Het is nu vr maart 29, 2024 5:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
[Adoptiegraf] Toke V. Kloe 
Auteur Bericht
Dennis N
Bericht [Adoptiegraf] Toke V. Kloe
Toke V. Kloe
Afbeelding
ID: 36838187
Entered the Service From: Wisconsin
Rank: Private First Class

29th Infantry Division
Afbeelding

115th Infantry Regiment
Afbeelding

Died: February 24, 1945
Buried at: Netherlands American Cemetery
Location: Margraten, Netherlands
Plot G Row 16 Grave 18
Afbeelding

Award(s): Purple Heart with Oak Leaf Cluster
Afbeelding


vr jun 22, 2007 9:16 pm
-Spitfire-
Bericht 
Mooie foto, Dennis!


vr jun 22, 2007 9:56 pm
Dennis N
Bericht 
Na een maanden lange zoektocht in Amerika welke geen resultaten opleverde kreeg ik opeens een mail van de Stichting Adoptiegraven. In deze mail vroegen ze mij of ik er bezwaar tegen had dat mijn gegevens werden doorgegeven aan Don E. Marsh. Hij was aan het onderzoeken wie de 10 soldaten uit zijn geboorteplaats Racine hadden geadopteerd. Ik heb natuurlijk aangegeven dat ik daar geen bezwaar tegen had, maar het bleef toen lange tijd stil. Via via kwam ik er achter dat Nicole Sproncken Don's Nederlandse contactpersoon was en heb contact met haar gezocht wat precies de status was.
Het wachten was op de reporter die een artikel wilde plaatsen in de lokale krant van Racine ten tijde van Memorial Day.

Na een tijdje kreeg ik een soort van vragenlijst van deze journalist Mike Moore, die ik zo goed als mogelijk in heb gevuld. Het artikel werd geplaatst en is hier nog te lezen:
http://www.journaltimes.com/nucleus/index.php?itemid=13248

12 uur na het plaatsen van dit artikel was er al een reactie en wel van Toke's kleindochter Jenifer! Het verhaal van de adoptie ging toen als een lopend vuurtje door de familie wat resulteerde in diverse emails van neven en nichten in welke zij hun dank uitspraken voor het zorgen van het graf. Een nicht heeft me zelfs uitgenodigd om langs te komen zodat we het monument in Racine kunnen gaan bekijken op welke Toke's naam staat.
Deze week kreeg ik een brief van Linda, 4 kantjes lang en daarbij 10 foto's van Toke en zijn familie. Linda is de dochter van Toke en ook zij sprak weer haar dank uit voor hetgene wij hier doen in Nederland.

Een aantal foto's:


zo jun 24, 2007 9:09 am
Dennis N
Bericht 
Toke V. Kloe:
Afbeelding

Toke, zijn vrouw Carol en dochter Linda (destijds 2 jaar oud):
Afbeelding

Toke en zijn broers Eric en Leif:
Afbeelding

De trouwfoto van Toke en Carol:
(leuk detail, Carol staat op een krukje om het lengteverschil te halveren)
Afbeelding


zo jun 24, 2007 9:19 am
muncio
Bericht 
Dennis N goed werk man dit moet een goed gevoel geven.


zo jun 24, 2007 10:16 am
Dennis N
Bericht 
Klopt! ;) Maar er volgt nog meer!


zo jun 24, 2007 10:24 am
Dennis N
Bericht 
Linda kan niet echt veel van haar vader herinneren aangezien zij 2 jaar oud was toen Toke richting Engeland vertrok. De enigste dierbare herinneringen zijn de 80 brieven vanuit Engeland, Frankrijk en Duitsland en de foto's. Haar moeder was zo aangeslagen door het feit dat Toke na zijn eerste verwondingen weer terug naar het front moest dat zij later nauwelijks over hem sprak. Het enigste wat ze vertelde was dat Linda's vader in de Tweede Wereldoorlog gesneuveld was en dat hij in Nederland begraven is.

Toke's ouders waren immigranten uit Denemarken, Toke zelf is geboren in Michigan. Het gezin bestond naast de ouders uit Eric, Leaf, Edda, Sigryn en Astrid. Het is niet vreemd dat ik niemand kon vinden in de staat Wisconsin met de naam Kloe, Eric had geen kinderen, Edda had wel een zoon, maar hij sneuvelde als piloot, Leaf had een dochter, Sigryn had twee dochters en Astrid 2 zonen, maar zij droegen natuurlijk de naam van de vader.

Toke kwam naar Wisconsin met zijn broer Eric al waar zij gingen werken op een boerderij van een oom. Het is daar waar Toke zijn vrouw Carol ontmoette. Nadat ze trouwde zijn ze verhuisd naar Racine waar Toke ging werken in een metaalbedrijf. In December 1943 ging hij het leger in en in juni 1944 kwam hij in Engeland aan. Hij diende in de 29th Infantry Division, 115th Infantry Regiment als BAR schutter. In 1 van zijn brieven naar zijn vrouw beschrijft hij het ongelofelijke zicht van al die schepen bij elkaar ten tijde van D-Day. Op 16 Juli raakt hij voor de eerste keer gewond bij de slag van St. Lo en werd hij opgenomen in een hospitaal in Engeland. Hij mocht echter niet zeggen waar hij precies lag, ook niet waar en waaraan hij gewond was geraakt. Echter in 1 van zijn brieven laat hij toch vallen dat het al beter gaat met zijn been, maar of dat de hoofdzakelijke verwonding was is niet bekend, maar feit is dat het een serieuze verwonding was omdat hij pas eind Oktober terug ging naar het front.
Hij beschrijft ook in zijn brieven de zgn. Battle of the Bulge, ik hoop deze brieven ooit nog eens te lezen, maar vooralsnog is daar verder weinig over bekend.
Toke raakt voor de tweede keer gewond tijdens 'the advance of the Ruhr River' op de weg naar het plaatsje Broich. Deze keer overleeft hij het echter niet, de dag erna sterft hij aan zijn verwondingen ten gevolge van granaatscherven...

Om dit stukje te beeindigen een quote van Linda wat mij heel veel deed:

Citaat:
I have no memories of my dad, but have always missed him. I've always felt that he was abandoned in your country so it is a huge comfort to me to know of you and that another human being hasn't forgotten he is there.


ma jun 25, 2007 9:20 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group