Het is nu vr apr 19, 2024 9:16 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Levensverhaal Johannes Philippus Sopar 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht Levensverhaal Johannes Philippus Sopar
Van SS'er tot Heilsoldaat.

Hier een kort fragment van het opmerkelijke levensverhaal van Johannes Philippus Sopar, beter bekend bij zijn vrienden en bekenden als 'Ome Joop'. Hij melde zich in 1941 als vrijwilliger voor de Nederlandse Ambulancedienst, maar kwam uiteindelijk terecht bij de Waffen-SS als Sanitäter. Weer later kwam hij onder de wapenen. Ruim drie jaar nadat de oorlog voor hem begonnen was, eindigde deze voor hem in Russische krijgsgevangenschap. Hij had inmiddels de rang van Unterscharführer bereikt. Ome Joop is als soldaat bij het Leger des Heils gestorven op de leeftijd van 79 jaar.

De rest van zijn verhaal is binnenkort te lezen op http://www.go2war2.nl/artikel/1626/Joha ... ar,_van_SS’er_tot_Heilsoldaat.htm

Citaat:
Krijgsgevangen

"Zonder dat ik het besefte stond er ineens een Russische officier achter mij. Hij vroeg mij in keurig Duits: "Soldat, was machst du da?". Vol medelijden keek hij me aan. Een heel aardige man, die geloof ik best begrip had voor mijn weinig florissante toestand. Trouwens, die Russische soldaten die ik heb meegemaakt waren schatten van mensen. Soms hoor ik de misselijkste verhalen over Russen. Gedurende mijn krijgsgevangenschap ben ik uitstekend behandeld, eerlijk waar. Hoewel de meeste van ons in gevangenschap snel dood waren, overleefde ik ook hier. Ik was gewend aan honger, armoede en ellende. Misschien wel de survival of the fittest.

Van kamp tot kamp ben ik geslingerd. Geen lolletje, maar aan de andere kant was ik wel blij dat het vechten voorbij was. Wat had ik zo langzamerhand een dood en verderf gezien. Afschuwelijk. Tot op een zekere hoogte wen je aan dat onmenselijke gedoe, maar vanzelf sprekend is het geen normaal leven. Over de Russische doktors geen kwaad woord. Soms gaven ze ten behoeve van transfusies hun eigen bloed. Een Nederlandse arts zie ik dat nog niet meteen doen. Werkelijk, terwijl ze zelf nauwelijks iets hadden deden ze alles voor ons. Uiteindelijk moesten we bomen hakken. Een zwaar karwei. Ook in die periode vielen veel doden, mede door tyfus en hongeroedeem"

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo okt 24, 2007 8:00 pm
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
Zeer interesssant Frank, ik kijk al uit naar het artikel!


wo okt 24, 2007 8:12 pm
Rednas
Bericht 
Het begin klinkt in ieder geval al erg goed. :D


wo okt 24, 2007 9:51 pm
John S.
Bericht 
Ik ben ook erg benieuwd. Laat maar komen :wink:


do okt 25, 2007 7:51 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group