Het is nu do maart 28, 2024 2:02 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Battle of the Bulge musea 
Auteur Bericht
David
Bericht Battle of the Bulge musea
Ik heb zojuist een hotel geboekt in Bastogne tijdens de 60 jarige herdenkingen! 8)
Uiteraard ga ik alle bekende musea en evenementen weer af, maar dit jaar wilde ik ook de wat "kleinere" en wat minder bekende museums meenemen.
Ik weet alleen niet of het de moeite waard is. Misschien dat één van jullie mij kan vertellen of het de moeite waard is.

Het gaat om de volgende musea;

1. Musée de la Bataille des Ardennes 1944/45. In Wiltz
2. Musée de la Bataille des Ardennes. In Clervaux
3. Nationaal museum van oorlog en vrede. In Hasselt
4. Truschbaum Museum. In Elsenborn.

Uiteraard heb ik de diverse sites bezocht (voorzover ze aanwezig waren) en heb ik natuurlijk ook ruggespraak gepleegd met oorlogsmusea.nl. :wink:


do aug 12, 2004 8:23 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Staat sinds paar dagen op oorlogsmusea.nl

Original museum in bastogne. Klein museumpje met een aardige prive collectie


do aug 12, 2004 10:04 pm
Ronald Stassen
Bericht 
David,

Museum 1,2 en 4 zijn zeker de moeite waard. Het derde museum zegt me echter niet zoveel, ben er nog niet zelf geweest.

Groet

Ronald


do aug 12, 2004 11:55 pm
Johan WILLAERT
Bericht Expo
Tijdens de eindejaarsperiode zou er ook een tijdelijke tentoonstelling zijn in het 'Seminarie' te Bastogne.
Enkele verzamelaars hebben de handen in elkaar geslagen om daar een expo op te zetten.
Juiste openingsdagen ken ik nog niet.
Het seminarie is de plaats waar tijdens het Ardennenoffensief een US GMC volgeladen met mijnen exploseerde bij het overladen van de springtuigen en waarbij meerdere GI's van de 101AB sneuvelden.
Het gebouw ligt ter hoogte van het rondpunt op het einde van de hoofdstraat richting Houffalize en op de koer is er een herdenkplaat voor die slachtoffers.

Rgds,

Johan


vr aug 13, 2004 11:34 am
David
Bericht 
Tot nu toe bedankt voor de info mensen!

Alle tips e.d zijn uiteraard nog steeds welkom!


vr aug 13, 2004 9:13 pm
Tommovich
Bericht 
Hey , als je toch in de buurt van bastogne bent raad ik je heel zeker aan om te gaan naar het musea in Diekirch ... dat is echt waar de moeite ik zou er wel de hele dag in kunnen rond kijken zo veel materiaal heb ik nog nooit gezien zeker 5 keer intressanter en 10 keer zo groot dan Bastogne Historical Centre De moeite waard dus het musea in Diekirch staat ook op oorlogsmusea.nl


di aug 17, 2004 12:49 pm
David
Bericht 
Dat museum is mij reeds bekend en uiteraard ga ik er dit jaar wedereom een kijkje nemen. :D
Het is zeer zeker een intressant museum en vooral de diorama's van dit museum spreken natuurlijk erg tot de verbeelding! Maar of het intressanter is dan Bastogne weet ik nog zo niet. Natuurlijk is de collectie en de entourage veel mooier in Diekirch, maar ieder museum heeft weer wat anders te bieden. In Bastogne is het vooral de historie van het stadje zelf en de historische locatie van het museum zelf. incl het reusachtige Mardasson natuurlijk.


di aug 17, 2004 5:11 pm
IA002
Bericht 
Er zijn ook een museum in La Gleize.... (ben er nog niet geweest, maar staat in After The Battle)


do sep 02, 2004 12:46 am
Mario
Bericht 
Pietje schreef:
Er zijn ook een museum in La Gleize.... (ben er nog niet geweest, maar staat in After The Battle)


Daar staat normaal gezien ook een van de weinige overgebleven Königstiger.


do sep 02, 2004 8:53 am
Harro
Bericht 
Klopt. Museum is zeker de moeite, hoewel een flink deel van de collectie geen authentiek "Battle of the Bulge" gerelateerd materiaal is.


do sep 02, 2004 9:06 am
David
Bericht 
De omgeving van het museum in La Gleize is ook zeer zeker de moeite. Hier liet Peiper heel veel (zo niet alles) van zijn rijdende materieel achter om te ontsnappen naar de eigen linies.
Als je toevallig in het bezit bent van het boek "Battle of the Bulge, through the lens" dan kun je zien dat iedere hoek van een straat in La Gleize wel iets "te melden" heeft. Een paar jaar geleden hele mooie toen en nu foto's gemaakt.

Als je effe verder rijdt naar Stoumont, hetzelfde verhaal. Hier brak Peiper ook door de linies en maakte 270 krijgsgevangenen in dit dorpje. Hele bekende foto's zijn hier genomen.


za sep 04, 2004 3:52 pm
Harro
Bericht 
Peiper brak in Stoumont door de linies? :? Hij werd er juist tot staan gebracht!


za sep 04, 2004 4:07 pm
David
Bericht 
Hij heeft Stoumont veroverd en krijgsgevangen gemaakt. Zo bedoelde ik dat Gustav (communicatiefoutje mijn kant).
Peiper's opmars is inderdaad gestopt even buiten Stoumont. Door het 740th Tank Battaillon en 119th Regiment.


za sep 04, 2004 4:14 pm
Harro
Bericht 
Aha, okay 8)


za sep 04, 2004 4:14 pm
Ronald Stassen
Bericht 
Het museum in La Gleize is het Historical Museum "December 44".
En te vinden aan Reu de L'Elise 7, B4987 te Le Gleize. Tel: 003280785191.
www.december44.com


ma sep 06, 2004 10:08 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group