Het is nu do maart 28, 2024 6:14 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Muntjes en joodse traditie? 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Muntjes en joodse traditie?
Ik was laatst in het Oorlogsmuseum in Overloon. Bij het verlaten van een van de tentoonstellingshallen was er vlak voor de uitgang een soort ballustrade met eronder een soort overdekte tuin bestaande uit wit grind met rijen stoeptegels die naar een christelijk kruis en een grote jodenster liepen. Voor zover ik het kan inschatten had het iets te maken met het gedenken van slachtoffers die tijdens de Duitse bezeting vielen. Terwijl ik daar stond zag ik hoe een paar mensen kleingeld op het grind gooiden. Toen ik even later goed keek zag ik dat overal tussen de steentjes muntjes lagen. Nu vraag ik me af wat de betekenis van dit 'ritueel' is.


di jun 20, 2006 12:55 am
Stefke
Bericht 
Ries,

Heb er gewerkt, het is meer een tijd verdrijf van bezoekers. Als je goed heb gekeken zag je ook alleen kleingeld liggen. De meeste proberen het in de vuurschaal te gooien, en sommige lukt het ook nog :wink: Niet veel de meeste liggen er om, ze gooien er trouwens ook een hoop rotzooi in. Drukke dagen kon je gemiddeld 1 a 2 keer per dag er een hoop blikjes en zooi uithalen.


di jun 20, 2006 9:23 am
Ries
Bericht 
Raar tijdverdrijf dat geld weggooien.


di jun 20, 2006 9:56 am
Stefke
Bericht 
Ries schreef:
Raar tijdverdrijf dat geld weggooien.

Ach iedereen zijn hobby, er zijn ergere dingen en vreemdere ook! :wink:


di jun 20, 2006 10:36 am
Ries
Bericht 
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer aan de hand is dan zomaar een 'tijdverdrijf'. Het lijkt me sterk dat Nederlanders zomaar geld weggooien.


di jun 20, 2006 11:02 am
-Spitfire-
Bericht 
Het museum zou al dat extra geld niet zo erg vinden denk ik als het niet veel.


di jun 20, 2006 1:43 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zoek er niets achter. Het is vergelijkbaar met het onzinnige tijdverdrijf om geld in een waterput te gooien.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jun 20, 2006 2:27 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Eigenlijk zoek ik er wel wat achter. Het gooien van muntjes in een put heeft als achterliggende gedachte dat je een wens mag doen. Zo is er ook een fontein in Rome waar mensen geld in gooien omdat ze dan, volgens het bijgeloof, weer naar deze plek terug zullen keren.


di jun 20, 2006 2:40 pm
Stefke
Bericht 
Citaat:
Zoek er niets achter. Het is vergelijkbaar met het onzinnige tijdverdrijf om geld in een waterput te gooien.

Ach geheel onzinnig was het ook weer niet de muntjes gingen naar een goed doel.


di jun 20, 2006 2:55 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kom toch mensen, die paar Euro merken ze echt niet op het totaalbudget.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jun 20, 2006 4:09 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Die paar euro merken zo ook niet op als ze ze in de fontein in Rome gooien, maar ze doen dat daar toch echt met een doel.

Waarom worden juist op deze plek in het museum muntjes gegooid en niet ergens anders? Er zijn genoeg plaatsen te bedenken waar dat zou kunnen. Ik heb het stellige idee dat het een soort ritueel is. Het doet me een beetje denken aan het achterlaten van een steen op een joodse zerk.


di jun 20, 2006 4:22 pm
Ries
Bericht Re:
Stefke schreef:
Heb er gewerkt, het is meer een tijd verdrijf van bezoekers.


Wilco_Vermeer schreef:
Zoek er niets achter. Het is vergelijkbaar met het onzinnige tijdverdrijf om geld in een waterput te gooien.


Jullie hebben helemaal gelijk.

Vandaag ben ik er weer eens geweest en heb ik het aan de baliemedewerkers gevraagd. Ze antwoordden me dat ze over dit rare gebruik net zo verbaasd zijn als ik. Er is geen enkele reden voor te bedenken, maar op jaarbasis halen ze zo een aardig bedrag op dat gebruikt wordt voor het onderhoud van de desbetreffende ruimte.
En ik maar een verband zoeken met - bijvoorbeeld - de steentjes die joden op zerken achterlaten als teken dat het graf bezocht en de overledene dus niet vergeten is of de traditie om in de Trevifontein te Rome kleingeld te gooien om zo af te dwingen ooit naar dezelfde plek terug te mogen keren...


do okt 04, 2012 7:32 pm
Leo
Bericht Re: Muntjes en joodse traditie?
Is de toegang tot het museum gratis misschien, en wil de doorsnee Nederlander zo zijn bijdrage vereffenen voor de zaken die hij binnen heeft kunnen bewonderen ?


do okt 04, 2012 7:41 pm
Pieter F
Bericht Re: Muntjes en joodse traditie?
De toegangsprijs is €14 in Overloon.


do okt 04, 2012 8:58 pm
Ries
Bericht Re: Muntjes en joodse traditie?
Pieter F schreef:
De toegangsprijs is €14 in Overloon.


Mij viel op dat de tuin gratis was, en dat je pas om binnen te komen entree moest betalen. Met als gevolg een horde lui die hun hond op het buitenterrein uitlieten en binnen - op wat studenten van de KMA na - amper bezoek.

Overigens heb ik genoten, zeker ook omdat ik in gezelschap was van iemand die echt verstand had van met name 'de hardware' van WO2. Het blijft een prachtmuseum.

De snert in het restaurant, dat rechts van de kassa ligt en dus gratis te bezoeken is - kan ik iedereen aanbevelen.


do okt 04, 2012 9:15 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group