Het is nu do maart 28, 2024 4:35 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
De steeds voortdurende onjuistheden mbt 'vermoorde US Sold' 
Auteur Bericht
wijers
Bericht De steeds voortdurende onjuistheden mbt 'vermoorde US Sold'
Steeds weer krijg ik vragen en gegevens toegestuurd over de aantallen vermoorde Amerikanen en burgers in het noordelijke deel vd Ardennen in 1944. Dit wordt wederom en nog steeds in de schoenen geschoven van de mannen van de Leibstandarte. (typfouten staan in het dokument zoals mij doorgestuurd). Naar mijn mening zijn Ligneuville (Engelsdorf), deels Baugnez en Wereth (die er niet bij staat) bewezen.

Daar er buiten dat het op misschien twee of drie plekken gebeurde, er voor de overige plaatsen mijns inziens geen bewijzen zijn, laat staan de aantallen, wilde ik dit toch eens in de groep 'gooien', en eens rondvragen wie deze mening wel of niet heeft. Ik denk bij dat Timo dit al vaker gehoord heeft, zijn mening is dus ook zeker van belang, maar wat weten anderen hiervan. Net gekregen van de zoon van gen. Hasbrouck het volgende:

Crimes of Kampgruppe Peiper
At the start of the Battle of the Bulge on December 16, 1944, Combat Command B of the 9th Armored Division was in the St. Vith area. The main German attack was by the 6th Panzer Army which included the combat team led by Colonel Joachim Peiper.

On December 12, 1944, Fuhrer Adolf Hitler called a meeting of his corps and division generals and informed them of an offensive that he believed would split the British and American allies and reach the port of Antwerp. His plan indicated the attack would be a "no holds" barred and executed without shame nor pity. German prisoners claimed their orders were not to be concerned with American prisoners which, they insisted, meant don't take any prisoners.

The attack by the 6th Panzer Army was led by 29 year old Obersturmbannfuhrer Jochim Peiper who had established his cruelty in the Russian campaign by burning two villages and killing the inhabitants. Peiper's Kampgruppe was guilty of inhuman acts in violation of war "ethics" during the first few days of the battle.

On the second day of the attack, 17th December, Peiper's task force had reached the villages of Honsfeld and Bullingen where they captured many American soldiers. Although these soldiers had surrendered, they were shot.

The Malmedy massacre actually took place at the crossing in Baugnez on the same day. About 71 American prisoners here herded into a field near a cafe and mowed down with machine guns on the German tanks and other vehicles. The Germans then moved among the fallen bodies, shooting anyone who showed .any movement.

In Ligneuville, a few kilometers south of Baugnez, 22 American soldiers were captured and taken into Hotel Du Moulin. Eight of the men were shot in the head. A memorial has been placed at the site.

Advancing to Stavelot, a German tank crew machine• gunned two Belgian civilians on the Rue Dewalque. Later, on the Rue de Trois-Ponts, two SS foot soldiers following a tank shot the 14 year old son of the family Genoux only because he was leaning out of his family home window. Later, they killed another Belgian named Gonay who was stand- in this doorway.
At 23 Legaye, 23 more Belgian civilians were killed, including children ages 4 to 9. Three more civilians were murdered between Stavelot and Trois-Ponts.

Another nine civilians were killed including children in the area of Petit•Spai and Ambleve. Another in Les Forges. Jean Minguet was shot in his home. On December 20 in the village of Stockeux, seven civilians were killed by being shot in the neck. Three more were killed with hand grenades. Two days later, five more Belgians were killed in the same village.

Also on December 22, the SS shot into a house and wounded three civilians and three other escaped injury. A minister was murdered on December 30.

Following is the number of the American soldiers who, after being captured and becoming prisoners, were murdered by Peiper's troops:

71 - Baugnez 31•Cheneux
50 - Bullingen 46 - Stoumont
58 - Stavelot 10 - Trois-Pont
17 - Honsfeld ll-Petit-Spai
41 - La Gleize
There were other civilians murdered by the S.S. troops following Kampgruppe Peiper. Between December 21 and 24, 1944, a total of 58 civilians were killed, including four seminarians.

The crimes against American soldiers were by the Peiper SS troop. There were no similar crimes by the Wehrmacht soldiers. SS troops were under Reichsfuhrer SS Heinrich Himmler but could be placed into other German troop units.

Source: Camille P. Kohn, President CEBA Cercle D'Etudes sur la Bataille des Ardennes in a letter dated 24 November 1995 to
Al Price who was researching unreported Battle of the Bulge Massacres.


May 2007


di jun 12, 2007 12:52 pm
ErnstJan
Bericht 
Citaat:
Steeds weer krijg ik vragen en gegevens toegestuurd over de aantallen vermoorde Amerikanen en burgers in het noordelijke deel vd Ardennen in 1944.


Waarom en dan de 2e vraag door wie?


di jun 12, 2007 5:26 pm
koenmarijt
Bericht 
Citaat:
Steeds weer krijg ik vragen en gegevens toegestuurd over de aantallen vermoorde Amerikanen en burgers in het noordelijke deel vd Ardennen in 1944.


Van wie dan?????


di jun 12, 2007 5:28 pm
Missing in Action
Bericht 
Citaat:
Dit wordt wederom en nog steeds in de schoenen geschoven van de mannen van de Leibstandarte.


Met alle respect hoor, maar in de schoenen van de Leibstandarte past al niet veel meer ! Die zijn al overvol met alle bewezen oorlogsmisdaden die ze gepleegd hebben !


di jun 12, 2007 5:54 pm
Harro
Bericht 
Wat betreft Kampfgruppe Knittel beschouw ik als bewezen:

- Wéreth (3. Komp./SS-PzAA1) - 17 december 1944
- Parfondruy (Stabskomp./SS-PzAA1) - 19 december 1944
- Stavelot (III./2. Komp,/SS-PzAA1) - 19 december 1944

Er zijn zeker nog meerdere moorden maar het is vrijwel onmogelijk hier 63 jaar later nog zekerheid over te krijgen. Het probleem is dat na de slag de Belgen alle slachtoffers van Duitse- maar vooral Amerikaanse artillerie, kruisvuur, ongelukken en moord als "vermoord door de SS" hebben opgevoerd. Probleem is tevens dat de Amerikanen tijdens het proces KG Knittel als onderdeel van KG Peiper beschouwde, waardoor de sindsdien opgevoerde wandaden van Peiper deels op het conto van Knittel zouden moeten komen.


di jun 12, 2007 5:59 pm
Harro
Bericht 
Missing in Action schreef:
Met alle respect hoor, maar in de schoenen van de Leibstandarte past al niet veel meer ! Die zijn al overvol met alle bewezen oorlogsmisdaden die ze gepleegd hebben !

Met alle respect maar volgens mij maak je daarbij precies de fout waar Hans Weijers op wijst, nl. dat je blind gelooft in de vele onbewezen wandaden waarvan het zéér de vraag is of het überhaupt om een wandaad ging. Bovendien vrees ik dat je te weinig van dit soort zaken weet om bovenstaande uitspraak te kunnen doen.


di jun 12, 2007 6:02 pm
Harro
Bericht 
ErnstJan schreef:
Waarom en dan de 2e vraag door wie?

koenmarijt schreef:
Van wie dan?????

Ik snap niet dat Hans zich moet verantwoorden over wie hem vragen stellen en informatie toesturen.


di jun 12, 2007 6:09 pm
ErnstJan
Bericht 
Harro schreef:
ErnstJan schreef:
Waarom en dan de 2e vraag door wie?

koenmarijt schreef:
Van wie dan?????

Ik snap niet dat Hans zich moet verantwoorden over wie hem vragen stellen en informatie toesturen.


Klopt, maar ik vind de manier om een topic met de zin
Citaat:
Steeds weer krijg ik vragen en gegevens toegestuurd over de aantallen vermoorde Amerikanen en burgers in het noordelijke deel vd Ardennen in 1944.
te openen een beetje vreemd vandaar mijn vraag.
Het komt voor mij out of the bleu om het zo maar te zeggen...

Ik ben gewoon benieuwd wie hem regelmatig naar dit onderwerp vraagt.


di jun 12, 2007 6:16 pm
Missing in Action
Bericht 
Citaat:
Met alle respect maar volgens mij maak je daarbij precies de fout waar Hans Weijers op wijst, nl. dat je blind gelooft in de vele onbewezen wandaden waarvan het zéér de vraag is of het überhaupt om een wandaad ging. Bovendien vrees ik dat je te weinig van dit soort zaken weet om bovenstaande uitspraak te kunnen doen.


Ik weet er genoeg over om mijn mening te kunnen geven. Ik weet net als jij wat er bewezen is en wat gewoon ongefundeerde meningen zijn. Volgens mij mis je hier echter het punt van mijn bewering ... Ik vind het begin van het eerste verhaal net klinken alsof het nog niet erg genoeg is wat de Leibstandarte gedaan heeft ... Stel je voor dat daar nog iets bij komt wat niet klopt ... Maar, ik vind inderdaad dat het niet terecht is dat er zaken in hun schoenen geschoven worden, die niet waar zijn, Ik ben echter ook realistisch genoeg om te weten dat er zaken zijn die nooit meer bewezen zullen kunnen worden.


di jun 12, 2007 6:24 pm
Harro
Bericht 
Juist, dan zijn we het toch eens. Een duidelijk geval van niet bewezen - en mogelijk zelfs verzonnen - is de moord op acht Amerikaanse soldaten bij Petit-Spai waarvoor Gustav Knittel veroordeeld werd tijdens het Malmédy Proces in Dachau.


di jun 12, 2007 6:44 pm
Missing in Action
Bericht 
Uiteraard !


di jun 12, 2007 6:47 pm
wijers
Bericht 
Bedankt Harro, net het eten op, en ik zie dat er al een aantal mensen niet begrijpen wat er zich precies afspeelt.

Ernst-Jan, Lezen is niet altijd makkelijk, dat weet ik. Als je het eerste stuk leest. Zie je oa dat ik schrijf: Net gekregen van de zoon van gen. Hasbrouck het volgende: Verder als je al jaren onderzoek doet in dit gebied en dus veel in de picture komt bij US veteranen, etc. krijg je wel eens een mail, ik denk dat er op dit forum meerdere zijn die wel eens iets van een eenheid willen weten en dan een Amerikaanse veteraan wat vragen, en zo kun je ook eens wat terug verwachten.

Maar, en dat geldt dan Ernst-Jan voor Koen en MIA, wat is belanrijker voor jullie, wie mij dit vraagt, of de serieuze vraag, wie heeft hier, en zoals ik al aangaf Harro, weet juist heel goed waar het hier om gaat, ook weet van.


di jun 12, 2007 8:08 pm
Missing in Action
Bericht 
Hans, succes met het zoeken !!!


di jun 12, 2007 8:14 pm
Jochen S.
Bericht 
Hans,

Wat me telkens opvalt bij zo'n 'document' of 'onderzoek' zijn de steeds weer terugkerende onmogelijke getallen van 'vermoorde' US soldaten en Belgische burgers. Een soortgelijk 'document' kreeg ik jaren geleden van Frank Towers(30th Inf. Ass.).

Als feit mag (naar mijn bescheiden mening) worden beschouwd: 1 en een poging tot in Lanzerath(burgers), 1 in Büllingen(US soldaat), meerdere in Honsfeld(Danny Parker komt volgend jaar met details en zelf hoop ik binnenkort ook informatie te ontvangen - Burgers en US soldaten), Baugnez(US soldaten), Ligneuville(US soldaten), in en rond Stavelot(Burgers), Cheneux(US soldaat), Petit Thier(US soldaat) en Wereth(US soldaten).

Er waren nog meerdere gevallen, maar andere hadden klaarblij'kelijk prioriteit. Vele veteranen van Kampfgruppe Peiper ontkennen echter (nog steeds) wandaden tijdens het Ardennenoffensief.

Mike


di jun 12, 2007 8:15 pm
wijers
Bericht 
Mike,

ja, inderdaad, Wat ik en ook mensen daar ter plekke zelfs vreemd is het feit van de Amerikanen die zouden zijn omgebracht in Büllingen die bij het voltanken of helpen met tanken van de Duitse voertuigen zijn omgebracht. Zover ik zelf kan nagaan is inderdaad Engelsdorf, Baugnez, Wereth bewezen, de andere gevallen niet of niet helemaal, maar de aantallen die out eens op papier zijn gezet, kloppen volgens mij niet. De burgemeester van Stavelot heeft eens een brief geschreven net na de oorlog waarin hij de burgers opnoemt. Hij vergeet daarbij ook dat de Amerikaanse artillerie debet was aan de burger slachtoffers, nog maar niet te praten over wat de Amerikanen ook aan Duitse kant in de noord sector gevangenen hebben omgelegd.

Stell die 50 in Büllingen zouden feit zijn, dan zouden toch zoals in Wereth en of Baugnez namen bekend moeten zijn die daar dan vermoord zijn?

Hans


di jun 12, 2007 9:06 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group