Het is nu vr apr 19, 2024 1:36 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Gezocht informatie Muesum grenadiers en jagers 
Auteur Bericht
Ronald Stassen
Bericht Gezocht informatie Muesum grenadiers en jagers
Voor oorlogsmusea.nl zoek ik informatie over het historisch museum grenadiers en jagers.
Wie kan mij hieraan helpen?

Bijvoorbaat dank


vr aug 13, 2004 3:52 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Volgens het voor mij inmiddels gebruikelijke format:

Naam:
Historisch Museum Grenadiers en Jagers

Omschrijving:
Koning Willem I besloot in 1829 tot oprichting van een afdeling Grenadiers en twee bataljons Jagers om dienst te doen in twee residenties, Brussel en 's-Gravenhage. Na de afsplitsing van België kwamen de Grenadiers en Jagers tot 1940 in garnizoen in Den Haag. Het is aan het historisch inzicht van luitenant der Jagers Baron d'Amblaing van Giessenburg te danken dat de Grenadiers en Jagers de oudste militaire collectie in Nederland bezitten.
Hij begon in 1884 met het verzamelen en bewaren van allerlei voorwerpen, niet alleen traditionele kostbaarheden als wapens, uniformen en regimentssymbolen, maar ook persoonlijke bezittingen, kunstvoorwerpen, boeken en archiefstukken. In 1913 kreeg de verzameling de officiële museumstatus.
Ceremoniële en gewone uniformen, van zowel Grenadiers als Jagers uit alle rangen, worden in het museum getoond. Vooral de meidagen van 1940 krijgen volop aandacht. Grenadiers en Jagers streden in die dagen op verschillende plaatsen in Nederland, zoals op het vliegveld Ypenburg en rondom Den Haag. Daarnaast is er ook veel aandacht voor de tien, voornamelijk uit dienstplichtigen bestaande, bataljons van de twee regimenten die in Indië zijn ingezet. Schilderijen, tekeningen en foto's van personen die typische gebeurtenissen of toestanden weergeven zijn eveneens te bekijken. De Koninklijke Militaire Kapel heeft een eigen expositieruimte in het museum gekregen. Voor studie kunnen een ruime bibliotheek en het (foto)archief worden geraadpleegd.

Locatie:
Oranjekazerne
Deelenseweg 20
6816TS Schaarsbergen
026-3533369

Openingstijden:
Donderdag van 13.30-16.00 uur

Genoeg ? Of zal ik binnenkort een keertje foto's gaan maken ? Ik ben nu toch op dreef :wink:.


vr aug 13, 2004 6:44 pm
Profiel
Ronald Stassen
Bericht 
Kijk Barry,

Dat noem ik nog eens overzichtelijke en gedetailleerde informatie.
Inderdaad heb jij op deze manier al menig musea of bezienswaardigheid voor oorlogsmusea.nl aangeleverd. Mijn complimenten daarvoor.

Groet

Ronald


vr aug 13, 2004 7:03 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Enkele weken geleden bestonden zij precies 175 jaar. Het was een hele dag door festivitieten. 's Ochtends op hun basis in Schaarsbergen en 's middags was het halve stadscentrum van Arnhem afgesloten en werd een defilé afgenomen door niemand minder dan Prins Willem Alexander. Was een grote happening!

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


Laatst bijgewerkt door Jeroen Niels op za aug 21, 2004 3:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



vr aug 13, 2004 9:27 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Er zijn 2 museums op de Oranjekazerne, 1 in gebouw L en 1 in gebouw R.


vr aug 13, 2004 9:44 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Inderdaad, die andere is toch "Museum Regiment van Heutsz" ? Misschien goed om dit gelijk even aan te passen op www.oorlogsmusea.nl . Ronald, wil je hier ook een beschrijving van ? Heb daar namelijk nog een boekje van liggen.


vr aug 13, 2004 9:48 pm
Profiel
Ronald Stassen
Bericht 
Graag laat maar komen.


vr aug 13, 2004 10:55 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Naam:
Historische verzameling Regiment Van Heutsz

Omschrijving:
Het Regiment van Heutsz werd in 1950 opgericht als opleidingseenheid van het Wapen der Infanterie en het kreeg als opdracht mee de traditie van het KNIL voort te zetten. Het regiment werd vernoemd naar de militair die na dertig jaar oorlog (1873-1903) met harde hand een relatieve rust bracht in Atjeh. Een borstbeeld van Van Heutsz staat op het plein voor het stafgebouw van het regiment. Ook ter nagedachtenis van de omgekomen Korea-strijders is een monument opgericht. De collectie geeft een overzicht van de KNIL-periode (1832-1950) het Nederlands Detachement Verenigde Naties (Korea, 1950-1954) en de activiteiten van het Regiment van Heutsz.

Locatie:
Oranjekazerne
Deelenseweg 20
6816TS Schaarsbergen
026-3532766
026-3533230

Openingstijden:
Alleen op afspraak


vr aug 13, 2004 11:17 pm
Profiel
Ronald Stassen
Bericht 
Barry,

Beide musea staan on-line.

Groet

Ronald


zo aug 15, 2004 9:59 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group