Het is nu do maart 28, 2024 8:17 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Gezocht informatie Fort Pampus 
Auteur Bericht
Ronald Stassen
Bericht Gezocht informatie Fort Pampus
Hallo,

Wie kan mij helpen aan informatie over Fort Pampus voor oorlogsmusea.nl?

Bijvoorbaat dank.


vr aug 13, 2004 3:53 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Fort Pampus verloor zijn eigenlijke functie toch al in 1933 (realisatie Afsluitdijk) ?


vr aug 13, 2004 6:48 pm
Profiel
Ronald Stassen
Bericht 
Barry,

Dat dacht ik ook, ik zou het museum dus moeten deleten van Oorlgsmusea.nl.
Tenzij iemand met andere informatie komt.

Groet

Ronald


vr aug 13, 2004 7:00 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Het enige wat er naar mijn weten tijdens WO2 gebeurd is, is dat de Duitsers de oude Krupp-kanonnen er hebben afgesloopt en deze hebben omgesmolten


vr aug 13, 2004 7:12 pm
Profiel
Melchior
Bericht 
Fort Pampus is sinds de oorlog in Nederland uitbrak bezet geweest door de Duitsers, aangezien na verloop van tijd de Amerikanen (of beter gezegd de Geallieerden) bombardementen gingen uitvoeren boven Duitsland en daarbij dus over Nederland vlogen (meer richting het eind van de oorlog dus), zagen de Duitsers geen nut meer om het fort te bemannen.
Toen was er al een komend tekort aan bijv. staal in Duitsland dus zoals Barry al zei sloopten ze de Dikke Bertha's van Krupp (die nog van voor WOI waren) uit de gigantische torens van baksteen (!!!).
Indertijd schoten de kannonen zo' 8 km wat gigantisch ver was voor die tijd, in Muiderberg een paar km verderop braken de ruiten als er een oefening was met de kannonen...
Verder werd dus de rest van het metaal op het eiland ook megenomen zodat een kale betonnen rots overbleef...
Daarna stootte de Nederlandse staat fort Pampus af, en heeft er bijv. in de jaren 60 zelfs een (hippie) sekte gewoont die hun graffiti geklad (jammergenoeg) hebben achtergelaten...
Daarna is Pampus opgekocht door de stichting Pampus in de jaren 90.
Als je dichtbij woont, ga er eens naar toe, het is de moeite zeker waard.
Daarvoor heb je ook een boottocht van een halfuur.
Aanbevolen is om het met mooi weer te doen in verband met de boottocht en het rondlopen in een koud nat fort.


za aug 28, 2004 11:14 pm
Ronald Stassen
Bericht 
Melchior,

Bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groet

Ronald


zo aug 29, 2004 12:18 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group