Het is nu vr maart 29, 2024 3:36 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
'Nuts' 
Auteur Bericht
SHAEF
Bericht 'Nuts'
Iedereen kent wel het verhaal van generaal Mc Auliffe en zijn historische uitspraak "Nuts" op de Duitse vraag om overgave van Bastogne.

Enkele dagen krijgen de soldaten in de schuttersputjes de kerstboodschap en het antwoord op de eis tot overgave ook te horen. In het boek "Band of Brothers" reageren, de mannen hier bijna woedend op, gen. Mc Auliffe zat in een verwarmd huis, had voldoende eten, hoefde niet te vechten... Maar in de film en onder meer in het boek The Battle of the Bulge van Emile Engels worden de soldaten er vrolijk van!
Wie heeft nu eigelijk gelijk? Of hebben ze allebei gelijk?

groetjes,

Jeroen


do nov 10, 2005 7:56 pm
Raccoon
Bericht 
Mogelijk beiden. Meningen lopen uiteen natuurlijk. Ik zou bijvoorbeeld beiden overwegen, het hing echt van de situatie af bij de soldaten. Maar de serie zou zich toch moeten aanpassen aan het boek denk ik :wink: .


do nov 10, 2005 10:34 pm
Erwin Janssen
Bericht NUTS
"Nuts" was de reactie die McAuliffe gaf op de overgave-voorwaarde. Het idee om deze uitspraak als antwoord te geven kwam van Lt. Col. Harry W Kinnard, op dat moment G3 van de 101ste Divisie.


vr nov 11, 2005 4:40 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Overigens is de kans dat McAuliffe dit daadwerkelijk heeft gezegd - en zeker de casula way - niet boven alle twijfel verheven ...


vr nov 11, 2005 4:56 pm
John S.
Bericht 
Grebberg zegt:[

quote]
Overigens is de kans dat McAuliffe dit daadwerkelijk heeft gezegd - en zeker de casula way - niet boven alle twijfel verheven ...
[/quote]


Wat is dit nu weer voor een uitpraak. Ben je van plan de geschiedenis te herschrijven? Daar heb ik geen moeite mee als er duidelijk nieuwe inzichten en bewijzen zijn. Maar er zijn tal van getuigen die kunnen bewijzen dat McAuliffe dit gezegd heeft. Het was een emotionele uitspraak van hem op het moment dat hij de arrogante overgaveeis van de Duitsers las. Later vroeg men hem hoe hij formeel wilde reageren. Hij wilde eigenlijk helemaal niet reageren tot Kinnard tegen hem zei dat hij gewoon NUTS als antwoord moest geven.


vr nov 11, 2005 5:56 pm
Erik_C
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:
Overigens is de kans dat McAuliffe dit daadwerkelijk heeft gezegd - en zeker de casula way - niet boven alle twijfel verheven ...


John Toland schrijft dat vijf getuigen dit onafhankelijk van elkaar bevestigd hebben.


vr nov 11, 2005 11:24 pm
John S.
Bericht 
Inderdaad.
Dat is toch redelijk waterdicht of niet???????????


vr nov 11, 2005 11:26 pm
pingwin
Bericht 
Ik had begrepen dat hij heel iets anders riep maar dat omdat ze de reactie publiekelijk bekend wilde maken het maar in 'nuts' hebben veranderd. De oorspronkelijke reactie zou zijn 'Fuck you' of 'screw you'.

Nou zal iedereen wel gaan roepen 'bron!' en dan is mijn antwoord dat het uit een biografie van een soldaat komt die stelt dat alle troepen wel wisten dat Nuts! de gecensureerde versie was. Het moest temslotte ook op de voorpagina van de krant en in 1944 kon je niet met koeieletters 'FUCK YOU' op de new york times zetten.

Ik denk zelf dat dit niet veel meer is dan een grappige anekdote, maar ik heb Nuts wel altijd een raar iets gevonden om te zeggen. Meer iets wat een schrijver in een boek een karakter laat zeggen dan iemand echt roept.


za nov 12, 2005 6:46 pm
Haen
Bericht 
"NUTS" was en uitdrukking dat vrij vertaald kan worden met 'knettergek" !.
Dat bedoelde hij waarschijnlijk toen hij dat ultimatum kreeg.
Hij wist dat de algehele toestand was dat de geallieerden zouden winnen, en nam aan dat de duitse officieren dat ook wel zouden weten.
HN


ma nov 14, 2005 1:09 am
Erwin Janssen
Bericht 
pingwin schreef:
De oorspronkelijke reactie zou zijn 'Fuck you' of 'screw you'.


Deze quote durf ik te bestrijden. Ik heb veel contact met Vinnie Vicari (rechterhand van McAuliffe) die erbij was toen de reactie van de Generaal werd gemaakt op de overgave-voorwaarden. In BOB werd ook al een referentie naar een scheldwoord uit de mond van McAuliffe gemaakt. Vinnie Vicari beweert bij hoog en laag (en ik heb geen enkele reden om aan hem te twijfelen) dat McAullife nooit schold of vieze woorden gebruikte! "Nuts" is en blijft de historische uitspraak van McAuliffe.


ma nov 14, 2005 5:21 pm
John S.
Bericht 
Erwin Janssen schreef:

Citaat:
"Nuts" is en blijft de historische uitspraak van McAuliffe.


Mensen, met alle resprect voor alle meningen. Maar er zijn genoeg "eerste hand getuigen" die bovenstaande uitspraak bevestigen.

Ik denk dat we de discussie dan kunnen sluiten. Toch?


ma nov 14, 2005 5:43 pm
pingwin
Bericht 
Ach, de orginele vraag is nog niet beantwoord.

Daarnaast is het verhaaltje dat er in plaats van Nuts toch iets anders gezegd werd vrij hardnekkig. Nou denk ik zelf dat 'fuck you' meer een anecdote dan een historisch juiste versie is maar ik vind het wel interessant wanneer die versie de wereld in is geholpen. Komt dat uit de dagen zelf of is dit later 'erbij verzonnen?'


ma nov 14, 2005 5:51 pm
John S.
Bericht 
De uitspraak van Mc Auliffe (Nuts, dus) was al een gewaagde uitspraak in die tijd als je kijkt naar de persoonlijkheid van Mc Auliffe.

Ik denk dat "fuck you" iets is wat vele jaren later in het leven is geroepen om een idee te geven van wat McAuliffe er mee bedoeld zou hebben. Al klopt deze uitleg niet omdat hij hiermee alleen bedoelde wat Haen zei:

Citaat:
"NUTS" was en uitdrukking dat vrij vertaald kan worden met 'knettergek" !.


ma nov 14, 2005 5:56 pm
Haen
Bericht 
Afgezien van het feit dat het "F..k woord" pas later populair werd onder diegenen die ook grote jongen wilden spelen.

HN


di nov 15, 2005 6:22 am
SHAEF
Bericht 
Misschien waren er enkele soldaten die dit antwoord nogal jolig vonden (miss de rekruten) en reageerden de veteranen eerder sceptisch... wie weet? :?

groetjes,

Jeroen


wo nov 16, 2005 2:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group