgaans wel de rest van hun leven met een zeer ernstige handicap door het leven (bijvoorbeeld in een rolstoel, met hersenbeschadigingen of zonder één of meer ledematen).


ma jun 04, 2007 8:12 am
T(h)ijs
Bericht 
-Spitfire- schreef:
De vader van Lawrence, Walter, had een verzoek opgeschreven: of er een foto gemaakt kon worden van het graf en naar hun kon worden opgestuurd. Als dit er inderdaad een foto gemaakt is, ben ik erg benieuwd naar deze foto!


De vrouw van 'mijn' soldaat heeft in '48 ook gevraagd om een foto van het uiteindelijke graf en een burial flag. Respons van Major Richard B. Coombs van de Memorial division geeft het volgende aan.

Citaat:
With regret, I must inform you that at present there is no provision whereby the Department of the Army may furnish photographs of individual graves located overseas.


Dus in haar geval is er geen foto gemaakt. Deze correspondentie zat allemaal in de IDPF.


ma jun 04, 2007 9:24 am
-Spitfire-
Bericht 
Bedankt voor de informatie!

Ik kan het IDPF geen antwoord vinden over zijn vraag voor een foto van het graf. Ik hou dus hoop. :wink:


ma jun 04, 2007 2:11 pm
-Spitfire-
Bericht 
HE staat voor High Explosive. Met dank aan WW2-Eto.com members

Toevallig kreeg ik vandaag een brief van een veteraan, commadant van de company en die zegt dat hij Lawrence heeft zien getroffen worden door machinevuur van tanks... :|


di jun 05, 2007 5:38 pm
-Spitfire-
Bericht 
Toevallig vond de neef van Lawrence een brief van zijn zus met de datum 1957 die geadresseerd was aan Col R. E. Pearson, deze brief is waarschijnlijk nooit verzonden maar bevat wel veel informatie! :D

Wat de familie zelf ook al vermoedde, zijn middelste naam is inderdaad Francis.

Lawrence zat op de Alexander Hamilton High School. Lawrence was erg sportief hij deed aan honkbal, voetbal en basketbal. Hier een foto van zijn school die nog steeds bestaat:

Afbeelding

Hij had zijn training in Avon Park, Florida. Voor zover ik weet was daar alleen maar een vliegveld en geen infanterie. Als dat inderdaad zou kloppen dan had hij zijn training op de Lodwick Aviation Military Academy.

De zus zegt, net zoals de company commander hem, dat hij gesneuveld is door machinegeweer vuur op 2 april. Maar zijn IDPF zegt een Shell HE.


do jun 14, 2007 4:17 pm
-Spitfire-
Bericht 
Citaat:
Kid solves mystery
By Harry Cheadle
for The Brooklyn Paper
What started out as a little Dutch boy’s hobby has turned into an international affair.

Sebastiaan Vonk, the 14-year-old whose quest to find the family of World War II hero Lawrence Shea was documented in The Brooklyn Paper in January, has finally linked up with Shea’s American descendents and gotten what he really craved: Shea’s story.

Born in 1923 in Brooklyn, Shea lived in the borough until he enlisted in the Army Air Force in 1943. The corporal was a towering figure at 6-foot-8, and fought numerous battles across Germany in the 80th Infantry Division.

On April 2, 1945, he was stationed near the industrial city of Kassel when a tank ambush caught his unit unaware. Shea fell — struck in the chest by an artilliary round.

Sixty years later, Vonk read some books on WWII that sparked his interest, and found out it was possible to adopt the grave of US soldiers buried in Europe.

He adopted Shea’s grave last year, but he did more than just place flowers. Vonk also reached out to The Paper in hopes of finding Shea’s family and discovering more about the hero’s life. It was a slim chance, but the inquiring Dutchman didn’t have many other options — most of the corporal’s records were destroyed in a 1973 fire.

After The Paper ran an article about Vonk, one of Shea’s nephews, now living in Pennsylvania, got in touch with him.


Tweede artikel in de Brooklyn Paper over Lawrence.


vr jun 15, 2007 4:51 pm
swinny
Bericht 
Wauw dat ziet er goed uit.

Ik dacht dat ik al ver was gekomen met mijn zoektocht , maar in de krant heb ik nog niet gestaan.

Petje af, wordt al echt een mooi verhaal.


vr jun 15, 2007 5:28 pm
-Spitfire-
Bericht 
-Spitfire- schreef:
Waarschijnlijk is de 1e eerste Lawrence Shea, de juiste en is hij geboren op 12 september 1923. En zijn dit zijn andere gegevens:

U.S. World War II Army Enlistment Records, 1939-1946
Name: Lawrence Shea
Birth year: 1923
Nativity: NY
County: Kings
Enlistment date: 6 Oct 1942
Enlistment state: NY
Grade: Private
Term of enlistment: Duration of war
Education: Grammar school
Marital status: single
Height: 68 inches
Weight: 174

Alleen twijfel ik over de "Grade" aangezien daar Private staat en hij uiteindelijk Corporal was.

Als het inderdaad die was, was zijn vader makelaar.
Mijn dank gaat uit naar mensen in Amerika en Nederland die zo geweldig helpen!


Deze gegevens die hier staan zijn niet Lawrence, maar van Lawrence J. Shea die ook uit Kings County kwam. Ten eerste was Lawrence enlistment date 14 januari 1943 en had hij zijn training niet in Fort Jay maar op Avon Park in Florida waar hij tot november 1944 in de luchtmacht zat. Ik twijfelde al eerder of deze records wel juist waren en dat blijkt dus niet zo te zijn.

Wat ik nu heel graag wil weten in welke unit hij zat bij de luchtmacht. Ik heb inmiddels al ergens informatie aangevraagd en ik hoop dat het daar in staat.


za jun 23, 2007 2:34 pm
muncio
Bericht 
Ik merk dat de lijsten op NARA niet altijd juist zijn.
Dus ga er niet prat op en research goed.


za jun 23, 2007 6:28 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Je bent goed bezig Sebastiaan, ook leuk dat je al twee keer in de krant bent gekomen! Ga zo door!


za jun 23, 2007 7:38 pm
Profiel
-Spitfire-
Bericht 
muncio schreef:
Ik merk dat de lijsten op NARA niet altijd juist zijn.
Dus ga er niet prat op en research goed.


Dit is geen fout van de NARA. Iemand in Amerika had deze gegevens gevonden en omdat er geen tweede naam bijstond maar wel dat hij uit Kings County kwam dacht hij dat het gegevens waren van "mijn" Lawrence. Wat dus niet zo blijkt te zijn. :wink:

Auke schreef:
Je bent goed bezig Sebastiaan, ook leuk dat je al twee keer in de krant bent gekomen! Ga zo door!


Dankje Auke!


zo jun 24, 2007 11:25 am
muncio
Bericht 
Ik doel meer op algemeen.


zo jun 24, 2007 2:08 pm
-Spitfire-
Bericht 
Het lijkt erop dat het in de IPDF fout staat. Daarin staat dat Lawrence getroffen werd door een "shell" maar volgens de commander van zijn company was er geen artillerievuur en waar de tanks te dichtbij om met hun kanonnen te kunnen vuren, dit is wat hij zegt:

Bill Kane schreef:
I clearly remember Lawrence being hit on the edge of Kassel. It was just breaking day when we received the machine gun fire. No 88mm fire. I was getting the A Company into some vacant antiaircraft positions that the Germans constructed. B Company was already in buildings and open terrain to fire on the enemy going along the road. With a column of infantry on both sides. A company could barely see the tops of the tannk turrests. Machine guns could fire on us but the 88 mm cannons could not. Some Germans started over a grassy knoll in front of A Company. I ordered no firing unitl the Germans were about helf way down the knoll. B Company commander and I estimated that we killed 150-200 Germans in less than an hour that morning.


di jun 26, 2007 5:33 pm
Harro
Bericht 
Super informatie Sebastiaan! Als je al je bronnen zo bij elkaar legt krijg je een heel compleet plaatje. Bedenk overigens wel dat niet alleen documenten vaak fouten bevatten maar dat veteranen het na 62 jaar ook lang niet altijd meer even goed weten.


di jun 26, 2007 5:44 pm
-Spitfire-
Bericht 
-Spitfire- schreef:
2 april 1945, Kassel - Hoe hij waarschijnlijk sneuvelde

Met de verhalen van veteranen, After Action Report en een krantenbericht heb ik een idee gekregen hoe Lawrence waarschijnlijk is gesneuveld. Met quotes van veteranen en een krantenbericht probeer ik een beeld te geven wat er is gebeurd op 2 april 1945 in Kassel.

Arlin C. Barden
Regarding April 2, 1945, a day that I will always remember as I knew it was to be the last day of my life

De A Company van het 318th Infantry Regiment zat gelegerd op ongeveer 45 meter van de weg naar Kassel.
Kassel had normaal een populatie van 204.000 inwoners maar op dit moment woondden er nog maximaal 30.000 mensen. Het had een erg belangrijke spoorweg, snelweg en communicatiecenter en het had ook een belangrijke oorlogsindustrie die o.a. Royal Tiger Tanks produceerde.

Afbeelding

De leiding had de mannen van de A Company verteld dat er een Royal Tiger Tank was veroverd en die naar hun toe zou komen. De mannen hoorden een tank komen uit de stad en dachten dat het de tank was. Maar als snel bleek dat niet zo te zijn. Vijfenveertig meter achter de eerste tank kwam nog een tank. De tanks begonnen te vuren.

Arlin C. Barden
I remember seeing the most of our guys getting down, some on their stomaches

Er kwam nog een tank die vuurde over de hoofden van de mannen. Waarschijnlijk omdat hij op de top van een heuvel een tank dacht te zien staan. De mannen van de A Company dachten dat zij onder vuur werden genomen.
Sommige mannen probeerden het bos te bereiken dat aan de west kant van de weg lag en waar de B Company zat. Maar hiervoor moesten zij tussen de tanks doorrennen. Ze werden onder vuur genomen, veel mannen, waaronder waarschijnlijk ook Lawrence, werden geraakt.

Arlin C. Barden
I will remember the screaming and hollering of the wounded. I saw an aid man run ot the side of one of the wounded. His helmet and red crosses on all sides and he had a red cross armband on his slieve. He had just reached the wounded man and the machine guns of the tanks cut him down.

In totaal deden er 15 Duitse gepansterde voertuigen aan deze aanval mee en zeven Royal Tiger Tanks. Er werden bazooka's op deze tanks geschoten maar dit had geen enkele zin.

James S. Drylie
The Royal Tiger Tanks were so heavily armored that our bazooka shells didn't have much effect on them.

Afbeelding
Kassel van bovenaf

De gepansterde voertuigen en de tanks werden gesteund door ongeveer 150-200 man van de 166e Reserve Infanterie Divisie.

Bill Kane
There was a wide open,grassy knoll in the front of the "A" Company's position. Suddenly about 150-200 Germans appeared. I ordered no firing until I said so. When the Germans were exposed on the knoll to our front with no place to go. I ordered, "Commence firing". It was pure mayhem and slaughter. We took no prisoners (what would we do with them?) and lost no more men. "B" company took care of the infantry along the road. I would estimate at least 150-200 dead Germans in about an hour. The tanks retreated back into the city. We later learned that the tanks were built in Kassel.

Met behulp van artillerie en antitank kanonnen werden zes van de zeven Royal Tiger Tanks vernietigd. De Duitsers trokken zich terug in Kassel.
De 80th Infantry Division kreeg later die dag later nog met een tegenaanval te maken. In totaal duurde het 4 nachten en 3 dagen om Kassel in te nemen. Op 2 april 1945 verloor het 1e battaljon vier 75mm anti-tank kanonnen en één tank. Veertien man van het 1e battaljon sneuvelde en veel mannen raakten gewond.

[Krantenbericht]


Zou iemand dit voor mij naar het Engels willen vertalen? Ik wil het namelijk naar een paar veteranen van de 80th Infantry Division sturen en naar de familie van Lawrence!


vr jun 29, 2007 4:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group