Het is nu do apr 18, 2024 5:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Kinderen en WOII-gerelateerde onderwerpen 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Kinderen en WOII-gerelateerde onderwerpen
Bestaan er eigenlijk Nederlandstalige boeken die op een voor kinderen (geen pubers maar kinderen van grofweg 6-12) bevattelijke manier uitleggen wat fascisme eigenlijk is, wat andere wat meer abstracte begrippen eigenlijk inhouden (nazisme, communisme, racisme, oorlogseconomie, ideoloog enz.), tot wat die ideologieën en zo allemaal geleid hebben ?


wo mei 28, 2008 11:43 am
Pieter F
Bericht 
Volgens mij heb ik weleens boekjes over WOII gezien voor de laatste klassen van de basisschool, maar of deze begrippen daarin aan bod komen weet ik niet. Ik zou ook niet meer weten wat de titels waren, ik kan me enkel nog herinneren dat ik ze in een klein boekhandeltje hier in Vlaardingen heb gezien.


wo mei 28, 2008 1:04 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik denk ook dat de terminologie te hoog gegrepen is voor kinderen wat lager in die leeftijdsgroep (een uitzondering daar gelaten). Ik heb een dochtertje van bijna zes, maar die zie ik dit nog niet snel vatten.. (en dat is een slimme meid :wink: ) Verhalende stukken zullen een en ander meer duidelijk maken denk ik. Voor 11/12 jaar is dit: http://www.go2war2.nl/artikel/1578/WOII ... 1-en-2.htm wellicht een aardige serie.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo mei 28, 2008 1:19 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Je hebt tegenwoordig ook enkele stripboeken die in het onderwijs gebruikt worden, daar komen dergelijke begrippen wel in voor, maar dat is ook alweer voor brugklassers.


wo mei 28, 2008 1:24 pm
lars40/45
Bericht 
Als we kijken hoe het onderwijs met de overdracht van kennis naar kinderen omgaat dan kunnen we stellen dat erg jonge kinderen vaak nog niet toe zijn aan al te zware onderwerpen.
Ze kunnen de informatie dan niet goed verwerken en dat veroorzaakt dan weer problemen en zorgt juist voor een afkeer van het onderwerp.
De basis scholen in NL beginnen onderwerpen uit de 2 wo dan ook pas vanaf de leeftijd van 12 jaar te behandelen.
Meestal is het dan ook pas zinnig om daar als oudere op in te spelen met wat extra informatie of een bezoek aan een museum of gedenkplaats.
Vaak geven de kinderen zelf wel aan waar hun interesse naar uit gaat.
Voor jongens richt zich dat vaak op de soldaat in actie en daarbij zijn ze voor de technische aspecten vaak het meest geinteresseerd (jeeps, vliegtuigen etc).
Het dagboek van Anne Frank sluit weer heel goed aan bij de belevingswereld van meisjes, die vaak zelf al een dagboek hebben.

Er zijn enkele goede paketten samengesteld (met name voor onderwijs doeleinden) door de Anne Frank stichting en Nationaal monument Kamp Vught.
Op hun websites is daar informatie over te verkrijgen.

Voor mijn dochter van 12 heb ik Het achterhuis (het dagboek van Anne Frank) en het stripboek De Zoektocht van de Anne Frank stichting, dat is een uitgave als vervolg op het stripboek De Ontdekking.
De Zoektocht ISBN 978-90-8667-008-6 is voor € 6.50 ook verkrijgbaar bij
Nationaal Monument kamp Vught

Het verhaal van De Zoektocht in het kort :
Esther bezoekt de boerderij waar zij als joods meisje tijdens de 2e wo zat ondergedoken. Zij maakte daar iets vreselijks mee. Esther wil uitzoeken hoe het toen met de helpers en de andere onderduikers is afgelopen. Esthers ouders zijn in Auschwitz vermoord. Meer weet zij niet. Via internet spoort haar kleinzoon een vroegere buurjongen op. Die heeft met Esthers oudrs in Auschwitz gezeten en was tot het laatst bij haar vader.

Ieder kind is uniek, de een zal er nooit iets over willen horen en de ander begint ver voor die grens van 12 jaar al met vragen waar je het als ouder knap moeilijk mee kunt hebben.
In het algemeen is het dus het eenvoudigst aan te sluiten zodra er op school ook aandacht voor komt.
Tip : elke bibliotheek kan hierin een goed leesadvies geven aangezien de informatie op leeftijd is getoetst en per leeftijdscategorie klaar staat.


do mei 29, 2008 9:34 am
Pieter F
Bericht 
lars40/45 schreef:
het stripboek De Zoektocht van de Anne Frank stichting, dat is een uitgave als vervolg op het stripboek De Ontdekking.

Juist, die bedoelde ik, maar ik kon me de titels niet meer herinneren..


do mei 29, 2008 9:45 am
Mario
Bericht 
Bedankt voor de reacties.
Concreet begint mijn oudste zoon van 8,5 al wel wat vragen te stellen, maar ik ben niet in staat om boven het karikaturale uit te stijgen als ik hem het verschil tussen het systeem in Duitsland en dat in de S.-U. moet uitleggen. Vandaar.


do mei 29, 2008 11:46 am
lars40/45
Bericht 
Mogelijk wat tips :

Het verschil lijkt me de moeilijkste kant.
Het is misschien eenvoudiger om juist de overeenkomsten te zoeken en te kijken of in de aanloop naar beide systemen van onderdrukking overeenkomsten zijn te vinden.

Een voor kinderen te begrijpen verhaal zou kunnen zijn.

Door omstandigheden als honger werkeloosheid en onvrede over de regeringsvorm en zijn leiders willen mensen graag geloven in sterke leiders die met grote beloftes menen alles op te kunnen lossen.
Dit heeft in beide systemen tot de oprichting van een eenpartijstaat met aan het hoofd een alleenheerser (dictator) geleid.
Iemand die alle macht naar zich toe trok en andersdenkenden liet opsluiten en vermoorden.

Dit kan de basis zijn voor een verdere uitleg, afhankelijk van de reactie en vragen die daar uit voorkomen.
Als er behoefte aan is dan kan je de overeenkomsten tussen STALIN en HITLER aangeven aan de hand van informatie die is samengesteld in DVD's van History Channel, die over beide heerschappen opvallende paralellen laten zien.


do mei 29, 2008 12:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group